ارتش آمریکا از هوش مصنوعی برای تشخیص چهره افراد از پشت دیوار استفاده می‌کند

یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ارتش آمریکا در حال توسعه‌ی سیستمی است که به کمک آن، شناسایی چهره‌ی افراد مهم در میدان جنگ از پشت موانع و در تاریکی مطلق امکان‌پذیر خواهد بود.
تبلیغات

ارتش آمریکا در حال توسعه‌ی روشی برای شناسایی چهره به کمک یادگیری ماشین و گرمای حاصل از صورت است و به‌زودی قادر خواهد بود از خارج از ساختمان، تصویر افراد داخل آن را شناسایی کند. این کار به کمک دوربین‌هایی صورت می‌گیرد که می‌توانند در تاریکی مطلق و از پشت دیوار از افراد فیلم‌برداری کنند. در مرحله‌ی بعد هوش مصنوعی کار تشخیص چهره‌ و شناسایی این افراد را انجام خواهد داد.

دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش آمریکا، بنیامین ریگان، ناتانیل شورت و شوون هو، به‌تازگی مقاله‌ای منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد ارتش آمریکا در تلاش‌ است روشی توسعه دهد که به کمک آن، تشخیص چهره بر اساس تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین‌های حرارتی امکان‌پذیر باشد.

به گفته‌ی ریگان:

چالش اصلی در ثبت تصویر چهره با دوربین حرارتی این است که تصویر ثبت‌شده باید با آلبوم محدودی از عکس‌های عادی تطبیق داده شود.

دستگاه‌های زیادی به دوربین‌های حرارتی مجهز هستند. در ارتش آمریکا، هلی کوپتر آپاچی و نفربرهای زرهی زمینی از دوربین‌های حرارتی برای تشخیص افراد در تاریکی استفاده می‌کنند.

به‌کارگیری دوربین حرارتی در دستگاه‌های قابل حمل هزینه‌ی چندانی ندارد؛ به علاوه هوش مصنوعی که محققان ارتش آمریکا در حال کار روی آن هستند، لزومی ندارد که به دوربین متصل باشد. می‌توان عکس‌ها را گرفت و در مرحله‌ی بعد آن را به هوش مصنوعی سپرد.

با استفاده از این فناوری جدید، ارتش آمریکا می‌تواند تصاویر گرفته‌شده توسط دوربین حرارتی را به یک شبکه‌ی عصبی بدهد تا این شبکه بگوید آیا کسی در منطقه وجود دارد یا خیر. در صورتی که کسی در منطقه وجود داشته باشد، هوش مصنوعی قادر به شناسایی او خواهد بود.

این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد؛ اما نتایج ابتدایی آن امیدبخش بوده‌اند. در حال حاضر دانشمندان می‌توانند با کمک این فناوری، عکس صورت گرفته‌شده با دوربین حرارتی را با عکس‌های عادی در دیتابیس محدود خود تطبیق دهند؛ اما با توسعه‌ی بیشتر، این سیستم قادر خواهد بود عملیات شناسایی را در لحظه انجام دهد. شناسایی افراد از پشت موانع در میدان جنگ می‌تواند بسیار کارآمد باشد. این شناسایی از طریق تطبیق ویژگی‌های چهره‌ی افراد با تصاویر موجود در دیتابیس دولت آمریکا صورت خواهد گرفت.

به گفته‌ی بخش اداری ارتش آمریکا، این فناوری برای کمک به سربازان در میدان نبرد طراحی شده است و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که افراد مهم در جبهه‌ی دشمن را شناسایی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات