کلیسای کاتولیک پیشنهاد تنظیم‌گری اخلاقی توسعه هوش مصنوعی را ارائه کرد

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کلیسای کاتولیک، پیشنهادی برای تنظیم‌گری اخلاقی توسعه‌ی هوش مصنوعی ارائه کرد که IBM و مایکروسافت به‌عنوان اولین شرکت‌های بزرگ، سند آن را امضا کردند.
تبلیغات

مقام‌های واتیکان تقاضای پیاده‌سازی استانداردهای اخلاقی سخت‌گیرانه‌تری در توسعه‌ی هوش مصنوعی دارند. آن‌ها سند تازه‌ای برای تنظیم‌گری اخلاقی بیشتر فناوری آماده کرده‌اند که IBM و مایکروسافت اولین شرکت‌های امضاکننده‌ی آن هستند.

سند پیشنهادی واتیکان، به‌نام Rome Call for AI Ethics منتشر شد که ۶ حوزه را در توسعه‌ی هوش مصنوعی پیشنهاد می‌دهد: شفافیت، شمول، مسئولیت‌پذیری، بی‌طرفی، قابلیت اطمینان و امنیت و حریم خصوصی. اصول سند پیشنهادی می‌گوید که فناوری باید «از مردم محافظت کند». در بخش‌های متعدد پیشنهاد کلیسای کاتولیک، به لزوم حفاظت و پشتیبانی فناوری از افراد ضعیف و محروم، تأکید می‌شود. آن‌ها همچنین به سیاست‌مداران سرتاسر جهان پیشنهاد می‌کنند که تنظیم‌گری جدید و سخت‌گیرانه‌تری روی فناوری‌های پیشرفته اعمال کنند که تهدید بیشتری روی حقوق بشر دارند. به‌صورت اختصاصی، فناوری تشخیص چهره را می‌توان موضوع پیشنهاد آخر واتیکان دانست.

معاون ارشد IBM، جان کلی پس از امضای سند پیشنهادی واتیکان گفت:

هوش مصنوعی یک فناوری با ظرفیت بالا محسوب می‌شود که می‌تواند در هوشمندتر، سالم‌تر و پربارتر کردن جامعه به ما کمک کند. البته باید این فناوری را طبق تمایل‌ها و ارزش‌های انسانی شکل بدهیم.
هوش مصنوعی

شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی باید در جمع‌آوری داده‌ی کاربران چارچوب‌های اخلاقی‌تری داشته باشند

واتیکان می‌خواهد اطمینان حاصل کند که شرکت‌ها از فناوری هوش مصنوعی سوءاستفاده نکنند. جمع‌آوری داده‌های کاربران به‌کمک هوش مصنوعی و استفاده از آن‌ها برای مقاصد تجاری و سیاسی، از مواردی است که مقام‌های واتیکان تمرکز زیادی روی آن داشته‌اند. در یک مثال اخیر، می‌توان به نقض حقوق بشر توسط شرکت Clearview AI اشاره کرد که داده‌های کاربران را بدون اطلاع آن‌ها دریافت می‌کرد و در اختیار سازمان‌های متعدد خصوصی و دولتی فدرال گذاشته بود. دیتابیس این شرکت که شامل بیش از سه میلیارد تصویر استخراج‌شده از وب‌سایت‌های آنلاین بود،‌ توسط مأموران قانون برای دست‌گیری مردم استفاده می‌شد.

سند پیشنهادی واتیکان می‌گوید که مسئولیت توضیح و پاسخگویی باید برای شرکت‌ها تعیین شود و الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی،‌ تصمیم‌های خود را برای کاربران شرح دهند. با چنین رویکردی، تعصب و تبعیض در تصمیم‌گیری‌ها کاهش پیدا می‌کند. قانون‌گذاران آمریکایی سال گذشته پیش‌نویس یک قانون را مطرح کردند که در مسیر همین پیشنهاد بود. به‌علاوه قانون مذکور به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا امکان می‌دهد تا قوانینی برای شرکت‌های فناوری تصویب کند تا آن‌ها به بازرسی بیشتری سیستم‌های محتوی اطلاعات فوق حساس، مجبور شوند.

مقام‌های واتیکان در پایان اعلام کردند که همکاری‌های سازمانی با سند پیشنهادی جدید در ماه‌های آتی بیشتر خواهد شد و شرکت‌های بیشتری، پیشنهاد کلیسای کاتولیک را امضا می‌کنند. آن‌ها همچنین امیدوار هستند که با دانشگاه‌های سرتاسر جهان همکاری کنند و به‌مرور، فرایندهای علمی و تحقیقاتی پیرامون هوش مصنوعی را به‌سمت چارچوب‌های اخلاقی پیش ببرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات