آینده نامشخص HoloLens 3؛ مایکروسافت نمی‌داند با هدست واقعیت ترکیبی خود چه کند

یک‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
گزارش‌های جدید از لغو شدن احتمالی فرایند ساخت هدست واقعیت ترکیبی HoloLens 3 خبر می‌دهند.
تبلیغات

به نظر می‌رسد تلاش‌های مایکروسافت در حوزه‌ی واقعیت افزوده اشتباه بوده و آینده‌ی هدست‌های هولولنز نامشخص است. طبق گزارش Business Insider، مایکروسافت برنامه‌های خود را برای عرضه‌ی هولولنز ۳ لغو کرده است. این گزارش به منابعی در داخل مایکروسافت استناد می‌کند، یکی از آن‌ها به‌طور مشخص می‌گوید احتمالاً این پایان راه برای سخت‌افزار هولولنز باشد.

به گزارش xda-developers، هسته‌ی اصلی مشکل‌های پیش‌آمده در بخش واقعیت افزوده به عدم توانایی مایکروسافت در هدایت آن به مسیری درست مربوط می‌شود. این شرکت اخیراً قراردادی دولتی برای همکاری با ارتش به منظور توسعه‌ی چیزی به نام سیستم تقویت بصری یکپارچه (IVAS) بر‌ اساس فناوری هولولنز بسته است. بااین‌حال، تلاش‌ها مطابق انتظارات نبوده و مایکروسافت دچار دودستگی شده است. درحالی‌که برخی از مسئولان شرکت مذکور، از ‌جمله رئیس بخش هولولز یعنی الکس کیپمن، می‌خواهند در ‌نهایت هولولنز را به مصرف‌کنندگان برسانند، برخی دیگر معتقدند مایکروسافت باید به سرمایه‌گذاری در شرکت و قراردادهایی مانند IVAS ادامه دهد.

این گزارش همچنین نشان داد مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، ترجیح می‌دهد این غول فناوری به جای ساخت سخت‌افزاری، به‌دنبال توسعه نرم‌افزاری برای متاورس باشد که سایر شرکت‌ها بتوانند از آن در هدست‌های AR و MR استفاده کنند. از طرفی گفته می‌شود این شرکت تلاش کرده با سامسونگ به ساخت سخت‌افزاری برای اجرای نرم‌افزار خود شریک شود، اما این همکاری نیز به جایی نرسیده، زیرا ظاهراً مایکروسافت تمایلی به استفاده از فناوری صفحه‌نمایشی که برای هولولنز توسعه داده شده، ندارد.

تمام این اتفاقات تنها چند ماه پس از اینکه کوالکام اعلام کرد همکاری جدیدی با مایکروسافت به منظور توسعه تراشه‌ای برای هدست‌های واقعیت ترکیبی شروع کرده، رخ داده است. این خبر در ماه دسامبر منتشر شد، اما گزارش Business Insider ادعا می‌کند برنامه‌های HoloLens 3 تا پایان تابستان لغو شده است. این یعنی مایکروسافت احتمالاً حتی همکاری خود با کوالکام را نیز فراموش می‌کند. این دو شرکت قبلاً روی پردازنده‌های سری SQ کار کرده‌ بودند.

در بخش نرم‌افزاری، مایکروسافت علاقه‌ی زیادی به متاورس نشان داده است. این شرکت در بیلد ۲۰۲۱، پلتفرم Mesh را با تمرکز بر تعامل افراد در محیطی مجازی معرفی کرد. اخیراً نیز اعلام شده Mesh به تیمز (Teams) می‌آید تا همکاری و ارتباطات افزایش پیدا کند.

مسائل و مشکلات پیش‌آمده در این حوزه ما را به یاد سرنوشت کورتانا می‌اندازد. سیستمی که به‌عنوان دستیار دیجیتال هوشمندی شروع به کار کرد و می‌توانست نیروی محرکه اصلی برای تلفن‌های ویندوزی باشد، طی کشمش‌های داخلی درباره‌ی اینکه چه چیزی باید به آن اضافه شود به دست فراموشی سپرده شد و اکنون آینده‌ی آن مشخص نیست. مایکروسافت یکی از اولین شرکت‌هایی بود که در سال ۲۰۱۵ هدست‌های واقعیت ترکیبی را با هولولنز در‌ معرض دید عموم قرار داد، اما اکنون از رقبای اصلی از‌ جمله متا عقب مانده است. باید ببینیم که آیا مایکروسافت واقعاً تسلیم شده یا اینکه هنوز به HoloLens 3 امیدوار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات