۲۲ اسفند: تولد جان هاسبروک ون ولک فیزیکدان سرشناس آمریکایی

جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۱۶ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۳ مارچ سال ۱۸۹۹ میلادی جان هاسبروک ون ولک - فیزیکدان سرشناس آمریکایی متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر دستاوردهای بنیادی در درک رفتار الکترون‌ها در جامدات مغناطیسی است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۷۷ به ایشان تعلق گرفته است.
تبلیغات

جان هاسبروک در یک خانواده تحصیل کرده و دانشمند متولد شد؛ پدرش ادوارد بور ون ولک یکی از ریاضیدانان بزرگ در زمان خود و پدربزرگش جان مونرو ون ولک ستاره شناس سرشناس هلندی بود. دوران کودکی جان هاسبروک در شهر مدیسون ویسکانسین سپری شد و بعد از پایان تحصیلات در مقطع مقدماتی و متوسطه وارد دانشگاه ویسکانسین-مدیسون شد و در سال ۱۹۲۰ توانست مدرک کارشناسی خود را از این دانشگاه کسب کند. وی در ادامه، دوره تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد سپری کرد و در سال ۱۹۲۲ موفق به کسب دکترا شد.

جان هاسبروک در سال ۱۹۲۳ به عنوان استادیار در دانشگاه مینوسوتا مشغول به کار شد. بعد از آن نیز به دانشگاه ویسکانسین-مدیسون و سپس به دانشگاه هاروارد رفت و تا انتهای دوره‌ی کاری خود در این دانشگاه باقی ماند. دکتر جان هاسبروک ون ولک دستاوردهای بسیاری مهمی در مکانیک کوانتومی از خود برجای گذاشت و در واقع زیربنای تئوری مغناطیسم در مکانیک کوانتومی و نظریه‌ی میدان کریستال را شکل داده است. نظریه میدان کریستال مدلی است که شکستن چندگانگی حالت‌های مدارهای الکترونیکی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در خلال جنگ جهانی دوم دکتر ون ولک در تیم تحقیقاتی رادار در لابراتوار تحقیقاتی دانشگاه MIT بصورت پاره وقت مشغول به کار بود و نیم دیگر وقت خود را در لابراتوار تحقیقاتی دانشگاه هاروارد و در خصوص تشعشعات رادیواکتیو به تحقیق می پرداخت.

در سال ۱۹۴۲ دکتر ون ولک وارد پروژه‌ی مشهور و سری منهتن برای ساخت بمب اتم شد و جزو ۸ دانشمند اصلی در طراحی زیرساخت‌های نظری صلاح هسته‌ای بود. دکتر ون ولک یکی از قویترین فیزیکدانان نظری در زمان خود بود که تاثیر بسیار مهمی در شکل گیری و گسترش نظریه‌های بنیادی در فیزیک داشته است. مهمترین دستاورد علمی دکتر ون ولک به تشریح رفتار الکترون‌ها در جامدات مغناطیسی برمی‌گردد که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۷۷ به ایشان تعلق گرفت.

دکتر جان هاسبروک ون ولک در تاریخ ۲۷ اکتبر سلا ۱۹۸۰ و در ۸۱ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات