۱۳ اسفند: سالگرد مرگ آلینوش طریان ستاره شناس ایرانی

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
۴ سال پیش در چنین روزی،  آلینوش طریان فیزیکدان و ستاره شناس سرشناس ایرانی دیده از جهان فروبست. از وی به عنوان مادر ستاره شناسی مدرن ایران  و بانوی اختر فیزیک ایران یاد می‌شود.
تبلیغات

آلینوش طریان در تاریخ ۹ نووامبر سال ۱۹۲۰ در یک خانواده ارمنی ایرانی متولد شد. پدر آلینوش شاعر و مترجم بود و مادر وی فارغ التحصیل رشته ادبیات از سوئیس بود. آلینوش تحصیلات خود را در مدرسه ارامنه آغاز کرد و بعد از پایان دوره ابتدایی وارد دبیرستان انوشیروان دادگر شد.

وی بعد از پایان دوره دبیرستان وارد دانشگاه تهران شد و سال ۱۳۲۶ مدرک کارشناسی خود را از این دانشگاه دریافت کرد. پس از فارغ التحصیلی یک فرصت شغلی در دانشگاه تهران پیدا کرد. بعد از مدتی از دانشگاه درخواست دریافت بورسیه تحصیلی برای ادامه تحصیل کرد اما استادش، دکتر حسابی بخاطر اینکه اعتقاد داشت تحصیل بیش از این برای یک زن مناسب نیست با درخواست آلینوش طریان مخالفت کرد و دانشگاه تهران به ایشان بورسیه تحصیلی نداد. آلینوش که به شدت به ادامه تحصیل علاقه داشت از تصمیم خود منصرف نشد و با حمایت مالی پدرش به دانشگاه سوربن فرانسه رفت و از این دانشگاه مدرک دکترای دریافت کرد. بعد از پایان دوره دکترا در حالی که پیشنهاد کار در این دانشگاه را داشت تصمیم گرفت به کشورش ایران بازگردد. بعد از بازگشت از فرانسه در دانشگاه تهران به عنوان دانشیار مشغول به کار شد. سال ۱۹۳۸ برای دوره رصدخانه خورشیدی از دولت آلمان غربی بورسیه دریافت کرد و به آلمان رفت و مدتی در این کشور به تحصیل پرداخت و سپس به ایران بازگشت. خانم دکتر طریان سال ۱۹۴۳ به مقام استادی دانشگاه تهران رسید و اولین کسی بود که به تدریس اخترفیزیک در دانشگاه تهران پرداخت.

دکتر طریان سال ۱۳۵۸ و بعد از ۳۰ سال تدریس در دانشگاه تهران خود را بازنشست کرد. وی در طول دوران فعالیت های علمی خود نخستین رصدخانه فیزیک خورشیدی را در ایران تاسیس کرد و اولین فردی بود که در ایران مفاهیم اخترفیزیک را تدریس می‌کرد. وی هیچگاه ازدواج نکرد و خانه خود را وقف کمک به دانشجویان کرد. دکتر طریان به عنوان بانوی اختر فیزیک ایران و مادر علم ستاره شناسی مدرن در ایران شناخته می‌شود. ایشان در سال‌های پایانی عمر در خانه سالمندان توحید زندگی می‌کرد و سرانجام در تاریخ ۴ مارچ سال ۲۰۱۱ میلادی مصادف با ۱۵ اسفند سال ۱۳۸۹ شمسی به علت کهولت سن و در ۹۰ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات