۲۰ اسفند: زادروز نیکولاس بلومبرگن فیزیکدان سرشناس هلندی آمریکایی

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
۹۵ سال پیش در چنین روزی نیکولاس بلومبرگن - فیزیکدان سرشناس هلندی آمریکایی متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر طیف سنجی لیزر و توسعه این روش در مطالعه و شناخت مواد است که به همین خاطر نیز جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۸۱ به ایشان تعلق گرفته است.
تبلیغات

۱۱ مارچ سال ۱۹۲۰ نیکولاس بلومبرگن در شهر دوردرخت هلند متولد شد. تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در زادگاهش سپری کرد و سپس وارد دانشگاه لیدن در هلند شد و تا مقطع دکترا در این دانشگاه پیش رفت.

وی سال ۱۹۴۵ و اواخر جنگ جهانی دوم بخاطر مشکلاتی که در پی جنگ پیش آمده بود هلند را به مقصد آمریکا ترک کرد و تحصیلاتش را در مقطع دکترا در دانشگاه هاروارد ادامه داد. در این مقطع بصورت پاره وقت با ادوارد میلز پرسل در لابراتوار تشعشعات هسته‌ای دانشگاه MIT در پروژه‌های تحقیقاتی فعالیت می‌کرد و بعد از مدتی بخاطر تجربه کارهای تحقیقاتی به عنوان استاد فیزیک کاربردی دانشگاه هاروارد انتخاب شد. دکتر نیکولاس بلومبرگن سال ۱۹۵۸ ملیت آمریکایی را بعد از سال‌ها زندگی در این کشور برگزید.

مهمترین دستاورد علمی دکتر بلومبرگن به مبحث طیف سنجی به کمک لیزر مربوط می‌شود که باعث شد خواصی از مواد مختلف نمایان شود که بدون لیزر به هیچ وجه قابل شناسایی نبودند. به همین خاطر نیز جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۸۱ به ایشان تعلق گرفت. طیف سنجی یا بیناب یابی عبارت است از مطالعه‌ی ماده و خواص آن‌ها با بررسی نور، صوت و ذرات گسیل شده ، جذب شده یا پراکنده شده از ماده. از لحاظ علمی طیف‌ سنجی به شاخه‌ای از علم بر می‌گردد که نور مرئی برای مطالعات نظری در ساختار ماده و آنالیزهای کیفی و کمی استفاده می‌شود. اگرچه اخیراً به عنوان یک تکنیک جدید نه فقط برای نور مرئی بلکه بسیاری از اشکال تابش‌های الکترومغناطیسی و غیرالکترومغناطیسی مانند میکروموج‌ها، امواج رادیویی، اشعه ایکس، الکترون‌ها، فونون‌ها (امواج صوتی) و غیره را نیز شامل می‌شود و برای مطالعه ماده از آنها نیز استفاده می‌شود.

طیف سنجی لیزی یکی از مهمترین شاخه‌های علم در مطالعه مواد و خصوصیات آنها است که دکتر نیکولاس بلومبرگن نقش کلیدی در شکلی گیری آن داشته است. دکتر بلومبرگن در حال حاضر با ۹۵ سال سن کماکان به تحقیق در دانشگاه آریزونا مشغول است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات