۱۱ فروردین: سالگرد مرگ امیل فون برینگ، نجات دهنده کودکان

سه‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
۹۸ سال پیش در چنین روزی دکتر امیل فون برینگ - پزشک سرشناس آلمانی دیده از جهان فروبست. شهرت وی بخاطر کشف سرم دیفتری است که باعث نجات جان میلیون ها کودک شده است و به همین خاطر نیز در سال ۱۹۰۱ جایزه‌ی نوبل پزشکی به ایشان تعلق گرفت. بخاطر کشف سرم دیفتری که مهترین عامل مرگ و میر کودکان در آن دوران بود دکتر برینگ لقب نجات دهنده‌ی کودکان را دریافت کرده است.
تبلیغات

امیل فون برینگ در تاریخ ۱۵ مارچ سال ۱۸۵۴ در شهر هاندسدورف متولد شد. امیل در یک خانواده‌ی فقیر بدنیا آمد، بعد از پایان دوره‌ی ابتدایی و دبیرستان بخاطر اینکه خانواده وی قادر به تامین مخارج تحصیل وی نبود وارد دانشکده پزشکی ارتش آلمان شد و در سال ۱۸۷۸ توانست دکترای خود را از این دانشگاه دریافت کند.

پایان تحصیل دکتر امیل فون برینگ مصادف شد با انتشار کتاب معروف دکتر کخ در خصوص میکروب شناسی و در دورانی که دکتر کخ پایه و اساس علم میکروب شناسی را طرح ریزی می‌کرد، امیل فون برینگ نیز به این علم علاقه‌مند شد. امیل فون برینگ در سال ۱۸۸۱ اولین مقاله خود را در خصوص عفونت و ضد عفونت منتشر کرد. دکتر برینگ بعد از مدتی وارد انیستیتو تحقیقاتی بهداشتی برلین شد که زیر نظر دکتر کخ فعالیت می‌کرد. فعالیت زیر نظر دکتر کخ فرصت مناسبی را در اختیار امیل فون برینگ قرار داد تا در علم میکروب‌شناسی و مبارزه با عفونت‌ها دانش علمی و تجربی کسب کند. دکتر کخ بعد از مدتی فون برینگ را تشویق کرد در خصوص درمان بیماری دیفتری به تحقیق بپردازد. در آن دوران بیماری دیفتری از جمله اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر کودکان بود و سالانه جان بسیاری از کودکان را می‌گرفت.

دیفتِری بیماری حاد باکتریایی دستگاه تنفسی است. دیفتری بیماری شدید و بالقوه کشنده‌ای است که میزان مرگ و میر آن در کودکان خردسال و افراد مسن زیادتر است. عامل این بیماری باکتری کورینه باکتریوم دیفتریا است. در واقع دیفتری یک کلمه‌ی یونانی است و اسم بیماری است که در آن قسمت فوقانی دستگاه تنفسی دچار مشکل می‌شود و از علایم آن می‌توان به گلودرد تب خفیف و مواد و غشاهای چسب‌ناک بر روی لوزه و حلق و داخل سوراخ بینی اشاره کرد و نوع خفیف آن نیز می‌تواند به پوست محدود شود. دیفتری باعث زوال در غلاف‌های عصبی در بخش مرکزی وپری فرال سیستم عصبی که منجر به انحطاط در مرکز کنترل و در نتیجه از دست دادن احساس می‌شود. دیفتری یک بیماری مسری است که به وسیله تماس فیزیکی مستقیم یا تنفس ذرات معلق در هوا شامل باکتری‌های دیفتری، انتقال می‌یابد. دکتر امیل فون برینگ به تشویق دکتر کخ تحقیقات خود را در خصوص این بیماری در حالی آغاز کرد که چند سال قبل یکی از شاگردان دکتر کخ موفق به کشف عامل بیماری دیفتری شده بود اما کسی نتوانسته بود درمانی برای آن بدست بیاورد. سرانجام تحقیقات دکتر امیل فون برینگ نتیجه داد و موفق شد تا سرمی را برای مبارزه با بیماری دیفتری کشف کند و جان میلیون‌ها کودک را نجات دهد به همین خاطر نیز در سال ۱۹۰۱ بنیاد نوبل ایشان را به عنوان برنده جایزه نوبل پزشکی انتخاب کرد. دکتر امیل فون برینگ بخاطر پیدا کردن راه مبارزه با بیماری کشنده دیفتری به نجات دهنده کودکان شهرت یافته است.

سرانجام دکتر امیل فون برینگ در تاریخ ۳۱ مارچ سال ۱۹۱۷ و در ۶۳ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات