۵ دی: تولد ماری سامرویل، دانشمند بزرگ اسکاتلندی

جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
۲۳۴ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۶ دسامبر سال ۱۷۸۰، ماری سامرویل نویسنده، دانشمند و عالم بزرگ اسکاتلندی در شهر جدبرگ متولد شد. وی یکی از سرشناس‌ترین ریاضیدانان و ستاره‌شناسان زمان خود بود و به همراه کارولین هرشل اولین زنان عضو انجمن سلطنتی ستاره شناسی بریتانیا بودند.
تبلیغات

ماری سامرویل دختر دریادار ایرلندی سر ویلیام جورج فیرفکس بود؛ مادرش از زنان سرشناس اسکاتلند به شمار می‌رفت و با اکثر خانواده‌های سرشناس اسکاتلندی نسبت داشت. تحصیلات ابتدایی را در خانه و در سنین پایین آغاز کرد. از انجا که پدرش فردی روشن فکر بود و به علم اهمیت زیادی می‌داد شرایطی را فراهم کرد تا دخترش نیز همانند برادرش بتواند به فراگیری علم بپردازد و به همین خاطر وی را در کودکی به یکی از مدرسه‌های خوب و خصوصی فرستاد.

به مرور ماری سامرویل تحصیلات خود را سپری کرد. با توجه به علاقه شدیدی که به مطالعه داشت، از منابع موجود در کتابخانه‌ها استفاده کرد و در خصوص ریاضیات، جغرافیا و ستاره‌شناسی به مطالعه پرداخت. ماری سومرویل به شدت مشتاق مطالعه و آموختن بود و در راه یادگیری هیچ حد و مرزی را نمی‌شناخت، وی با تلاش و پشتکار فراوان زبان لاتین را از دکتر توماس سامرویل، دایی خود فرا گرفت تا بتواند کتاب‌های علمی و قدیمی را نیز مطالعه کند. ماری زمانی که معلم برادرش به وی ریاضیات آموزش می‌داد با دقت به صحبت‌های معلم برادرش گوش می‌داد و سعی می‌کرد تمرینات برادرش را حل کند. ماری سامرویل به هنر نیز علاقه داشت و در این حوزه هم زیر نظر الکساندر نسمیت، نقاش سرشناس اسکاتلندی به تحصیل پرداخت.

ماری زمانی که ۱۰ سال سن داشت خواهرش را بخاطر بیماری از دست داد که این واقعه تاثیر زیادی بر پدر و مادرش گذاشت؛ آنها وی را از ادامه تحصیل منع کردند و به وی گفتند تو دیگر کودک نیستی و باید همانند سایر دختران و زنان به زندگی بپردازی. با این وجود ماری سامرویل تا ۲۴ سالگی بصورت مخفیانه به مطالعه در خصوص مباحث مورد علاقه خود ادامه داد تا اینکه با کنسول کشور روسیه در لندن ازدواج کرد. با وجود اینکه دیگر ماری سامرویل می‌توانست به راحتی به مطالعه بپردازد، اما شرایط نیز آن طور که وی علاقه داشت پیش نمی‌رفت چراکه همسرش اعتقادی به تحصیل زنان نداشت و مخالف تحصیلات دانشگاهی زنان بود. در سال ۱۸۰۷ همسر ماری فوت کرد و وی به اسکاتلند بازگشت. با توجه به ارثی که از همسرش به وی رسیده بود توانست تا حدودی به استقلال دست پیدا کند و بیشتر وقتش را به تحقیق و مطالعه بپردازد.

در سال ۱۸۱۲ ماری سامرویل با پسر عمویش دکتر ویلیام سامرویل ازدواج کرد؛ این بار بر خلاف همسر قبلیش دکتر سامرویل به شدت همسرش را به کارهای علمی و نوشتن کتاب تشویق می‌کرد و با حمایت‌های وی بود که ماری سامرویل موفق به نوشتن و انتشار کتاب مکانیزم آسمان‌ها شد.

بسیاری از دانشمندان مرد آن دوران نام ماری سامرویل را شنیده بودند و تحت تاثیر سطح علمی وی قرار گرفته بودند. پیر سیمون لاپلاس فیزیکدان، ستاره شناس ِاخترشناس و فیلسوف بزرگ فرانسوی در دورانی که هنوز ماری سامرویل آن چنان شناخته شده نبود بصورت اتفاقی با وی ملاقات کرد و بعد از کمی بحث علمی با شگفتی تمام گفت که وی جزو معدود زنانی است که توانسته است در مباحث علمی با وی هم صبحت شود و نقطه نظرات وی را درک کند.

خانم ماری سامرویل در تاریخ ۲۸ نووامبر سال ۱۸۷۲ و در ۹۱ سالگی در شهر ناپل واقع در کشور ایتالیا از دنیا رفت. وی از جمله مورد احترام‌ترین دانشمندان عصر خود بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات