هوش مصنوعی تراشه‌های اپل چگونه به‌کمک این شرکت می‌آید؟

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نایب‌رئیس ارشد اپل، جان جیاناندریا، بیان کرده ‌است که به‌باور او، یادگیری ماشین تمامی جنبه‌های تجربه‌ی کاربری اپل را در سال‌های آتی تغییر خواهد داد. این تغییر چه اثری روی کسب و کارها خواهد گذاشت؟
تبلیغات

در ادامه‌، دیدگاه‌های جان جیاناندریا درباره‌ی تأثیر هوش مصنوعی بر جنبه‌های مختلف فرایندهای تجاری و صنعتی را خواهید خواند.    

ویرایشگر گرامرلی

پلتفرم هوش مصنوعی ویرایشگر گرامرلی بی‌نهایت ارزشمند است؛ اما مسئله‌ای را دوست ندارم که دلیل بسیار قانع‌کننده‌ای برای اپل است تا از آن استفاده نکند: معلوم نیست آنچه نوشته می‌شود، در این سیستم چه سرنوشتی خواهد داشت. در هر تجارتی، به‌ویژه در صنایع دارای قوانین سخت‌گیرانه‌، حریم خصوصی از ضروریات است. تصور کنید نرم‌افزار ویرایشگر یکپارچه با لپ‌تاپ یا تبلت یا گوشی شما آنچه در دستگاهتان می‌نویسید، برای همیشه در آن حفظ می‌کند؛ مگر اینکه خودتان بخواهید آن را به‌اشتراک بگذارید.

سرویس هوش مصنوعی اپل می‌تواند چنین چیزی را فراهم آورد؛ نسخه‌‌ای پیشرفته‌تر از آنچه قبلا عرضه کرده است، با این تفاوت که برای کسب‌و‌کار ایمن‌تر است. نرم‌افزار ویرایشگر یکپارچه با سیستم که مناسب و کاربردی باشد، احتمالا بی‌نهایت ارزشمند خواهد بود؛ ولی باید به‌جای تصحیح خودکار، امکان تنظیمات بیشتر به‌وسیله‌ی کاربر را فراهم آورد.

تکثیر وظایف گردش‌کار (workflow tasks)  

وقتی درباره‌ی راه‌حل تکثیر فکر می‌کنید، درنظرگرفتن دیگر روش‌ها آسان‌تر است. به وظایف تکراری فکر کنید که بخشی از گردش‌ کارتان هستند. ممکن است قبلا بعضی از عناصر آن‌ها را خودکارسازی کرده‌ باشید. برای مثال، من اسنیپت‌های متن و جایگزینی متن را می‌پسندم. باوجوداین، هوش‌ مصنوعی یکپارچه با دستگاه روی همبستگی‌های مؤثرتری متمرکز است که دستگاهتان را به دوقولو دیجیتالی تقویت‌کننده‌ی بهره‌وری‌تان تبدیل می‌کنند.

اعتقاد دارم اپل از قبل حرکت در این زمینه را آغاز کرده است. پیشنهادهای سیری (Siri) نمونه‌ی اولیه‌ای این هوش مصنوعی است؛ اما تصور کنید این هوش دارای قابلیت پیش‌بینی در دیگر فرایندهای تجاری نیز به‌کار گرفته شود. تصور کنید اپلیکیشن شورت‌کات اپل به‌طور خودکار توانایی خودش را در عرضه‌ی مهارت‌های بهره‌وری مرتبط کاربردی در کسب‌و‌کار ویژه‌ی شما بهبود بخشد.

کمک به مدیریت فرایند کسب‌و‌کار

تاکنون، روی توانمندسازی افراد به‌منظور توجه کمتر به وظایف تکراری و توجه بیشتر به مسائل پیچیده‌تر متمرکز بوده‌ایم. ازنظر دستاوردهای فردی، این کار عالی است؛ اما اغلب شرکت‌ها به تیم‌ها متکی هستند. هوش مصنوعی یکپارچه با سیستم چگونه می‌تواند گردش ‌کارها را تقویت و مدیریت فرایند را بهبود بخشد؟

یکی از مدل‌هایی که شاید جواب دهد، این است که تمرکز اپل روی حریم خصوصی بدین‌معنی باشد که هیچ فردی را درمعرض نمایش نگذارد؛ اما داده‌های فرایند تجاری را بتوان به‌صورت ناشناس در گروه به‌اشتراک گذاشت. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند مسیر درخت‌های تصمیم‌گیری (Decision Trees) را دنبال و زمان صرف‌شده بین مکاتبات و تصمیم‌گیری را تجزیه‌وتحلیل کند و مراحل محدودکننده‌ی سرعت در فرایندهای تجاری را بشناسد که با روش دیگری تشخیص‌دادنی نیستند.

مسائل ساده

تصور کنید کامپیوتر شما با درنظرگرفتن اولویت‌ها وقت ملاقات‌هایتان را تنظیم کند. تصور کنید مکینتاش و آیفون با همکاری همدیگر زمان تحویل پروژه‌ها و قراردادهای سطح خدمات را تنظیم و پیگیری کنند. شناساگرهای داده که قبلا از آن‌ها در ایمیل‌ها و پیام‌ها و هر بخش دیگری از پلتفرم‌های اپل استفاده کرده‌اید، به شما نشان می‌دهند فناوری کاملا می‌تواند چنین اطلاعاتی را گردآوری کند؛ اما خودکارسازی این کارها چقدر کسب‌و‌کار شما را تقویت خواهد کرد؟ چرا هوش مصنوعی نباید بتواند وضعیت خودش را زیرنظر بگیرد و زمانی‌که خطایی در مکینتاش یا آیفون آیپد یا دستگاه متصل به third-party رخ می‌دهد، شما را از دلیل آن مطلع سازد؟

احتمالا سیستم‌های یادگیری ماشین که روی تراشه‌های اپل اجرا می‌شوند با توانایی نظارت به دستگاه متصل به third-party در سطح سیستم، به قلب فراساختار انقلاب صنعتی چهارم تبدیل خواهند شد. آیپدها ماشین‌آلات تولیدی را رصد می‌کنند تا ظرفیت تولید را به‌صورت خودکار تنظیم کنند و نقص بالقوه در عملکرد تجهیزات را تا نزدیک به صفر کاهش دهند. از دیدگاه نظری، این امکان وجود دارد که بلافاصله پس از اینکه مدیر کارخانه از احتمال خراب‌شدن دستگاهش باخبر شود، تعمیرکار در محل حاضر باشد تا ایرادی را رفع کند که هنوز در دستگاه ایجاد نشده است.

یکپارچه‌سازی پلتفرم

به‌عنوان مثال دیگری از تولید هوشمند، هوش ماشینی یکپارچه با دستگاه می‌تواند به‌ترتیب زیر از ماشین‌آلات هوشمند پشتیبانی کند:

  • آیپد ایرادی احتمالی را در بخش هفت تأسیسات تولیدی در ماشین پرچ‌کن شناسایی کرده و هشدار داده است.
  • آیپد با همکاری سیستم‌های مدیریتی خودکار و ناظران انسانی، برنامه‌ی کاری آن ماشین را در ۴۸ ساعت آینده متوقف و ازطریق ارسال پیام به اپل واچتعمیرکار، او را احضار می‌کند.
  • زمانی‌که تعمیرکار به کارخانه می‌رسد، عینک AR خود را به چشم می‌زند تا او را به محل ماشین مدنظر هدایت کند و علاوه‌بر فراهم‌آوردن داده‌های تحلیلی، دستورالعمل‌های سرویس میدانی را به او نمایش دهد.
  • تعمیرکار می‌تواند قطعات موردنیاز را به‌صورت خودکار سفارش دهد و داده‌های نتیجه‌ی تحویل و تعمیر هنگام تعمیر هم‌زمان نمایش داده می‌شوند.
  • این اطلاعات به‌صورت خودکار وارد سیستم‌های شرکت و دیگر بخش‌های شرکت و مشتریان و شرکای تجاری از زمان دقیق تحویل محصول مطلع می‌شوند.
  • شفافیت و رفع سریع ابهامات سبب بهبود ارتباط با مشتریان می‌شود.

درحال‌حاضر نیز، چنین ابزارهایی در تولید به‌کار گرفته می‌شوند؛ اما حرکت اپل برای برقراری هوش ماشینی در تمامی پلتفرم‌هایش شامل آیفون و آیپد و مکینتاش، پردازش و سیستم‌‌عامل‌های موردنیازشان را به‌اشتراک می‌گذارد تا جایگاهشان را در قلب آینده‌ای کاملا وابسته به هوش مصنوعی به‌دست آورند. سیری هیچ‌جایی در این آینده نخواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات