هوش مصنوعی، اسپانیا و آلمان را مهم‌ترین مدعیان جام جهانی 2018 می‌داند

پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران با ۱۰۰ هزار بار اجرای یک مدل هوش مصنوعی، اسپانیا و آلمان را به‌عنوان بخت‌های نخست قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۸ اعلام کردند.
تبلیغات

در جریان جام جهانی ۲۰۱۰ یک اختاپوس پیش‌گو به‌نام پائول، در ۱۲ بازی از ۱۴ بازی (از جمله بازی فینال) برنده را به‌درستی پیش‌بینی کرد. اکنون پس از گذشت هشت سال از آن رویداد، در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه راهکار علمی‌تری برای پیش‌بینی نتیجه‌ی نهایی بازی‌ها در اختیار داریم. این بار پژوهش‌گران برای پیش‌بینی نتیجه‌ی این رویداد محبوب و حساس، یک مدل مبتنی بر هوش مصنوعی را ۱۰۰ هزار بار اجرا کرده‌اند. براساس مدل‌سازی صورت‌گرفته، اسپانیا، آلمان و برزیل به‌ ترتیب بخت‌های اول قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هستند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی دورتموند، دانشگاه صنعتی مونیخ و دانشگاه گنت بلژیک با کمک‌ گرفتن از یادگیری ماشینی مبتنی بر شاخص‌هایی مانند رتبه‌ی کشورها در فیفا، جمعیت هر کشور و میزان تولید ناخالص ملی آن‌ها، شانس کشورها در شرط‌بندی‌های صورت‌گرفته، تعداد بازیکنان هر تیم ملی که در یک باشگاهی هم‌بازی هستند، متوسط سن بازیکنان و تعداد جام‌های لیگ قهرمانان آن‌ها به چنین نتیجه‌ای دست یافته‌اند. پژوهشگران با در نظر گرفتن شاخص‌های یادشده، مدل هوش مصنوعی را ۱۰۰ هزار بار اجرا کردند و احتمال صعود هر تیم از مرحله‌ی گروهی به مراحل بالاتر را محاسبه کردند. جدول زیر شانس هر تیم در مرحله‌ی گروهی را نشان می‌دهد.

پیش بینی هوش مصنوعی از جام جهانی ۲۰۱۸

جدول بعدی شانس هر تیم در تمام مراحل جام جهانی ۲۰۱۸ را به تصویر می‌کشد، بر اساس این جدول، اسپانیا با اختلافی جزئی نسبت به آلمان، بخت نخست قهرمانی در رقابت‌های این دوره است. در این جدول، تیم ملی کشورمان بین ۳۲ کشور، جایگاه سی‌ام را از حیث احتمال صعود و قهرمانی در تورنمنت پیش رو دارد.

پیش بینی هوش مصنوعی از جام جهانی ۲۰۱۸

نکته‌ی جالب توجه این است که بر اساس محاسبات انجام‌شده، در محتمل‌ترین حالت از مرحله‌ی حذفی، آلمان برای دومین سال پیاپی قهرمان جام جهانی خواهد شد و جام را به خانه خواهد برد. پژوهشگران دلیل چنین نتیجه‌ای را شانس بالای آلمان برای شکست‌دادن اسپانیا در مرحله‌ی نیمه‌نهایی عنوان می‌کنند؛ اما آلمان مسیر دشوارتری در پیش دارد و ممکن است در مرحله‌ی حذفی از گردونه‌ی رقابت‌ها خارج شود.

پیش بینی هوش مصنوعی از جام جهانی ۲۰۱۸

البته باید به دیده‌ی تردید به نتیجه‌ی پیش‌بینی‌ها نگریست؛ زیرا پژوهشگران نیز معتقدند که با توجه به گستردگی احتمالات، حدس زدن نتیجه‌ی نهایی این تورنمنت دشوار خواهد بود. علاوه‌ بر موارد یادشده، مدل مبتنی بر یادگیری ماشینی پژوهشگران نمی‌توانست احتمال اخراج شدن سرمربی تیم ملی اسپانیا دو روز پیش از آغاز رقابت‌ها و در پی آن، بروز تنش در این تیم را پیش‌بینی کند.

نظر شما در خصوص قهرمان احتمالی جام جهانی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات