هوش مصنوعی گوگل برای سازگاری‌ با اختلالات گفتاری آموزش می‌بیند

چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
گوگل می‌خواهد با توسعه هوش مصنوعی (AI) خود، امکان استفاده‌ی افراد مبتلا به اختلالات گفتاری از دستیار صوتی خود را فراهم کند.
تبلیغات

دستیارهای صوتی برای بسیاری از کاربران، ابزار بسیار مفیدی محسوب می‌شوند؛ اما برای میلیون‌ها انسان دچار اختلالات گفتاری مرتبط‌با بیماری‌های عصبی، دستیار صوتی می‌تواند چالش ناامیدکننده‌ی دیگری باشد. گوگل می‌خواهد این وضعیت را تغییر دهد. گوگل در کنفرانس Google I/O برای توسعه‌دهندگان، اعلام کرد که هوش مصنوعی‌اش را برای درک بهتر الگوهای گفتاری متعدد، نظیر اختلالات گفتاری مرتبط‌با آسیب‌های مغزی یا بیماری‌هایی نظیر ALS، آموزش می‌دهد.

گوگل به‌واسطه‌ی پروژه‌ی یوفوریا (Euphoria)، با مرکز توسعه‌ی درمان ای‌ال‌اس (ALS TDI) و ابتکار عمل اقامتگاه ای‌ال‌اس (ALSRI) همکاری می‌کند. این ایده از آنجا نشأت گرفت که اگر دوستان و خانواده‌ی افراد مبتلابه ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) می‌توانند آن‌ها را بفهمند، پس گوگل می‌تواند به کامپیوتر‌هایش نیز چنین آموزشی بدهد. تنها کافی است به هوش مصنوعی خود مثال‌های کافی از الگوهای اختلالات گفتاری ارائه کند.

بنابراین، گوگل ضبط هزاران نمونه‌ی صدا را شروع کرد. یکی از داوطلبان به اسم دیمیتری کانفسکی (Dimitri Kanevsky) که یک محقق گفتاری در شرکت گوگل بوده و  انگلیسی را بعد از ناشنواشدن درهنگام کودکی، در روسیه فراگرفته است؛ ۱۵ هزار هزار اصطلاح را ضبط کرد. اصطلاح‌ها به طیف‌نگاره (spectrogram) یا نمای بصری صدا تبدیل شده و برای آموزش هوش مصنوعی جهت درک سخنان کانفسکی، به‌کار گرفته شدند.

این پروژه همچنان درحال پیشرفت است و گوگل درتلاش است تا بااستفاده‌از نتایج آن، به افراد انگلیسی‌زبان مبتلابه اختلالات گفتاری، به‌ویژه مرتبط‌با ALS کمک کند. گوگل از داوطلبان تقاضا کرده است درصورت امکان فرمی کوتاه پر کرده و مجموعه‌ای از اصطلاحات را با صدای خود ضبط کنند. غول دنیای فناوری از هوش مصنوعی خود می‌خواهد صدا‌ها و ایما و اشاره‌ها را به اعمال، مثل دستورها گفتاری به گوگل‌هوم (Google Home) یا فرستادن پیام‌های متنی، تبدیل کند. درنهایت، این شرکت امیدوار است هوش مصنوعی (AI) خود را طوری توسعه دهد که توان درک هرکسی بدون توجه‌به نحوه ارتباط او را داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات