هوش مصنوعی مایکروسافت همچون گوگل دوپلکس مکالمه تلفنی انجام می‌دهد

چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت اکنون سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی در اختیار دارد که مثل گوگل دوپلکس، کار گرفتن تماس‌های لازم را برای کاربر انجام می‌دهد.
تبلیغات

گوگل اوایل این ماه و در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان قابلیت فوق‌العاده‌ای در دستیار مجازی خود معرفی کرد که از طرف کاربر تماس برقرار می‌کند. وقتی گوگل دوپلکس (Google Duplex) بحث‌ها را به موضوع هوش مصنوعی کشاند، مایکروسافت هم این‌ فناوری را با میلیون‌ها نفر در چین امتحان کرد. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در رویدادی در لندن، از بات چت اجتماعی شائو آیس (Xiaoice) سخن به میان آورد.

مایکروسافت، بات شائو آیس را در چین امتحان کرد که به‌گفته‌ی نادلا، دارای ۵۰۰ میلیون دوست و بیش از ۱۶ کانال برای کاربران چینی برای تعامل از طریق وی‌چت و سایر سرویس‌های پیام‌رسان مشهور است. کلمه‌ی شائو آیس در زبان چینی به‌معنای بینگ کوچک است. شائو آیس به‌اندازه‌ای دوستانه رفتار می‌کند که بعضی از افراد فکر می‌کنند که به‌جای بات، یک انسان با آن‌ها تعامل دارد. نادلا گفت:

شائو آیس نمایش‌های تلویزیونی خودش را دارد، شعر می‌نویسد، کارهای جالب دیگری هم انجام می‌دهد و تقریبا به یک شهرت نسبی رسیده است.

 عملکرد این بات را می‌توانید در ویدیوی زیر مشاهده کنید:

با اینکه بسیاری از تعاملات شائو آیس در قالب مکالمات صورت می‌گیرد، مایکروسافت قابلیت تماس گرفتن با موبایل افراد را به این بات چت داده است. البته این قابلیت دقیقا مثل گوگل دوپلکس نیست (گوگل دوپلکس از دستیار گوگل برای برقراری تماس از جانب کاربر استفاده می‌کند) و درعوض مکالمه‌ی تلفنی با او را ادامه می‌دهد. نادلا گفت:

یکی از کارهایی که اوایل امسال شروع کردیم استفاده از مکالمات دوپلکس کامل بود. اکنون شائو آیس می‌تواند در وی‌چت با شما چت کند و بعد از توقف چت به شما زنگ بزند. شما هم با استفاده از صدا می‌توانید با آن صحبت کنید.

البته باید اشاره کنیم منظور از دوپلکس کامل در این گفته‌ی نادلا، مکالماتی است که هر دو طرف درگیر در مکالمه می‌توانند در یک زمان صحبت کنند و ارتباطی با کلمه دوپلکس گوگل ندارد.

بات مایکروسافت تنها می‌تواند با شما تماس بگیرد و چت کند

نادلا چنین کاربردی را روز گذشته عملا نشان داد و گفت شائو آیس تا به‌حال یک میلیون تماس برقرار کرده است. بر اساس گفته‌ی آنجلا چن، گزارشگر تیم علمی ورج که به زبان ماندارین (زبان رسمی چین) تسلط دارد، صدای شائو آیس بسیار خوب است:

زیر و بم صدا خوب است و به نسخه‌ی آمریکایی صدای یک خبرنگار شباهت دارد.

نسخه‌ی نمایشی فوق‌العاده‌ی مایکروسافت نشان داد که بات حتی می‌تواند جملات بعدی شخص را پیش‌بینی کند و فورا پاسخ آن‌ها را بدهد. شائو آیس در ویدیوی نسخه‌ی نمایشی، جمله کاربر را قطع می‌کند تا در مورد بادهای شدیدی که در راه هستند به او خبر بدهد که قبل از خواب پنجره‌ها را ببندد.

کورتنا

بات مایکروسافت فعلا تنها در چین موجود است

جالب است که مایکروسافت هنوز چنین قابلیت‌هایی را در دستیار دیجیتال خود یعنی کورتانا پیاده نکرده. شائو آیس محدود به کشور چین است و در بسیاری از مناطق غربی دنیا، مردم هنوز حتی از وجود آن خبر ندارند. اولین بات انگلیسی‌زبان مایکروسافت با نام Tay، فاجعه‌بار بود. کاربران توییتر ظرف کمتر از یک روز کار کردن با آن متوجه شدند که این بات به‌گونه‌ای نژادپرست است. بنابراین شرکت مایکروسافت در قبال ساخت بات انگلیسی‌زبان دیگر باید بسیار محتاط باشد.  

با این حال مایکروسافت فناوری لازم برای پیاده کردن برقراری تماس‌ تلفنی در چین را دارد و می‌تواند چنین قابلیتی را در آمریکا و سایر کشورهای انگلیسی‌زبان هم پیاده کند. فقط مسئله‌ی زمان مطرح است. هدف گوگل، شروع طرح گوگل دوپلکس در تابستان است؛ شاید روزی در آینده بتوانیم با بات‌های مایکروسافت حرف بزنیم و متوجه شویم که قبل از خواب باید به‌خاطر باد، پنجره‌ها را ببندیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات