بلومبرگ: دَن ریچیو هدایت محصولات AR و VR اپل را بر عهده می‌گیرد

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود دَن ریچیو پس از ترک سمَت رئیس مهندسی سخت‌افزار اپل، بر بخش تولید هدست واقعیت افزوده و واقعیت مجازی اپل نظارت می‌کند.
تبلیغات

اگر اخبار دنیای فناوری را دنبال کرده باشید می‌دانید که اپل چندی پیش اعلام کرد که دَن ریچیو، معاون ارشد مهندسی سخت‌افزار این شرکت، با هدف انتقال به پروژه‌ای جدید، از مقام فعلی‌اش کناره‌گیری خواهد کرد؛ اما همچنان باید گزارش‌های خود را مستقیما به شخص تیم کوک، مدیرعامل اپل تحویل بدهد. در نهایت، جان ترنوس به‌عنوان عضوی از تیم اجرایی، سازمان مهندسی سخت‌افزار اپل را هدایت خواهد کرد. اپل و ریچیو اطلاعات بیشتری از پروژه و محصولات جدید به اشتراک نگذاشتند؛ اما گمان می‌رفت سمت جدید ریچیو مرتبط با پروژه‌ی تیتان یا توسعه‌ی عینک واقعیت افزوده باشد.

خبرگزاری ورج با استناد به اطلاعات بلومبرگ، گزارشی مبنی ‌بر سمَت جدید ریچیو تدوین کرده است که تنور شایعات محصولات VR و AR اپل را بیش از هر زمانی داغ می‌کند. گزارش یادشده مُهر تأیید دیگری بر این ماجرا می‌زند و به موجب آن، ادعا می‌شود که رهبر پیشین بخش سخت‌افزار اپل، اکنون بر پروژه‌های معرفی‌نشده‌ی این شرکت در زمینه‌ی محصولات مبتنی بر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نظارت دارد.

ریچیو در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان نایب‌رئیس طراحی محصولات به اپل پیوست و در سال ۲۰۱۰ برای نظارت بر اولین آیپد به سمت معاون فنی مهندسی سخت‌افزار آیپد ارتقا یافت. او در سال ۲۰۱۲ در کنار کریگ فدریگی به مقام معاون ارشد مدیر اجرایی (SVP) نائل شد و به‌نوعی جایگاه رئیس بخش ‌سخت‌افزار کوپرتینویی‌ها، باب منسفیلد را تصاحب کرد. اکنون حیطه‌ی کاری ریچیو با کناره‌گیری از سمَت قبلی‌اش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ اما با استناد به گزارش بلومبرگ، مایک راکول، مدیر بخش AR و VR کوپرتینویی‌ها، هنوز مسئولیت توسعه‌ی این محصولات را برعهده دارد و ادعا می‌شود که ریچیو نظارت نهایی بر نخستین نسل از این سخت‌افزارهای اپل برای ورود به بازار را انجام می‌دهد.

چند سالی است که گفته می‌شود اپل در حال کار روی نوعی عینک واقعیت افزوده و یک هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی است و طبق گمانه‌زنی‌های اخیر، از مدل AR آن با نام احتمالی اپل گلس (Apple Glass) یاد می‌شود. این امر با ادامه‌ی سرمایه‌گذاری اپل روی قابلیت‌های واقعیت افزوده در آیفون و آیپد و برخی اظهارات جالب مدیرعامل تیم کوک، نشان می‌دهد که غول دنیای فناوری بیش‌ازپیش برای ارائه‌ی این فناوری در قالب محصولی مستقل مصمم است.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل قصد دارد ابتدا یک هدست گران‌قیمت و بسیار پیش‌رفته‌ی واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی را به‌عنوان سنگِ بنا در مسیر نشان دادن پتانسیل عظیم این محصولات به نمایش بگذارد. براساس گزارش‌های قبلی، دستگاه مذکور می‌تواند بیش از دوازده دوربین برای ردیابی حرکت دست و نشان دادن فیدهای ویدیویی جهان اطراف به کاربران داشته باشد. فناوری پیشرفته ردیابی چشم و نمایشگر با وضوح فوق‌العاده‌ی 8K همراه‌ با سایر ویژگی‌ها، این هدست را به گزینه‌ای بالارده و گران‌قیمت تبدیل خواهد کرد. در این میان، تصاویر مفهومی از نمونه‌ی اولیه‌ی محصول در مراحل انتهایی توسعه رسانه‌ای شده است که براساس آن، این هدست از طراحی منحنی بهره می‌گیرد و با استفاده از مواد مشبک و سربندهای قابل تعویض، روی صورت کاربر متصل می‌شود.

گفته می‌شود اپل قصد دارد برای غوطه‌وری بیشتر کاربر، تلفیقی از فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ارائه می‌دهد. اعتقاد بر این است که کانون توجه اپل می‌تواند بر ارائه‌ی بازی‌ یا احتمالا بهره‌وری و برنامه‌های آموزشی معطوف شود. قیمت این دستگاه می‌تواند بالغ بر ۳۰۰۰ دلار باشد که آن را گران‌تر از مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی قرار می‌دهد. این در حالی است که همچنان از هدست هولولنز ۳۵۰۰ دلاری مایکروسافت ارزان‌تر است. نسخه‌ای از هدست هولولنز برای مشاغل و صنایع در حدود ۵ هزار دلار قیمت دارد. گفته می‌شود هدف اپل برای فروش این هدست در سال اول عرضه، در حدود ۲۵۰ هزار دستگاه تعیین شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات