مایکروسافت احتمالا در حال توسعه‌ی موتور بهبود تصویر برای ایکس باکس است

دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
آگهی‌های استخدام جدید مایکروسافت احتمالا به هدف این شرکت برای توسعه موتور جدید بهبود تصویر با هوش مصنوعی برای ایکس باکس و ویندوز اشاره می‌کنند.
تبلیغات

طی هفته‌های اخیر رقابت تکنولوژی DLSS انویدیا و FSR شرکت AMD بسیار نزدیک دنبال شده است. این دو ابزار امکان بهبود تصویر در بازی‌ها را به منظور اجرای قابلیت‌هایی همچون رهگیری پرتو در رزولوشن‌ها و نرخ فریم‌های بالاتر فراهم می‌کنند. حالا شایعات از ورود احتمالی یک رقیب جدید یعنی مایکروسافت به جدال میان این دو برند خبر می‌دهند.

بر اساس گزارش TechSpot، دو آگهی استخدام مایکروسافت احتمالا به تصمیم این شرکت برای رقابت با DLSS و FSR اشاره دارند. مایکروسافت در اولین آگهی برای جذب یک مهندس ارشد نرم‌افزار فراخوان داده است. ذیل توضیحات شغلی این آگهی آمده: «ایکس باکس به منظور بهینه‌سازی الگوریتم‌های سنتی رندرینگ و فراهم آوردن جایگزین‌های بهتر، به دنبال بهره‌برداری از یادگیری ماشین است. تیم گرافیکی ایکس باکس به دنبال مهندسی است که قادر به پیاده‌سازی الگوریتم‌های یادگیری ماشین در نرم‌افزارهای گرافیکی باشد تا زمینه رضایت میلیون‌ها گیمر فراهم شود.»

آگهی استخدام دوم با عنوان مهندس سرپرست نرم‌افزار در بخش گرافیک، کمی کلی‌تر است؛ اما به‌طور دقیق به جمله‌های « توانایی کار با قابلیت‌های نوین پردازنده‌های گرافیکی برای توسعه‌دهندگان بازی‌های AAA در ایکس باکس و ویندوز» در کنار «تجربه کار با یادگیری ماشین و shader compilation» اشاره شده است.

وارد شدن مایکروسافت به این حوزه می‌تواند خبر خوبی برای گیمرها باشد. در واقع شاید این شرکت بتواند تکنیک‌های بهبود تصویر با کمک یادگیری ماشین را از طریق دایرکت‌ایکس ارائه بدهد. در حال حاضر کتابخانه DirectML مایکروسافت به بهینه‌سازی منابع پردازنده گرافیکی برای یادگیری ماشین کمک می‌کند و با توجه به اشاره‌ی آگهی‌های فوق به بازی‌های ایکس باکس و ویندوز، شاید این شرکت به دنبال راه‌هایی برای بهره‌مندی از این کتابخانه در بخش بازی‌ نیز باشد.

با توجه به اینکه ویندوز ۱۱ به قابلیت‌های زیادی برای پشتیبانی از ایکس باکس مجهز شده است، استدلال‌ فوق چندان بی‌راه به نظر نمی‌رسد, اما احتمالا نسخه بهبوددهنده تصویر مورد نظر مایکروسافت دقیقا مشابه تکنولوژی‌های DLSS یا FSR نباشد. فعلا و به لطف ذات متن باز FSR، مایکروسافت به توسعه‌دهندگان بازی‌های ایکس باکس این امکان را می‌دهد که از قابلیت‌های FSR استفاده کنند.

به نظر می‌رسد مایکروسافت تکنولوژی بهبوددهنده خود را در قالب رابط کاربری دایرکت‌ایکس منتشر کند. چنین کاری به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به سخت‌افزار خاصی آن را در پروژه‌هایشان مورد استفاده قرار بدهند که با توجه به روند کاهشی قدرت GPU و APU-های قدیمی‌تر در پردازش بازی‌های AAA مدرن، مزیت بسیار مهمی تلقی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات