هدست واقعیت ترکیبی اپل احتمالاً سه سال از رقبا جلوتر خواهد بود

سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رندر منتسب به هدست واقعیت ترکیبی اپل
به‌ گفته‌ی مینگ چی کو، انرژی مود نیاز هدست واقعیت ترکیبی مورد انتظار اپل را شارژر ۹۶ واتی مشابه نمونه‌ی ارائه‌شده با مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی تأمین خواهد کرد.
تبلیغات

با آغاز سال جدید میلادی، بازار شایعات در رابطه با عرضه‌ی نخستین نسل از هدست واقعیت ترکیبی اپل بیش از هر زمان دیگری داغ شده است و نظر می‌رسد که اپل سرانجام بعد از سال‌ها انتظار، محصول جاه‌طلبانه‌ی جدیدی را رونمایی خواهد کرد. اکنون، مینگ‌ چی کو، تحلیلگر نام آشنای محصولات اپل، جزئیات بیشتری را از هدست یادشده به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد انرژی مورد نیاز این محصول را شارژر ۹۶ واتی تأمین خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که شرکت Unimicron زیرلایه‌های ABF را برای نخستین دستگاه HMD اپل مبتنی‌بر فناوری واقعیت ترکیبی (MR) می‌سازد که در‌ واقع نوعی مواد نیمه‌هادی هستند که بین لایه‌های سیلیکون برای محافظت از مدار قرار می‌گیرند. کو در این باره می‌گوید:

یونی‌میکرون بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی دو بستر ABF در هدست‌های اپل خواهد بود. آخرین نظرسنجی ما نشان می‌دهد که هر هدست AR/MR اپل از دو پردازنده ۴ نانومتری و ۵ نانومتری استفاده می‌کند که بالاتر از برآورد قبلی ما و اجماع بازار است. این هدست همچنین از شارژر ۹۶ واتی ساخته‌شده توسط Jabil، با مشخصاتی مشابه مک‌بوک پرو برای ارائه شارژ سریع‌تر استفاده خواهد کرد.

این تحلیلگر می‌گوید استفاده از شارژر مذکور بدین معنی است که سطح قدرت محاسباتی هدست موردبحث مشابه مک‌بوک پرو و به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از گوشی‌های آیفون است. مینگ‌ چی کو انتظار دارد که فروش هدست اپل به‌ دلیل تجارب نوآورانه‌ی واقعیت افزوده، به‌علاوه اکوسیستم اپل و توأم شدن با نسل دوم ازان‌تر رشد کند. وی می‌گوید:

پیش‌بینی می‌کنیم که محموله‌های هدست واقعیت ترکیبی اپل به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به سه میلیون، ۸ تا ۱۰ میلیون و ۱۵ تا ۲۰ میلیون دستگاه برسد.

با توجه به قدرت محاسباتی که اکنون انتظار می‌رود، کو تخمین می زند که هدست متاورس اپل حدود ۲ تا ۳ سال از محصولات رقبا جلوتر است. او می‌گوید در‌ حال‌ حاضر بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی تراشه‌های هدست‌های AR/VR کوالکام است و قدرتمندترین تراشه آن، یعنی XR2 عملکرد محاسباتی در سطح گوشی‌های هوشمند دارد و ظاهراً تا سال ۲۰۲۴ طول خواهد کشید که کوالکام تراشه‌ای را به قدرت نمونه‌ی به‌‌ کار رفته در نخستین هدست اپل، توسعه دهد.

به‌طور کلی، اپل سال‌ها است که قدرتمندترین تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم را طراحی می‌کند که کمتر شرکتی توان رقابت با آن‌ها را دارد؛ به‌ ‌طوری‌که غول دنیای فناوری در کامپیوترهای مک نیز به‌تازگی تراشه‌های اینتل را کنار گذاشته و از پردازنده‌ی اختصاصی خود بهره می‌گیرد؛ بنابراین تأمین قدرت پردازشی هدست واقعیت ترکیبی کار دشواری برای اپل نخواهد بود. گفته می‌شود این شرکت به‌طور خاص تراشه‌های AR سفارشی را برای عملکرد بهتر نسبت به سایر تراشه‌‌ها طراحی کرده است.

چندی پیش گزارشی منتشر شده بود که نشان می‌داد اپل طراحی فیزیکی سه تراشه‌ی AR/VR را تکمیل کرده است و ظاهراً تراشه‌ها آماده تولید هستند. منابع مطلع از توسعه‌ی دستگاه می‌گویند طبق روال معمول، TSMC وظیفه‌ی تولید تراشه‌های مذکور را بر عهده دارد و از قرار معلوم، هر سه تراشه از نوع SOC (سیستم‌-روی‌-چیپ) هستند؛ اما برخلاف سایر پردازنده‌های اپل، دارای موتور عصبی و قابلیت یادگیری ماشینی نیستند.

تراشه‌های آزمایشی از ویژگی‌های انتقال بهتر داده‌های بی‌سیم، بهبود فشرده‌سازی و خارج شدن از حالت فشرده و ویژگی‌های بهره‌وری انرژی برخوردار هستند که در‌‌ واقع، تمامی آن‌ها ویژگی‌هایی کلیدی برای پردازش فیلم با وضوح بسیار بالا محسوب می‌شوند. وضوح بسیار بالا می‌تواند به دستگاه اجازه بدهد هنگام نمایش تصاویر و اطلاعات دیجیتال در جلوی چشم، کاربران را در محتوا غوطه‌ور کند.

فقدان ویژگی‌های پیشرفته‌ی یادگیری ماشین به این ‌دلیل است که هدفون برای ارتباط بی‌سیم با دستگاه میزبان (احتمالاً آیفون یا مک) طراحی می‌شود و دستگاه میزبان، وظایف محاسباتی مورد نیاز برای نمایش محتوای واقعیت مجازی و افزوده یا واقعیت ترکیبی را به‌ ارمغان خواهد آورد. البته باید به این نکته اشاره کرد که SoC-های یادشده با وجود نداشتن موتور عصبی و بخش یادگیری ماشین، تقریباً پردازنده‌ی تمام‌عیار محسوب می‌شوند؛ زیرا واحد پردازش مرکزی و گرافیکی خود را دارند و این احتمال وجود دارد که برای بیشتر فعالیت‌ها نیازی به گوشی هوشمند یا رایانه نداشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات