۷ فروردین: زادروز اتو والاخ شیمیدان سرشناس آلمانی

جمعه ۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۶۸ سال پیش در چنین روزی اتو والاخ - شیمیدان سرشناس آلمانی دیده به جهان گشود. شهرت وی بخاطر دستاوردهای علمی‌اش در خصوص ترکیب‌های آلیفاتیک است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل شیمی سال ۱۹۱۰ به ایشان تعلق گرفته است.
تبلیغات

۲۷ مارچ سال ۱۸۴۷ اتو والاخ در شهر کونینگزبرگ واقع در امپراتوری پروس متولد شد. از ابتدای شروع به تحصیل به تاریخ، ادبیات و هنر علاقه‌مند بود، این علاقه را تا پایان عمر حتی دورانی که به شدت مشغول انجام آزمایشات شیمی بود حفظ کرد و در اوقات فراغت به فعالیت در این حوزه‌ها می‌پرداخت. اتو والاخ از همان کودکی خانه والدینش را تبدیل به یک آزمایشگاه کوچک شیمی کرده بود و دست به انجام آزمایش‌های ساده می‌زد و در این راه از حمایت پدر و مادر خود نیز بهره مند بود. اتو والاخ سال ۱۸۶۷ وارد دانشگاه گوتینگن شد و در آنجا به تحصیل در رشته شیمی پرداخت و هوش و نبوغ سرشار خود را نشان داد. وی در سال ۱۸۶۹ توانست دکترای شیمی بگیرد.

اتو والاخ از سال ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۹ استاد رشته‌ی شیمی در دانشگاه برلین بود و سپس سال ۱۸۸۹ به دانشگاه گوتینگن بازگشت و به عنوان استاد شیمی مشغول به کار شد و تا سال ۱۹۱۵ در آنجا باقی ماند.

مهمترین دستاورد علمی دکتر والاخ به تحقیق در خصوص ترکیب‌های آلیفاتیک و ترپن‌ها باز می‌گردد. این ترکیب‌ها دو یا چند حلقه تمام کربنی دارند که می‌توانند دارای پیوند اشباع یا غیر اشباع باشند ولی ویژگی‌های آروماتیک ندارند. ساده‌ترین نوع از این ترکیب‌ها، آلیسیکلیک سیکلوپروپان است و از دیگر ترکیب‌های آلیسیکلیک ساده می‌توان سیکلوبوتان و سیکلوپنتان را نام برد. دستاوردهای علمی دکتر والاخ در خصوص ترکیب‌های آلیفاتیک و تشریح قوانین و فرایندهای شیمیایی مرتبط باعث شد راه برای تحقیق و بررسی‌ ترپن‌ها که دسته‌ای از مواد آلی هستند باز شود. این نوع از مواد و ساختارهای شیمیایی آنها تا قبل از دستاوردهای علمی دکتر والاخ برای دانشمندان ناشناخته باقی مانده بود. ترپن‌ها دسته‌ای از مواد آلی به حساب می‌آیند که در طبیعت به شکل گسترده‌ای وجود دارند و اکثراً در گیاهان به عنوان روغن‌های ضروری (اسانس) در فرایندهای حیاتی وجود دارند. بسیاری از ترپن‌‌ها هیدروکربن هستند اما ترکیباتی نیز وجود دارند که از هیدروکربن نیستند و در ساختمان مولکولی آنها اکسیژن وجود دارد، اما جزو ترپن‌ها بشمار می‌آیند مانند الکل‌ها، آلدهید یا کتون‌ها.

 دکتر اتو والاخ بخاطر نقش کلیدی که در شناخت ترپن‌ها و ترکیب‌های آلیفاتیک داشت سال ۱۹۱۰ جایزه نوبل شیمی را به خود اختصاص داد. دکتر والاخ در تاریخ ۲۶ فوریه سال ۱۹۳۱ در سن ۸۳ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات