هدست واقعیت مجازی اپل احتمالا با آیپاد جدید کار می‌کند و در WWDC 2022 رونمایی می‌شود

جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل از نسل بعدی آیپاد به‌عنوان منبع تغذیه هدست واقعیت ترکیبی‌اش استفاده می‌کند و ظاهرا هر دو محصول در رویداد WWDC ۲۰۲۲ رونمایی خواهند شد.
تبلیغات

مدتی است که پروژه‌ی مخفی و هدست معرفی‌نشده‌ی اپل در سکوت خبری قرار دارد؛ آخرین گزارش‌ها حاکی از آن بودند که اپل نخستین هدست واقعیت ترکیبی خود را در بازه‌ای نامشخص در سال آینده رونمایی می‌کند. گفته می‌شود اپل روی چندین دستگاه HMD (نصب‌شده روی سَر) کار می‌کند و احتمالا نخستین هدست اپل به ‌جای استفاده‌ی مستقل از فناوری واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی، تلفیقی از هر دو فناوری را به‌عنوان محصولی شاخص و مشخصات سخت‌افزاری بسیار قوی ارائه می‌دهد. حال افشاگری به نام رابرت اسکوبل مدعی است که اپل در رویداد WWDC ۲۰۲۲ یک هدست واقعیت مجازی رونمایی می‌کند که از قرار معلوم برخی از پردازش‌هایش به‌واسطه‌ی نسل بعدی آیپاد صورت می‌گیرد.

اسکوبل معتقد است که اپل آیپاد جدید را برای فروش در بازه‌ی تعطیلات کریسمس برنامه‌ریزی کرده است و ظاهراً می‌تواند «تجربه‌ی دیوانه‌کننده صوتی برای هدست واقعیت مجازی به ارمغان آورد و یک کنترل‌کننده عالی برای غوطه‌ور شدن کاربر در دنیای واقعیت افزوده باشد». بااین‌حال، استفاده از دستگاه جانبی برای هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی کمی دور از انتظار به‌نظر می‌رسد؛ زیرا بلومبرگ در گذشته گزارش داده بود که جانی آیو، مدیر پیشین طراحی اپل، با ارائه‌‌ی دستگاه ماژولار مخالف بوده است و احتمالا این عینک واقعیت افزوده خواهد بود که با توجه به ظرافت طراحی، یک محصول جانبی نظیر آیفون قدرت پردازشی‌اش را تأمین خواهد کرد.

به‌طور کلی، اسکوبل سابقه خوبی در ارائه جزئیات محصولات آینده اپل ندارد. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۱۷، او پیش‌بینی کرد که اپل با همکاری کارل زایس یک عینک واقعیت افزوده ارائه خواهد داد و همان‌طور که می‌دانید هیچ‌وقت این اتفاق نیوفتاد؛ اما از سوی دیگر، منابع معتبر متعددی تأیید کرده‌اند که اپل عمدتا روی چندین دستگاه مختلف نصب‌شده روی سَر (HMD) با قابلیت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کار می‌کند.

طبق گفته مینگ‌چی کو، هدست واقعیت ترکیبی (MR) اولین محصول اپل مبتنی‌بر HMD خواهد بود و به دنبال آن یک هدست یا عینک سبک‌تر به‌نام Apple Glass ارائه می‌شود که از فناوری واقعیت افزوده برای پوشش اطلاعات در دنیای واقعی استفاده می‌کند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این محصول وارد مرحله‌ی سوم توسعه و طراحی شده و احتمالا اپل در فرایند طراحی آن با چالش‌هایی مواجه شده و عرضه‌ی آن را تا سال ۲۰۲۵ به تأخیر انداخته است. گفته می‌شود اپل گلس می‌تواند نقطه‌ی تلاقی آیفون و دستگاه واقعیت افزوده‌ای به شکل عینک‌ باشد. احتمالا این محصول بسیار ارزان‌تر از برادر پیشرفته‌اش خواهد بود و به‌نوعی بازار مصرفی و عموم مردم را هدف قرار خواهد داد.

پیش‌بینی می‌شود که هدست واقعیت ترکیبی برای نخستین ‌بار در محصولات اپل برای ارائه‌ی محتوا از نمایشگرهای فوق ‌پیشرفته‌ی micro LED با وضوح خیره‌کننده بهره ببرد. به‌طور کلی، برخلاف LED سنتی و ماژول‌ OLED که در محصولات الکترونیکی قابل ‌حمل فعلی استفاده می‌شود، فناوری micro OLED از وضوح و کارایی چشمگیر در ابعادی جمع‌وجور نوید می‌دهد. این نوع نمایشگرها به ‌جای لایه‌های شیشه‌ای مستقیما روی ویفرها ساخته شده‌اند؛ مکانیزمی که باعث می‌شود به‌طور چشمگیری نازک و کوچک‌تر از نمایشگرهای معمولی باشند.

طبق شایعات قبلی، سیستم اپل از نظر تئوری قادر به استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از حرکت چشم برای تعیین تعاملات کاربر با یک محیط AR شبیه‌سازی‌شده است. به‌عنوان مثال، هنگام اسکن یک محیط خارجی، می‌توان تصاویر و محتوای روی صفحه را هم‌زمان با چشم کاربر حرکت داد. ردیابی چشم همچنین به‌عنوان یک حالت بصری از عملکرد رابط کاربری عمل می‌کند؛ زیرا کاربران می‌توانند با چشمک زدن مکرر منوها را فعال یا با خیره شدن طولانی‌مدت، به اطلاعات مربوط به یک موضوع ملموس دسترسی پیدا کنند. دستگاه مجهز به این فناوری می‌تواند با مشاهده‌ی موقعیت چشم کاربر، مناطق موردنظر را بهینه کند و به سیستم امکان می‌دهد که وضوح صفحه را در مناطقی که فوکوس فوری ندارند، کاهش بدهد و به موجب آن، نیازهای پردازش را حداقل برساند.

مینگ‌چی کو پیش از این گفته بود که اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل برای عرضه در سال ۲۰۲۲ با قیمت تقریبی ۱۰۰۰ دلار برنامه‌ریزی شده است و از قرار معلوم، عینک واقعیت افزوده موسوم به اپل گلس در سال ۲۰۲۵ و لنز تماسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بعد از ۲۰۳۰ و به‌عنوان یک محصول انقلابی روانه‌ی بازار خواهد شد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات