هدست واقعیت ترکیبی اپل احتمالا سه نمایشگر خواهد داشت

شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته‌ی راس یانگ، نخستین نسل از هدست واقعیت ترکیبی اپل به سه نمایشگر مجزا مجهز می‌شود.
تبلیغات

نمایشگر یکی از اجزای بسیار مهم و رابط میان کاربر و دنیای خیالی دستگاه‌های HMD (نصب-شده-روی-سر) مبتنی‌بر فناوری AR و VR محسوب می‌شود و شواهد نشان می‌دهد که کوپرتینویی‌ها قصد دارند نخستین نسل از هدست واقعیت ترکیبی خود را به پیشرفته‌ترین نمایشگر موجود مجهز کنند. پیش‌بینی می‌شود که هدست مذکور نخستین‌بار در محصولات اپل برای ارائه‌ی محتوا از نمایشگرهای بسیار پیشرفته‌ی micro LED ساخت سونی و با وضوح خیره‌کننده‌ی 8K بهره بگیرد.

اکنون، گزارشی جدید از راس یانک، تحلیلگر صنعت نمایشگر، منتشر شده است که در آن ادعا می‌شود غول دنیای فناوری برای غوطه‌ورکردن کاربران در محتوای بصری قصد دارد هدست واقعیت ترکیبی‌اش را به سه نمایشگر مجهز کند. از قرار معلوم، پیکره‌ی این دستگاه شامل دو نمایشگر میکرو OLED به‌همراه یک پنل AMOLED خواهد بود و همان‌طور‌که پیش‌بینی می‌شد، سونی دو نمایشکر Micro OLED را تأمین خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد که نمایشگر اصلی دستگاه همان نمونه‌های میکرو OLED هستند و در این مقطع، مشخص نیست که نمایشگر امولد چه کاربردی خواهد داشت. بااین‌حال، ممکن است اپل از آن برای دید محیطی با وضوح کم بهره ببرد.

سونی اخیرا صفحه‌نمایش 4K با تراکم سرسام‌آور ۴ هزار پیکسل در هر اینچ را به‌نمایش گذاشته که برای استفاده در هدست‌های واقعیت مجازی طراحی شده است. راس یانگ معتقد است که سونی نمایشگر مذکور را به‌طور اختصاصی برای اپل طراحی کرده است و این احتمال وجود دارد که نسخه‌ی نهایی رزولوشن بیشتری داشته باشد. در‌صورت صحت این ادعا، آرایه‌ی فرضی می‌تواند ۴۰۰۰ در ۴۰۰۰ پیکسل باشد که متعاقبا نمایشگر هدست به‌صورت مورب ۱/۴ اینچ خواهد بود.

به‌طورکلی، برخلاف LED سنتی و ماژول‌ OLED که در محصولات الکترونیکی قابل‌حمل فعلی استفاده می‌شود، فناوری micro OLED وضوح و کارایی چشمگیر در ابعادی جمع‌وجور نوید می‌دهد. این نوع نمایشگرها به‌جای لایه‌های شیشه‌ای مستقیما روی ویفرها ساخته شده‌اند؛ مکانیزمی که باعث می‌شود به‌طور چشمگیری نازک و کوچک‌تر از نمایشگرهای معمولی باشند.

تاکنون، اطلاعات زیادی از میزان نوسازی و میدان دید نمایشگر محصول منتشر نشده است؛ اما با‌‌توجه‌‌‌به نزدیکی نمایشگر به چشم، نرخ نوسازی باید به‌قدری زیاد باشد که تأخیر محتوا را به‌ حداقل ممکن برساند. هدست‌های رقیب معمولا از نمایشگرهای ۹۰ هرتز یا بیشتر استفاده می‌کنند‌. باید منتظر بمانیم و ببینیم اپل در اینجا چه گزینه‌ای را انتخاب می‌کند.

این نوع پیکربندی پیشرفته‌ی نمایشگر طبیعتا قیمت بسیار گرانی خواهد داشت و یانگ نیز پیش‌بینی می‌کند که قیمت این هدست چندین هزار دلار خواهد بود که هم‌سو با گزارش‌های قبلی است. به‌عبارت‌دیگر، هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی اپل به‌عنوان سنگ‌بنا در مسیر نشان‌‌دادن توانایی اپل برای ورود به این زمینه خوادهد بود. بااین‌حال، گمان می‌رود که همچنان قیمت ارزان‌تری درمقایسه‌با هدست هلولنز مایکروسافت داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات