انتقاد ایلان ماسک از مایکروسافت برای خرید مجوز GPT-3 اوپن AI

یک‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس، با انتشار توییتی گفت مایکروسافت اوپن AI را اسیر کرده است. منظور ماسک از این گفته فروش مجوز مدل پردازش زبان GPT-3 به مایکروسافت است.
تبلیغات

پنج سال پیش، ایلان ماسک به بنیان‌گذاری استارتاپی با عنوان OpenAI کمک کرد که در روزهای اخیر، به‌دفعات در اخبار ظاهر شده است. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس از اخبار منتشرشده درباره‌ی اوپن AI خوشحال نیست. سه‌شنبه‌ی گذشته، مایکروسافت اعلام کرد مجوز انحصاری استفاده از مدل پردازش زبان GPT-3 را از اوپن AI خریده است. GPT-3 ابزاری پیشرفته است که از هوش مصنوعی نشئت می‌گیرد و متخصصان اوپن AI آن را طراحی کرده‌اند.

انتشار خبر عقد قرارداد بین مایکروسافت و اوپن AI بر سر مدل پردازش زبان GPT-3 باعث تعجب بسیاری از افراد شد و توییت‌های متعددی در توییتر منتشر شدند. عمده‌ی منتقدان عقیده دارند هدف اصلی اوپن AI همواره این بوده است که ابزارهای پیشرفته و پرکاربردی نظیر GPT-3 را به‌صورت عمومی دردسترس همه قرار دهد و فروش مجوز استفاده از این ابزار به مایکروسافت، با ماهیت اصلی شرکت مغایرت دارد. ایلان ماسک به‌همراه چند نفر دیگر که در سال ۲۰۱۵ اوپن AI را به‌عنوان شرکتی غیرانتفاعی در حوزه‌ی تحقیقات هوش مصنوعی بنیان‌گذاری کرد، جزو کسانی است که از تصمیم اخیر این شرکت انتقاد کرده‌اند.

ایلان ماسک در توییتی نوشت:‌ «این تصمیم مخالف باز (Open) بودن است. مایکروسافت اساسا اوپن AI را اسیر کرده است.» کوین اسکات، مدیر ارشد فناوری در مایکروسافت، با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی در وبلاگ رسمی شرکت به‌دلایل خریداری مجوز مدل پردازش زبان GPT-3 اشاره کرد. کوین اسکات گفت مایکروسافت با این کار می‌کوشد از نوآوری‌های فنی این ابزار به‌منظور توسعه و ارائه‌ی راهکارهای متنوع مبتنی‌بر هوش مصنوعی به مشتریان استفاده کند.

مایکروسافت در بیانیه‌ی جدیدش اعلام کرد که قصد دارد از GPT-3 برای خلق راهکارهایی به‌منظور کنترل قدرت شگفت‌انگیز ابزارهای پیشرفته‌ی تولید زبان طبیعی استفاده کند. درحال‌حاضر، دقیقا مشخص نیست که مدل پردازش زبان GPT-3 ازلحاظ تجاری چه مزیت‌‌هایی به‌همراه می‌آورد. اسکات در بخشی از بیانیه‌ی مایکروسافت اعلام کرد ازلحاظ تئوری، می‌توان از این ابزار برای ساخت سرویس ترجمه یا حتی کمک به مردم به‌منظور نوشتن استفاده کرد.

نکته‌ی دیگری که از آن خبر نداریم، این است که مجوز خریدشده‌ی مایکروسافت چقدر امکان کنترل‌کردن GPT-3 را به ردموندی‌ها ارائه می‌دهد. اسکات در بیانیه‌ی مایکروسافت گفت اوپن AI قصد دارد همچنان امکان دسترسی به GPT-3 را ازطریق API اختصاصی‌اش ارائه دهد. 

اوپن AI نیز بیانیه‌ی مجزایی منتشر کرد که عموما حاوی گفته‌های مایکروسافت بود. این شرکت به‌وضوح اعلام کرد قراردادی که با مایکروسافت امضا کرده، تأثیری روی ادامه‌ی دسترسی به مدل پردازش زبان GPT-3 ازطریق API اوپن AI نمی‌گذارد و کاربران فعلی و آینده‌ی GPT-3 خواهند توانست همچون حالت معمول، از API برای ساخت اپلیکیشن‌های مدنظرشان استفاده کنند. فردی به‌نمایندگی از مایکروسافت در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی ورج اعلام کرد قرارداد امضاشده امکان دسترسی به کد اصلی GPT-3 را برای مایکروسافت فراهم می‌کند. 

دیدگاه ماسک به مایکروسافت ممکن است به مشاجره‌ی لفظی او با بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت مربوط باشد که هنوزهم ادامه دارد. البته فراموش نکنید این نخستین‌باری نیست که ایلان ماسک به‌طور عمومی از اوپن AI انتقاد می‌کند؛ چراکه در ماه دوم سال جاری میلادی، ماسک در توییتی جدید نوشت به رویکرد اوپن AI برای استفاده از هوش مصنوعی ‌چندان اطمینان ندارد. گرچه ماسک جزو هم‌بنیان‌گذاران اوپن AI در سال ۲۰۱۵ به‌شمار می‌آید، این روزها می‌گوید که دخالتی در کارهای شرکت نمی‌کند. 

GPT-3 بدین‌دلیل در سرتیتر اخبار رسانه‌های فناوری قرار گرفت که می‌تواند متون را واقع‌گرایانه خلق کند. درواقع، کارشناسان می‌گویند متن‌های تولیدشده‌ی GPT-3 به‌گونه‌ای هستند که انگار انسان آن‌ها را نوشته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات