۱۳ بهمن: تولد ایوگنی ولیخوف فیزیکدان و دانشمند بزرگ روس

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
۲ فوریه سال ۱۹۳۵ درست ۸۰  سال پیش،  ایوگنی ولیخوف - دانشمند بزرگ روس دیده به جهان گشود. شهرت وی بخاطر فعالیت‌های علمی‌اش در خصوص فیزیک پلاسما، لیزر ِ کنترل گداخت هسته‌ای و مهندسی قدرت بوده است.
تبلیغات

ایوگنی ولیخوف بعد از پایان دوره‌ی دبستان و دبیرستان تحصیلات تکمیلی را در مقطع کارشناسی و در دانشگاه لومونوسوف مسکو شروع کرد. وی بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۱ در خلال دوره‌ی کارشناسی ارشد، تحقیقات بسیار وسیعی را در خصوص فیزیک پلاسما به انجام رساند و سال ۱۹۵۹ توانست پدیده‌ی Magnetorotational instability را کشف کند. وی همچنین در سال ۱۹۶۱ موفق به کشفِ پدیده ناپایداری الکتروترمال شد که این دو از جمله مهمترین دستاوردهای علمی ولیخوف به حساب می آید.

ایوگنی ولیخوف سال ۱۹۶۴ در فیزیک و ریاضیات دکترا گرفت و سال ۱۹۶۸ به عنوان استاد فیزیک پلاسما و فیزیک اتمی دانشگاه مسکو انتخاب شد. ولیخوف در طول دوران فعالیت‌های علمی خود مراکز زیادی را با هدف تحقیقات علمی در خصوص فیزیک پلاسما و فیزیک اتمی پایه ریزی و راه اندازی کرد و تاثیر بسیار زیادی در جهت کمک به زیرساخت‌های علمی کشور روسیه داشت.

ایوگنی ولیخوف یکی از قویترین فیزیکدانان دنیا در خصوص فیزیک پلاسما است و تاثیر قابل ملاحظه‌ای در گسترش فیزیکی پلاسما داشته است. در فیزیک پلاسما به بررسی یکی از اشکال وجود ماده یعنی پلاسما می‌پردازند. پلاسما یکی از چهار فاز اصلی ماده است. (سه فاز دیگر: جامد، مایع، گاز) پلاسما گاز شبه خنثایی از ذرات باردار و خنثی است که رفتار جمعی از خود ارائه می‌دهد و در فیزیک پلاسما سیستم‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرد که از ذرات باردار مثبت و منفی تشکیل شده‌اند و می‌توانند آزادانه حرکت کنند.

دکتر ولیخوف در حال حاضر ریاست موسسه تحقیقاتی کورچاتوف را برعهده دارد که یکی از معبترترین مراکز تحقیقات فیزیک در روسیه است. این دانشمند بزرگ بیش از ۱۵۰۰ مقاله‌ی علمی در حوزه‌های گوناگون فیزیک منتشر کرده است که دستاوردهای بسیار مهمی از خود در فیزیک نظری برجای گذاشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات