۲۰ فروردین: تولد برناردو هوسی زیست شناس سرشناس آرژانتینی

جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
128 سال پیش در چنین روزی یعنی 10 آوریل سال 1887 برنارد هوسی زیست شناس و کالبد شناس سرشناس آرژانتینی متولد شد. شهرت وی بخاطر کشف عملکرد هورمون‌های غدد هیپوفیز در تنظیم میزان گلوکوز خون حیوانات بوده است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل پزشکی سال 1947 به ایشان تعلق گرفته است.
تبلیغات

برناردو در شهر بوینس آیرس آرژانتین متولد شد. از کودکی نبوغ سرشنار خود را نشان داد و زمانی که تنها 14 سال داشت تحصیلات آکادمیک در رشته‌ی داروشناسی را آغاز کرد. وی در 17 سالگی رشته‌ی پزشکی را شروع کرد و در خلال سال‌های 1904 تا 1910 به تحصیل در این رشته پرداخت.

برناردو بعد از فارغ التحصیلی بلافاصله به عنوان محقق و استاد راهنمای رشته‌ی پزشکی در دانشگاه بوینس آیرس مشغول به کار شد. وی به عنوان پایان نامه دوره‌ی دکترا در خصوص ترشحات غدد هیپوفیز به تحقیق پرداخت و دانش مناسبی در خصوص نحوه‌ی عملکرد آنها بدست آورد و نتایج تحقیقات خود را در سال 1911 در قالب مقاله ای منتشر ساخت. این مقاله سرآغاز تحقیقات وسیعی بود که تمام عمر تحقیقاتی دکتر هوسی را در بر گرفت و در نهایت بزرگ‌ترین دستاورد علمی وی را نیز در پی داشت.

برناردو در سال 1918 به ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه بوینس آیرس انتخاب شد. در این دوران دکتر هوسی در خصوص موارد بی شماری نظیر سیستم‌های عصبی، سیستم گوارشی بدن، سیستم‌های تنفسی، سیستم گردش خون و ... به تحقیق پرداخت. اما مهمترین دستاورد علمی وی که جایزه‌ی نوبل پزشکی سال 1947 را برای وی به همراه داشت به تحقیقات در خصوص هورمون‌های غدد هیپوفیز و تاثیر آنها در متابولیسم بدن باز می‌گردد. وی در خلال آزمایش‌های خود در دهه‌ی 1930 کشف کرد که هورمون‌های غدد هیپوفیز نقش کلیدی در تنظیم غیر مستقیم گلوکوز خون در حیوانات ایفا می‌کنند. این کشف دکتر برناردو هوسی تحولی بزرگ در نگرش دانشمندان  غدد درون ریز و متابولیسم بدن جانداران ایجاد کرد و زیربنای علم اندوکرینولوژی که شاخه ای از بیولوژی است را شکل داد.

دکتر برناردو هوسی سرانجام در تاریخ 21 سپتامبر سال 1971 و در 84 سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات