نخستین هدست واقعیت ترکیبی اپل از Wi-Fi 6 E پشتیبانی می‌کند

دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی مینگ‌چی کو، اپل قصد دارد سال ۲۰۲۲ اولین هدست واقعیت ترکیبی خود را با پشتیبانی از Wi-Fi 6E عرضه کند.
تبلیغات

اخیرا شایعاتی مبنی‌بر پروژه‌ی مخفی و هدست معرفی‌نشده‌ی اپل بیش از هر زمان دیگری به‌گوش می‌رسد و گزارش‌ها حاکی از آن است که نخستین هدست اپل به‌جای استفاده‌ی مستقل از فناوری واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی، تلفیقی از هر دو فناوری را به‌عنوان محصولی شاخص و مشخصات سخت‌افزاری بسیار قوی ارائه می‌دهد. اکنون مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل، در گزارشی خطاب به سرمایه‌گذارن ادعا کرده است که تولید انبوه اولین هدست واقعیت ترکیبی (MR) اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۲ آغاز می‌شود و درکنار پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل (5G)، از Wi-Fi 6e نیز برخوردار خواهد بود.

کو می‌گوید که اپل قصد دارد از نیاز به اتصال سیمی بین هدست و رایانه اجتناب کند و ظاهرا برای دستیابی به این مهم، هدست یادشده از Wi-Fi 6E بهره خواهد گرفت. Wi-Fi 6E تمامی ویژگی و قابلیت‌های Wi-Fi 6، نظیر تأخیر کم و سرعت چشمگیر انتقال داده‌ را ارائه می‌دهد، با این‌ تفاوت که Wi-Fi 6E به‌صورت گسترده از باند ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند که درنتیجه، پهنای باند را افزایش می‌دهد و تداخل کمتری برای دستگاه مجهز به این تراشه ایجاد می‎‌کند.

اعتقاد بر این است که اپل حداقل روی دو پروژه‌ی مبتنی‌بر فناوری AR و VR، یکی هدست واقعیت ترکیبی برای عرضه در سال ۲۰۲۲ و دیگری با نام احتمالی اپل گلس (Apple Glass) کار می‌کند. از قرار معلرم، اپل در فرایند طراحی آن با مشکلات مواجه شده و عرضه‌ی آن به‌تأخیر افتاده است. اپل گلس می‌تواند تلاقی آیفون و دستگاه واقعیت افزوده‌ای به‌شکل عینک‌های امروزی باشد. احتمالا این محصول بسیار ارزان‌تر از برادر پیشرفته‌اش خواهد بود و به‌نوعی بازار مصرفی و عموم مردم را هدف قرار می‌دهد.

تصویری مفهومی از هدست واقعیت ترکیبی اپل

مینگ‌چی کو خاطرنشان می‌کند که نخستین دستگاه نصب‌شده روی سر (HMD) اپل مانند هدست‌های مشابه رقیب، از Wi-Fi 6E برای پاسخ‌گویی به نیازهای سطح بالا و ارائه‌ی تجربه‌ی بی‌سیم همه‌جانبه استفاده می‌کند. به‌طورکلی، استفاده از آخرین مشخصات Wi-Fi نیازی اساسی برای دستگاه‌های HMD به‌منظور بهبود تجربه بی‌سیم محسوب می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که HMDهای جدید متا (فیسبوک) و اپل و سونی همگی از این استاندارد وای‌فای در سال ۲۰۲۲ استفاده خواهند کرد. کو در‌ادامه می‌گوید:

پیش‌بینی می‌کنیم متا و اپل و سونی تأثیرگذارترین برندها در بازار دستگاه‌های متاورس در سال ۲۰۲۲ باشند؛ به‌طوری‌که متا و اپل و سونی HMD‌های جدید را از سه‌ماهه دوم تا سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ عرضه می‌کنند.

پیش‌تر مارک گِرمن از بلومبرگ گزارش داده بود که کانون توجه اپل روی بازی و پخش محتوای ویدئویی و ویدئوکنفرانس معطوف خواهد بود و احتمالا کوپرتینویی‌ها تأکید ویژه‌ای بر بخش گیمینگ خواهند کرد. گِرمن می‌گوید که اپل به‌دنبال هدستی است که بتواند بازی‌های واقعیت مجازی را با کیفیت درخورتوجه اجرا کند.

نمایشگر یکی دیگر از اجزای بسیار مهم و رابط میان کاربر و دنیای خیالی هدست‌ها محسوب می‌شود. شایعات قبلی از آن حکایت می‌کردند که کوپرتینویی‌ها قصد دارند نخستین نسل از هدست واقعیت ترکیبی خود را به پیشرفته‌ترین نمایشگر موجود مجهز کنند.

پیش‌بینی می‌شود که هدست مذکور نخستین‌بار در محصولات اپل برای ارائه‌ی محتوا از نمایشگرهای فوق‌پیشرفته‌ی micro LED ساخت سونی و با وضوح خیره‌کننده 8K بهره می‌گیرد. در مقام مقایسه، هدست HTC Vive Cosmos Elite تقریبا وضوح ۱۴۴۰ در ۱۷۰۰ پیکسل را ارائه می‌دهد.

تاکنون، اطلاعات زیادی از میزان نوسازی و میدان دید نمایشگر محصول منتشر نشده است؛ اما با‌‌توجه‌‌به نزدیکی نمایشگر به چشم، نرخ نوسازی باید به‌قدری زیاد باشد که تأخیر محتوا در حداقل ممکن برساند. هدست‌های رقیب معمولا از نمایشگرهای ۹۰ هرتز یا بیشتر استفاده می‌کنند‌. باید منتظر بمانیم و ببینیم اپل در اینجا چه گزینه‌ای را انتخاب می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات