پیام رسان فیسبوک به قابلیت ترجمه با دستیار هوشمند M مجهز می‌شود

جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک در کنفرانس توسعه‌دهندگان F8 امکان ترجمه‌ی همزمان مکالمات توسط دستیار هوشمند M را برای Facebook Messnger معرفی کرد.
تبلیغات

براساس اعلام فیسبوک در کنفرانس توسعه‌دهندگان F8 که اول و دوم ماه می امسال در کالیفرنیا برگزار شد، دستیار هوشمند M از این پس می‌تواند در مکالمات دو زبانه، پیام‌ها را ترجمه کند. این دستیار دیجیتال پیشنهادات خود برای معنی کلمات را براساس کلماتی ارائه می‌کند که مردم معمولا در گفت‌وگوهای خود از آن‌ها بهره می‌برند. در ابتدا فقط ترجمه از زبان انگلیسی به اسپانیایی و بالعکس قابل انجام است و این کار از مکالماتی آغاز خواهد شد که در مارکت پلیس فیسبوک انجام می‌شوند.

پیشنهاد ترجمه‌ی کلمات توسط دستیار هوشمند M از همان موتور ترجمه‌ای مبتنی‌ بر شبکه‌ی عصبی بهره می‌برد که در فیسبوک و اینستاگرام برای ترجمه‌ی پست‌ها و نظرات به‌کار می‌رود. همان‌طور که اشاره شد این موتور ترجمه براساس شبکه‌های عصبی توسعه یافته است و طبق اعلام فیسبوک در حال حاضر روزانه ۶ میلیارد ترجمه انجام می‌دهد که نشان‌دهنده‌ی افزایشی فاحش نسبت به تعداد ۴.۵ میلیارد ترجمه‌ی روزانه‌ی تابستان گذشته و آغاز فرآیند ترجمه‌ی خودکار است. 

در ژوئن سال گذشته فیسبوک پلتفرم ترجمه‌ی خود را برای پوشش دادن شهروندان اسپانیایی‌زبان آمریکا و مکزیک گسترش داد که بزرگ‌ترین جمعیت اسپانیایی‌زبان دنیا محسوب می‌شوند؛ با این حال فیسبوک در خصوص برنامه‌های آتی خود برای گسترش به سایر زبان‌ها و سایر کشورها اظهار نظری نکرد. 

Translate in messenger

استن چادنووسکی، مدیر محصول پیام‌رسان فیس‌بوک به ونچربیت گفت:

دستیار M در حال حاضر می‌تواند در ۱۱ کشور و به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی و تایلندی به کاربران خود سرویس‌دهی کند. ما باید موارد مختلفی را برای ارائه خدمات به کشورهای دیگر اسپانیایی زبان در نظر بگیریم، اما دامنه‌ی لغات در این کشورها چندان متفاوت نیست و ما فقط باید تغییرات کوچکی را اعمال کنیم.  

تست‌های اولیه‌ی دستیار هوشمند M در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. در حال حاضر این دستیار دیجیتال می‌تواند کارهای مختلفی از جمله، درخواست تاکسی از اوبر یا لیفت، برنامه‌ریزی رویدادها، ایجاد نظرسنجی و همچنین اشتراک‌گذاری مکان افراد انجام دهد. دستیار M در کنفرانس F8 سال گذشته، به عنوان یک بات برای پیام رسان‌ فیسبوک معرفی شد که در ابتدا می‌توانست در سایت Delivery.com سفارش ثبت کند؛ اما این دستیار هوشمند اکنون می‌تواند از اسپاتیفای موسیقی پیشنهاد کند، از فودنتورک غذا سفارش دهد یا از سایت فاندانگو به کاربران فیلم پیشنهاد دهد.

در ژانویه‌ی امسال فیسبوک سرویس دستیار شخصی M را متوقف کرد، این سرویس در حالت بتا به هزاران نفر از کاربران در کالیفرنیا ارائه شده بود. فیسبوک به کاربرانی که برای تست نسخه‌ی بتای این سرویس داوطلب شده بودند ایمیلی فرستاد و در آن اعلام کرد، دستیار M از این پس فقط روی دادن پیشنهادات به کاربران تمرکز می‌کند و سرویس دستیار شخصی M متوقف شده است. آن‌ها همچنین گفتند که از بازخوردهای دو سال گذشته درباره‌ی دستیار دیجیتال M، درس‌های بسیاری گرفته‌اند که به آن‌ها برای توسعه‌ی هوش مصنوعی تعاملی در آینده کمک خواهد کرد. استن چادنووسکی در این باره می‌گوید:   

یکی از چیزهایی که ما آموختیم این بود که افزایش مکالمات بین M و کاربر بهتر از آن است که کاربران یک تعامل بی‌نتیجه با دستیار هوشمند ما داشته باشند؛ چرا که مردم انتظار دارند دستیار هوشمند M به هر سوالی که به ذهنشان می‌رسد، پاسخ دهد. 

او سپس ادامه می‌دهد:

ما انتظار داشتیم دستیار M بتواند در هر زمانی و به هر سوالی پاسخ دهد؛ اما واقعیت این است که دستیار هوشمند ما تنها زمانی پیشنهادات خود را ارائه می‌کند که پاسخ سوال شما را بداند. پس ما یاد گرفتیم، به جای اینکه به گروه کوچکی از کاربران هرچیزی که می‌خواهند عرضه کنیم، خدمات محدودی را به همه‌ی کاربران ارائه دهیم. در ادامه ما خواهیم توانست تعداد این خدمات را بیشتر کنیم و به مرور زمان این دستیار هوشمند می‌تواند تاثیرات بیشتری در زندگی کاربران داشته باشد.   
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات