فناوری جدید سونی احتمالا کیفیت بصری بازی‌های PS5 را افزایش می‌دهد

شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌تازگی، سونی پتنت جدیدی ثبت کرده است که شاید براساس آن، پلی استیشن ۵ در آینده بتواند هم‌زمان با اجرای بازی، کیفیت تصویری آن را با آپ‌اسکیل به‌شکل ملموسی افزایش دهد.
تبلیغات

پتنت جدید ثبت‌شده‌ی بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت سونی به فناوری مبتنی‌بر یادگیری ماشینی‌ای اشاره می‌کند که در آن، دستگاه در هر لحظه به تکمیل تصویر می‌پردازد. ممکن است زمانی که تصویری به‌وسیله‌ی سیستم رایانه‌ای خروجی داده می‌شود، داده‌های مربوط به بخش‌هایی از آن آسیب‌ ببینند؛ به‌همین‌دلیل، پردازش‌های کامپیوتری متفاوتی وجود دارند که کاهش کیفیت تصویر در بخش‌های مشخص را جبران می‌کنند.

زمانی که از یادگیری ماشینی برای افزایش کیفیت استفاده می‌شود، ممکن است فشار زیادی به دستگاه وارد شود و فرایند آن نیز زمان‌بر باشد؛ اما پتنت جدید سونی راه‌حلی برای جلوگیری از به‌وجود‌آمدن این مشکل دارد تا هم با فناوری مبتنی‌بر یادگیری ماشینی کیفیت تصویر را در هر لحظه افزایش بدهد و هم عملکرد کلی دستگاه را کاهش ندهد.

به زبان ساده، باید گفت که فناوری مورد‌بحث هر بار روی بخش‌هایی از تصویر کار می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، سیستم سعی نمی‌کند که کل تصویر را بررسی کند و جزئیات آن را افزایش دهد؛ بلکه از همان ابتدا فقط در نقاطی که داده‌ها اندک هستند، به‌اصطلاح سراغ پر‌کردن نقاط خالی می‌رود.

با این روش، علاوه‌بر استفاده‌ی کمتر از قدرت پردازش دستگاه، سیستم متوجه می‌شود که باید در کدام بخش از تصویر تغییراتی برای افزایش کیفیت آن ایجاد کند. طی‌شدن این پروسه احتمالا می‌تواند به افزایش رزولوشن و زیباتر به‌چشم‌آمدن جلوه‌های گرافیک مختلف بازی منجر شود.

در توضیحات پتنت منتشر‌شده، آمده است که این فناوری شباهت زیادی به Deep Learning Super Sampling یا همان DLSS انویدیا دارد که از آپ‌اسکیل مداوم برای افزایش رزولوشن تصویر بهره می‌برد؛ اما طبیعتا فناوری شرکت انویدیا روی کنسول PS5 در‌دسترس نیست. به‌نظر می‌رسد سونی می‌خواهد نسخه‌‌ی خود از این فناوری را به پلی استیشن ۵ و همین‌طور پلی استیشن VR جدید بیاورد.

در خود پتنت نیز، توضیح داده می‌شود که استفاده از این فناوری در هدست واقعیت مجازی امکان‌پذیر است. با‌‌توجه‌‌به توضیحاتی که پتنت برای نحوه‌‌ی کار فناوری موقع اجرای بازی‌های واقعیت مجازی دارد، سونی در استفاده از آن روی کنسول PS5 و سپس هدست PSVR جدید واقعا جدی به‌نظر می‌رسد.

چند ماه قبل، استودیو بازی‌سازی اینسامنیاک گیمز پشتیبانی پلی استیشن ۵ از الگوریتم یادگیری ماشین را تأیید کرد و مدتی پیش نیز، اطلاعات فاش‌شده گفتند پلی استیشن VR جدید سونی که برای پلی استیشن ۵ عرضه می‌شود، با فناوری Foveated rendering می‌تواند به‌طور مداوم روی افزایش کیفیت تصویر در نقاطی متمرکز باشد که گیمر در هر لحظه مشغول نگاه‌انداختن به آن‌ها شده است.

گویا تیم سونی به‌شدت در نسل ۹ روی بهره‌برداری حداکثری از قدرت پردازشی پلی استیشن ۵ تأکید دارد و از فناوری‌های روز برای دستیابی به بهترین کیفیت تصویری بهره می‌برد. اندی بیگوس، مهندس ارشد شرکت سونی، در صفحه‌ی لینکدین رسمی خود نوشت: «به‌تازگی درگیر کار روی پیاده‌سازی الگوریتم یادگیری ماشینی و Neural rendering روی گرافیک بازی‌ها موقع اجرا روی پلی استیشن ۵ بوده‌ام.»

نظر شما همراهان زومیت درباره‌ی فناوری جدید سونی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات