گوگل در حال توسعه سیستم‌ عامل جدیدی برای دستگاه‌های AR است

شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در حال توسعه سیستم‌عامل جدیدی برای دستگاه‌های مبتنی بر واقعیت افزوده است که احتمالا از نوع عینک هوشمند نباشند.
تبلیغات

چند روزی است که بازار مربوط به عینک‌های هوشمند و واقعیت افزوده گرم شده و اخبار زیادی درباره توسعه این تکنولوژی از گوشه‌وکنار به گوش می‌رسد؛ از جمله عینک «واقعیت کمکی» اوپو که اطلاعات مختلفی مثل آب‌و‌هوا و مسیریابی و ترجمه‌ی هم‌زمان را مقابل چشم کاربر نمایش می‌دهد؛ یا عینک هوشمند هواوی با لنزهای قابل تعویض و سیستم‌عامل HarmonyOS.

حالا نیز خبر رسیده که گوگل در حال توسعه سیستم‌عامل جدیدی برای دستگاه‌های مبتنی بر واقعیت افزوده است؛ دستگاه‌هایی که با توجه به آگهی استخدام گوگل، احتمالا اصلا عینک نباشند.

باورش سخت است، اما تقریباً نه سال از عرضه عمومی گوگل‌ گلس می‌گذرد؛ عینک واقعیت افزوده گوگل که پروژه موفقی نبود و حتی پایش به بررسی زومیت نیز رسید! با وجود شکست این پروژه، گوگل نسل دوم این عینک را با نام Google Glass 2 (تصویر کاور) اوایل سال ۲۰۲۰ و فقط برای مشتریان سازمانی‌اش عرضه کرد. حالا، طبق آگهی‌های استخدامی که 9to5Google متوجه آن‌ها شده،‌ این غول دنیای فناوری در حال کار روی نسل بعدی عینک‌های واقعیت افزوده (AR) و سیستم عامل اختصاصی برای آن‌ها است.

البته خیلی زود است که بخواهیم درمورد جزییات کاری تیم جدید واقعیت افزوده گوگل صحبت کنیم، اما این را می‌دانیم که بسیاری از عینک‌های هوشمند از جمله ری‌بن استوریز (Ray-Ban Stories) و عینک تازه معرفی شده هواوی، از این تکنولوژی پیشرفته در قالب عینک‌های سنتی استفاده می‌کنند.

طبق پست مربوط به پروژه گوگل، این شرکت «بر فراهم آوردن امکان انجام پردازش‌های همه‌جانبه برای بسیاری از افراد از طریق گوشی‌های هوشمند متمرکز است»؛ با این حال،‌ بسیاری از آگهی‌های شغلی جدید گوگل به‌طور خاص از ایجاد «یک دستگاه واقعیت افزوده نوآورانه» صحبت می‌کنند. با توجه به اینکه گوگل گلس اولین دستگاه واقعیت افزوده به معنای واقعی کلمه بود که به بازار راه پیدا کرد، حتی اگر برچسب قیمتی‌ نجومی‌اش این عینک را از دسترس اکثر کاربران خارج کرده بود، این شرکت از تجربه کافی برای ادامه این راه برخوردار است؛ اگرچه در این آگهی‌های شغلی به‌طور خاص اسمی از «عینک هوشمند» برده نشده و این احتمال وجود دارد که دستگاه واقعیت افزوده‌ای که گوگل در دست ساخت دارد، اصلا عینک نباشد.

علاوه بر این دستگاه، گوگل در حال توسعه پلتفرم نرم‌افزاری جدیدی موسوم به سیستم‌عامل واقعیت افزوده (Augmented Reality OS) است که با توجه به زبان استفاده شده در آن، می‌توان گفت این سیستم‌عاملی جدیدی مبتنی بر کرنل لینوکس و احتمالا شبیه مدل ساخت اندروید اما به‌طور حتم، متفاوت از اندروید خواهد بود.

گوگل همچنین می‌گوید که در حال کار روی «نمونه‌سازی از تجربیات کاربری مفید و لذت‌بخش» است. آنچه که جایش به طرز آشکاری در این اعلامیه خالی است، صحبت از واقعیت مجازی‌ (VR) است و به نظر می‌رسد گوگل به‌طور کامل پروژه‌های مربوط به این حوزه از تکنولوژی را کنار گذاشته و تمام توجه‌اش را به واقعیت افزوده معطوف کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات