توسعه‌ی نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی که فعالیت بعدی کاربر را پیش بینی می‌کند

یک‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
محققان موفق به طراحی برنامه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند فعالیت بعدی کاربر را حدس بزند و می‌داند بعد از اتمام یک فعالیت، چه کاری انجام خواهد داد.
تبلیغات

محققان توانسته‌اند برنامه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) طراحی کنند که قدرت پیشگویی و پیش‌بینی فعالیت‌های شما را دارد. برنامه‌ی جدید می‌تواند به‌راحتی حدس بزند بعد از اتمام یک فعالیت، قرار است چه کار دیگری انجام دهید.

طراحی ربات‌ هوشمند برای خانه‌‌ هوشمند، رؤیایی دیرینه است. از زمانی که برای اولین بار ایده‌ی ساخت ربات‌ هوشمند مطرح شد، چند دهه می‌گذرد. در این رؤیا، ربات‌های هوشمند نیاز انسان‌ها را تشخیص می‌دهند و می‌دانند چه زمانی باید چه کاری را به انجام برسانند و در نهایت کار خود را تمام و کمال انجام می‌دهند. در این رؤیای شیرین، انسان‌ها نیازهایی فراتر از یادآوری قرارهای ملاقات‌ و پاسخ‌دهی به ایمیل‌ها دارند و ربات‌های هوشمند می‌توانند تمام نیاز انسان‌ها را برآورده کنند.

محققان دانشگاه بون آلمان معتقدند اولین گام در نیل به رؤیای شیرین ربات‌ هوشمند، طراحی نرم‌افزاری است که دارای سیستم خودآموز باشد. محققان بون، اولین قدم‌های خود را برای طراحی چنین برنامه‌ای برداشته‌اند و توانسته‌اند سیستمی با قدرت یادگیری طراحی کنند که می‌تواند برخی فعالیت‌های ساده را پیش‌بینی کند. این برنامه‌ در حال حاضر در سطح فعالیت‌های مربوط به آشپزخانه و تهیه سالاد، می‌تواند پیشگویی کند که صاحبش قرار است چه کارهایی در آشپزخانه انجام دهد و کاری بعدی وی چیست.

هوش مصنوعی

تیم تحقیقاتی دانشگاه بون آلمان برای پیشبرد کار خود از دو شبکه عصبی مختلف کمک گرفت. ویدیویی ۴ ساعته از مراحل آماده کردن سالاد توسط افراد مختلف به سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی نشان داده شد. داده‌های مربوط به روش تهیه سالاد شامل ۲۰ فعالیت مختلف با مدت‌زمان متفاوت هر فعالیت به سیستم وارد شد.  یورگن گال، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی که مقاله‌ی مربوط به تحقیق را به رشته تحریر در آورده است، می‌گوید:

بعد از وارد کردن داده‌ها، فرآیند یادگیری و میزان موفقیت سیستم را مورد بررسی قرار دادیم. به همین منظور، نرم‌افزار را با ویدیوهایی که قبلا ندیده بود مواجه کردیم.

به برنامه ویدیوهای مختلفی از درست کردن سالاد نشان داده شد. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد فرآیند تهیه سالاد را به برنامه نشان می‌دادند و سپس انتظار می‌رفت سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند ادامه‌ی فرآیند را پیش‌بینی کند و بگوید چه کارهای دیگری باید انجام شود. نتیجه نهایی جالب بود. الگوریتم برنامه، توانست با دقت ۴۰ درصد، فرآیند و کارهای بعدی را پیش‌بینی کند. این رقم با اینکه عدد بزرگی نیست؛ ولی قدم بزرگی در جهت طراحی برنامه‌هایی با قدرت پیش‌بینی است و نشان می‌دهد محققان می‌توانند در این حوزه موفق‌تر عمل کنند و سیستم‌های ارتقاءیافته‌ای را طراحی و در اختیار کاربران قرار دهند. در قسمتی از مقاله‌ی مربوط به تحقیق گفته شده است‌:

در تحقیق حاضر، نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای اولین بار توانست بعد از پخش کردن چند دقیقه از یک ویدیو، ادامه‌ی آن را با کمک هوش مصنوعی پیش‌بینی کند.
CVPR

در کنفرانس CVPR - که از ۱۸ تا ۲۲ جون (۲۸ تا ۳۰ خرداد) در سالت‌لیک سیتی برگزار می‌شود - جزئیات بیشتری درباره تحقیق ارائه خواهد شد. در حال حاضر دقت سیستم برای فعالیت‌های طولانی‌مدت، کمتر است؛ یعنی دقت سیستم، برای پیش‌بینی فعالیت‌هایی که فرآیند آن‌ها بیش از ۳ دقیقه طول می کشد، حدود ۱۵ درصد است؛ ولی برای فرآیندهایی با مدت‌زمان کوتاه‌تر، دقت بیشتری دارد. با این حال، محققان تأکید کرده‌اند که هنوز در ابتدای مسیر هستند و این تحقیق نقطه‌ی شروعی برای پیش‌بینی فعالیت‌های بزرگ‌تر حتی در حوزه‌ی کسب و کار خواهد بود. برنامه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی، علاوه بر پیش‌بینی فعالیت‌های مربوط به تهیه سالاد، ویدیوهای آموزشی در مورد انواع صبحانه مشاهده کرده است و برای پیش‌بینی در این حوزه هم آموزش دیده که با دقت مشابه درست کردن سالاد، توانسته است موفقیتی از خود نشان دهد.

فناوری راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط با انسان‌‌ها از طریق ربات‌ها و دستیاران هوشمند کامپیوتری فراهم می‌کند و به جایی می‌رسیم که این فناوری‌ها می‌توانند تشخیص بدهند چه زمانی به کمک آن‌ها نیاز داریم و چه زمانی باید چه کاری برای ما به انجام برسانند. گال، یکی از محققان این پژوهش، می‌گوید: 

قصد داریم قبل از وقوع رخدادها، ترتیب وقوع رخداد و مدت‌زمان هر واقعه را چند دقیقه تا چند ساعت قبل از وقوع پیش‌بینی کنیم.

اگر این رؤیا به واقعیت تبدیل شود، می توانیم فراتر از فناوری خانه‌ی هوشمند گام برداریم. دیگر خانه‌های هوشمند فقط برای مدیریت بر سیستم روشنایی و زمان‌بندی خاموش و روشن کردن چراغ‌ها کاربرد نخواهند داشت؛ بلکه با کاربردی بسیار وسیع‌تر مواجه خواهیم شد. خانه‌ی هوشمند با فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی قبل از بازگشتن شما از محل کار، می‌داند گرسنه هستید و می‌داند چه کارهایی برای رفع خستگی و گرسنگی شما باید انجام دهد. رؤیای ربات‌ همه‌کاره‌ای مانند رزی در انیمیشن The Jetsons، دهه‌های بعد به واقعیت تبدیل خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات