همکاری مایکروسافت و فولکس‌واگن؛ داستان توسعه قابلیت Moving Platform Mode هولولنز ۲

شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
قابلیت Moving Platform Mode در هولولنز ۲ یکی از ویژگی‌های جذاب این هدست برای ارائه‌ی هولوگرام هنگام حرکت است. این قابلیت درنتیجه‌ی همکاری مایکروسافت و فولکس‌واگن ایجاد شده است.
تبلیغات

هدست‌های واقعیت ترکیبی می‌توانند ابزاری واقعا مفید باشند؛ اما قابلیت‌های این دستگاه‌ها در سناریویی خاص، یعنی هنگام حرکت با محدودیت مواجه است. مایکروسافت و فولکس‌واگن با همکاری یکدیگر سعی کردند راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنند؛ اقدامی که به توسعه‌ی پلتفرم حرکتی (Moving Platform Mode) هولولنز ۲ منجر شد.

ابتدا اجازه دهید کمی درباره‌ی Moving Platform Mode در هدست هولولنز ۲ صحبت کنیم. سیستم ردیابی سر در این هدست وقتی محیط در چهارچوب مرجع اینرسی نباشد، از کار خواهد افتاد. قابلیت Moving Platform Mode با درنظرگرفتن محیط درمقایسه‌با چارچوب‌ اینرسی، مشکل را حل می‌کند؛ بنابراین، در این حالت هولولنز ۲ می‌تواند هولوگرام‌ها را در محیط‌های متحرک نیز ارائه کند.

همان‌طورکه Mspoweruser اشاره می‌کند، فولکس‌واگن فناوری واقعیت افزوده را به‌عنوان یکی از اجزای اصلی مفاهیم حرکتی آینده در نظر می‌گیرد. این شرکت فعالیت‌هایی برای استفاده از فناوری اشاره‌شده آغاز کرده است.

در سال ۲۰۱۵، این خودروساز با استفاده از وسایل نقلیه‌ی خودران و فناوری واقعیت افزوده در سیستم Race Trainer خود، پروژه‌ای تحقیقاتی را برای آموزش رانندگی در پیست مسابقه انجام داد. این شرکت از فناوری HUD (مخفف Heads Up Display) واقعیت افزوده‌ی خود نیز برای تبدیل شیشه جلو خودرو به نمایشگر رونمایی کرده است.

فولکس‌واگن با معرفی خانواده‌ی خودروهای الکتریکی خود در سال ۲۰۲۲ و با بهره‌گرفتن از فناوری AR HUD امکان نمایش اطلاعاتی مثل فلش‌های ناوبری و علامت‌گذاری خطوط را روی شیشه‌ی جلویی ارائه کرد.

فولکس‌واگن از فناوری از هولولنز مایکروسافت در پروژه‌ی تحقیقاتی دیگری استفاده کرد و درواقع، آن را در وسیله‌ی نقلیه‌ی متحرک قرار داد. متأسفانه این پروژه خیلی خوب پیش‌ نرفت؛ زیرا حسگرها هنگام حرکت توانایی ردیابی خود را از دست می‌دادند و هولوگرام‌ها ناپدید می‌شد.

این مشکل به دو حسگر مربوط به حرکت دستگاه اشاره می‌کند که در سیگنال‌هایی که هنگام حرکت وسیله‌ی نقلیه دریافت می‌کردند، دچار اختلال شد؛ به‌همین‌دلیل، خودروساز آلمانی از مایکروسافت درخواست کرد تا با همکاری یکدیگر راهکاری برای رفع مشکل پیدا کنند.

پلتفرم حرکتی هولولنز ۲ | Hololens 2 moving platform

ازآن‌‌جاکه بیماری همه‌گیر کرونا مشکلات زیادی در سراسر جهان ایجاد کرده است، جای تعجب ندارد که همکاری مایکروسافت و فولکس‌واگن نیز تحت‌تأثیر این مسئله قرار گرفت. محدودیت‌های کووید ۱۹ در سوئیس باعث شد این تیم نتواند فناوری را در وسیله‌ی نقلیه‌ای آزمایش کند که مسافر در آن حضور دارد.

بنابراین، جاشوا السون، مهندس ارشد نرم‌افزار در مایکروسافت و تیمش مجبور شدند روی این تحقیق کار کنند. این تیم نمونه‌ی اولیه‌ Moving Platform Mode را روی قایق‌های تفریحی و سپس با همکاری فولکس‌واگن در وسایل نقلیه آزمایش کردند.

نتیجه‌ی این همکاری موفقیت‌آمیز بود و مایکروسافت توانست قابلیت Moving Platform Mode را روی خودروهای فولکس‌واگن ارائه دهد. درحال‌حاضر، این فناوری جذابیت زیادی برای شرکت‌های دریایی دارد؛ زیرا این شرکت‌ها از هولولنز برای ارتباط خدمه‌ی تعمیر و نگه‌داری در کشتی‌ها استفاده می‌کنند تا با کارشناسان حاضر در سایر نواحی جهان مشورت کنند.

مایکروسافت برنامه‌های بزرگ‌تری برای قابلیت‌های جدید هولولنز دارد و به‌طور ویژه روی قابلیت‌هایی تمرکز کرده است که در محیط‌های متحرک ارائه خواهند شد. غول فناوری مستقر در ردموند امیدوار است با ارائه‌ی چنین قابلیت‌هایی، استفاده از عینک‌های هوشمند را در زندگی روزمره کاربردی کند.

بااین‌حال، ممکن است این طرح با‌‌توجه‌‌به قیمت کنونی هولولنز ۲ (حدود ۳,۵۰۰ تا ۵,۱۹۹ دلار) فاصله‌ی زیادی تا واقعیت داشته باشد؛ به‌خصوص اگر مایکروسافت به‌دنبال ارائه‌ی این محصول به مشتریان عادی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات