۲۶ اسفند: تولد دکتر والتر رودولف هس پزشک سرشناس سوئیسی

سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
۱۳۴ سال پیش در چنین روزی دکتر رودولف هس، پزشک سرشناس سوئیسی متولد شد. شهرت وی بخاطر تحقیقات و نقشه‌برداری از قسمت‌هایی از مغز انسان است که ارگان‌های داخلی بدن را کنترل می‌کند و به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل پزشکی سال ۱۹۴۹ به ایشان تعلق گرفت.
تبلیغات

۱۷ مارچ سال ۱۸۸۱ والتر رودولف هس در شهر فراونفلد سوئیس به دنیا آمد. پدر رودولف به علم علاقه‌مند بود و از کودکی رودولف را به فراگیری علم تشویق می‌کرد. پدرِ رودولف برای تشویق پسرش، در آزمایشگاه فیزیک به همراه وی دست به انجام آزمایش‌های ساده علمی می‌زد تا به فراگیری پسرش کمک کند و همین موضوع باعث علاقه‌مند شدن رودولف به علم و انجام آزمایش‌های علمی شد.

والتر تحصیلات پزشکی را در سال ۱۸۹۹ در دانشگاه لوزان سوئیس آغاز کرد و سپس به دانشگاه برلین و دانشگاه زوریخ رفت تا تحصیلات پزشکی خود را تکمیل کند و سرانجام سال ۱۹۰۶ توانست مدرک پزشکی از دانشگاه زوریخ بگیرد. وی سال ۱۹۰۷ مجددا وارد دانشگاه زوریخ شد تا دوره تخصص خود را برای رشته چشم پزشکی زیر نظر دکتر اتو هاب سپری کند. تا سال ۱۹۱۲ دکتر هس در یک مرکز تحقیقاتی خصوصی زیر نظر دکتر هاب فعالیت کرد و سپس به دانشگاه زوریخ رفت و زیر نظر دکتر جاستوس گاول در خصوص جریان خون در بدن انسان به تحقیق پرداخت.

سال ۱۹۱۶ دکتر جاستوس گاول بازنشست شد و دکتر هس به عنوان جانشین وی برگزیده شد و سال ۱۹۱۷ نیز به مقام استاد تمام در دانشگاه زوریخ منسوب شد. وی تا زمان بازنشستگی یعنی سال ۱۹۵۱ در این دانشگاه باقی ماند. در دهه‌ی ۱۹۳۰ دکتر هس شروع به تحقیق و نقشه برداری از بخش‌هایی از مغز گربه کرد که ارگان‌های داخلی بدن گربه را کنترل می‌کردند و برای اینکار الکترودهایی ساخت که می‌توانستند مناطق خاصی از مغز حیوان را تحریک کنند. این تحقیقات به وی کمک کرد تا بخش‌های خاصی از مغز که رفتارهای خاصی را کنترل می‌کردند را مشخص کند. در خلال این تحقیقات، دکتر هس دریافت که به کمک دستگاه‌هایی که ساخته است می‌تواند مغز گربه را تحریک و وادار به خواب کند و سپس این آزمایش را روی پسر خود نیز انجام داد اگرچه تحقیقات دکتر هس در آغاز با مخالفت‌های بسیاری روبرو شد اما بعدها نتایج آن تایید شد.

تحقیقات دکتر هس روی مغز انسان باعث شد تا بخش‌های از مغز انسان که می‌توانستند ارگان‌های داخلی بدن را کنترل کنند مشخص شود. به واسطه همین تحقیقات سال ۱۹۵۱ دکتر والتر رودولف هس مفتخر به دریافت جایزه نوبل پزشکی شد.

دکتر والتر رودولف هس سرانجام در تاریخ ۱۲ آگست سال ۱۹۷۳ در سن ۹۲ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات