۶ فروردین: تولد آنتونی جیمز لگت فیزیکدان سرشناس انگلیسی

پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۷۷ سال پیش در چنین روزی آنتونی جیمز لگت معروف به تونی لگت فیزیکدان سرشناس انگلیسی متولد شد. شهرت این فیزیکدان بزرگ بخاطر کار روی ابرشاره‌ ها است که به همین خاطر نیز در سال ۲۰۰۳ موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد. همچنین از ایشان به عنوان رهبر نظریه‌ پرداز در علم سرماشناسی یاد می‌شود.
تبلیغات

۲۶ مارچ سال ۱۹۳۸ آنتونی جیمز لگت در شهر کمبرول در منطقه لندن انگلستان متولد شد. زمانی که تنها ۱۸ ماه داشت آتش جنگ جهانی دوم آغاز شد و خانواده‌ی وی مجبور به نقل مکان به شهرهای مختلف شدند. پدر و مادر آنتونی اولین نسل در خانواده‌های خود بودند که تحصیلات دانشگاهی داشتند و اهمیت ویژه‌ای به تحصیل فرزند خود می‌دادند. بعد از پایان جنگ آنتونی به زادگاهش بازگشت و تحصیلات خود را در آنجا آغاز کرد، وی توانست دوره ابتدایی و دبیرستان را با موفقیت به پایان برساند و سال ۱۹۵۴ بورسیه تحصیلی از کالج بالیلول آکسفورد را دریافت کند. آنتونی در این دانشگاه تا مقطع دکترا پیش رفت و دکترای فیزیک خود را از دانشگاه اکسفورد دریافت کرد. بعد از پایان دوره دکترا برای دوره‌ی فوق دکترا به دانشگاه ایلینویز در آمریکا رفت.

مهمترین دستاورد علمی دکتر تونی لگت به تحقیق در خصوص ابرشاره ها مربوط می‌شود که به همین خاطر نیز در سال ۲۰۰۳ میلادی بنیاد نوبل وی را برنده‌ی جایزه نوبل فیزیک اعلام کرد. ابرشارگی یک فاز است که عموما در دماهای بسیار پایین دیده می‌شود، به طور مثال هلیوم-۳ و هلیوم-۴ دارای یک اصطکاک سطحی هستند که بعد از گذر از نقطه لاندا، گرانروی این مایع به صفر تبدیل می‌شود و مایع بدون اصطکاک می‌تواند جریان یابد. این پدیده ابتدا برای هلیوم مایع کشف شد، اما در اخترفیزیک، انرژی‌های بالا و نظریه‌های گرانش کوانتومی هم کاربرد دارد و می‌توان این پدیده را مشاهده کرد. دکتر لگت همچنین در خصوص علم سرماشناسی تحقیقات بسیاری انجام داده است و از ایشان به عنوان رهبر علمی این شاخه یاد می‌شود. سرماشناسی یا سرماپژوهی، دانش بررسی دماهای پایین یا تولید سرماست. یکی از پدیده‌هایی که در این حوزه از علم و با مطالعه دماهای پایین کشف شده، پدیده ابررسانایی است. دکتر لگت در سال ۲۰۰۷ میلادی وارد دانشگاه واترلو در کانادا شد و در این دانشگاه به تحقیق در خصوص پدیده ابرشاره ادامه داد.

دکتر لگت با دستاوردهای علمی خود کمک بسیار زیادی به جهت گیری تحقیقاتی در خصوص فیزیک کوانتوم کرد و به نوعی توانست مسیر تحقیقات آتی در فیزیک کوانتوم را طرح ریزی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات