بررسی عملکرد شارژر ۱۲۰ وات شیائومی و مزایا و معایب آن

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
شارژرها هر روز قدرتمند می‌شوند تا گوشی‌ها را سریع‌تر شارژ کنند. دستگاه فست شارژ ۱۲۰ وات شیائومی دارای قدرت فوق‌العاده بالایی است؛ اما در صورت استفاده از آن، گوشی چقدر داغ می‌کند؟
تبلیغات

در چند سال گذشته انقلابی در فناوری شارژ سریع به وجود آمده است: از پیشرفت‌های اولیه در شارژرهای ۲۰ و ۳۰ وات گرفته تا اکنون که فناوری‌های ۴۰ و ۶۰ وات همگانی شده؛ اما در سال ۲۰۲۰ با رخ‌نمایی شارژرهای ۱۲۰ وات در بازار، این فناوری باز هم پا را از حد معمول فراتر گذاشته است. تولیدکنندگان قول می‌دهند این شارژرها باتری کاملا خالی گوشی را در عرض فقط چند دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌کنند؛ اما هنوز سؤال‌های زیادی در مورد عواقب آن روی طول عمر باتری وجود دارد.  

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع که عملکرد شارژ ۱۲۰ وات چگونه است و دقیقا تا چه اندازه سریع شارژ می‌کند، در ادامه می‌توانید نتیجه‌ی عملکرد این شارژر را با گوشی شیائومی ۱۰ الترا، مشاهده کنید.

بازدهی شارژ

برای شروع، ابتدا باید بررسی شود که آیا این شارژر می‌تواند ۱۲۰ وات انرژی از شبکه جذب کند و به گوشی بفرستد؟ ۱۲۰ وات انرژی از مقدار جریانی که یک کامپیوتر شخصی معمولی به آن نیاز دارد، بیشتر است. فقط باید امیدوار بود جریان اضافه هدر نرود. نکته‌ی جالب توجه اینجا است که شارژر ۱۲۰ وات شیائومی، درواقع «فقط» ۸۰ وات جریان برای می ۱۰ الترا فراهم می‌کند. شاید ۱۲۰ وات در آزمایشگاه شیائومی امکان‌‎پذیر باشد؛ اما در دنیای واقعی، حتی نمی‌توان مقداری نزدیک به آن ثبت کرد. خوشبختانه این شارژر ۴۰ وات دیگر را هدر نمی‌دهد.

ولتاژی که از پریز روی دیوار به سوی شارژر می‌رود، دارای سرعت اولیه‌ی ۹۲٫۳ وات است؛ اما سرعت آن در دستگاه فست شارژ تا ۸۶٫۴ وات کاهش می‌یابد. به عبارتی، در حدود ۵٫۹ وات (۷٫۳ درصد جریان برق) ازطریق کابل و شارژر هدر می‌رود که درواقع از بسیاری شارژرهای دیگری که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، بهتر است. حداقل می‌توان گفت  نسبت به کل جریانی که از پریز کشیده می‌شود تا به گوشی برسد، درصد کمتری هدر می‌رود که احتمالاً به دلیل کارآمدتر بودن فناوری GaN مربوط می‌شود که شارژر شیائومی از آن بهره می‌برد.

با استفاده از شارژ ۱۲۰ وات، گوشی شما چقدر داغ می‌شود؟

به‌عنوان مثال: شارژر ۴۰ وات هواوی نسبت به این شارژر، در حدود ۵٫۵ وات جریان کمتری هدر می‌دهد اما درواقع نسبت به کل جریان مصرفی، ۱۹ درصد از جریان را هدر می‌دهد. شارژر پوکو F2 از ۲۷ وات جریان کل، ۵٫۶ وات را هدر می‌دهد که ۱۷ درصد کل مقدار جریان برق است. شارژرهای سامسونگ و حتی گوگل به همین ترتیب مقداری از جریان برق را هدر می‌دهند.

نکته آخر اینکه شارژ ۱۲۰ وات شیائومی برای از دیگر شارژرهای موجود در بازار بیشتر مصرف نمی‌کند. این شارژر در مقایسه با بسیاری از شارژرهای دیگری که در جعبه‌ی همراه گوشی عرضه می‌شوند، واقعا بازدهی بیشتری دارد. بازدهی شارژر GaN در مقایسه با شارژرهای قدیمی و کندتر موجود در بازار به‌طور شگفت‌انگیزی بهتر است.

مشخصات شارژر 

هدررفت انرژی 

جریان خروجی از پریز برق 

  جریان ورودی گوشی 

شیائومی ۱۰۰ وات 

 ۶٫۳ وات

۷٫۳ درصد

۸۶٫۴ وات

۸۰٫۱ وات

هواوی ۴۰ وات

۵٫۵ وات

۱۹٫۲ درصد

۲۸٫۶ وات

۲۳٫۱ وات

پوکو ۲۷ وات

۵٫۶ وات

۱۷٫۷ درصد

۳۱٫۶ وات

۲۶ وات

سامسونگ ۲۵ وات

۳٫۶ وات

۱۵٫۱ درصد

۲۳٫۸ وات

۲۰٫۲ وات

گوگل ۱۸ وات

۲٫۸ وات

۱۶٫۴ درصد

۱۷٫۱ وات

۱۴٫۳ وات

سرعت شارژ ۱۲۰ وات (۸۰ وات) چه مقدار است

با توجه ‌به اینکه شارژر شیائومی درواقع ۱۲۰ وات ارائه نمی‌دهد، از این به بعد، از آن به‌عنوان شارژر ۸۰ وات در نمودارها و تجزیه و تحلیل یاد خواهد شد تا قدرت واقعی ثبت‌شده در آزمایش‌ها بهتر منعکس شود.

برای به دست آوردن تصویری بهتر از مقایسه‌‌ی امتیازات، برای شارژ گوشی شیائومی می ۱۰، از سایز شارژرهای شیائومی که دارای وات‌های مختلف هستند و همچنین سایر شارژرهای USB PD استفاده و مدت‌زمان‌ لازم برای شارژ کامل ثبت شده است.

آزمایش مدت شارژ شیائومی Mi ۱۰

 قبل‌ از هر چیز، حتی همین ۸۰ وات (در عوض ۱۲۰ وات کامل) زمان شارژ سریع‌تری ثبت می‌کند؛ به‌طوری‌که شارژ کامل باتری فقط ۲۱ دقیقه طول می‌کشد یا فقط با ۳ دقیقه شارژ، ۲۵ درصد باتری شارژ می‌شود. این سرعت شارژ برای این شارژ یک موفقیت عالی است؛ زیرا گوشی مورد استفاده دارای دو باتری ۲۲۵۰ میلی‌آمپر ساعتی است که در مجموع، ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد.

با استفاده از شارژ ۱۲۰ وات، گوشی شما چقدر داغ می‌شود؟

نکته‌ی شگفت‌آور اینجا است که این گوشی با شارژر ۵۰ وات، برای شارژ کامل فقط ۲۹ دقیقه زمان برد و برای رسیدن به شارژ ۲۵ درصد، فقط اندکی بیش از ۵ دقیقه زمان لازم داشت. تنها چند دقیقه اختلاف، نشان می‌دهد برچسب ۱۲۰ وات بیش از آن که واقعیت داشته باشد، جنبه‌ی تبلیغاتی دارد.

شارژ گوشی شیائومی می ۱۰ اولترا با شارژر سنتی ۱۸ وات، ۶۸ دقیقه به طول می‌انجامد که البته طبق استانداردهای مدرن خوب است؛ اما سرعت آن بسیار کندتر از دو آزمون دیگر است.

نکته‌ی بسیار جالب اینجا است که شارژ کامل این گوشی با شارژر ۵۰ وات (که از شارژر ۱۸ وات ۳۲ وات قوی‌تر است) ۳۹ دقیقه زودتر انجام می‌شود؛ اما شارژ کامل آن با شارژر ۸۰ وات که از شارژر ۵۰ وات ۳۰ وات قوی‌تر است، فقط ۸ دقیقه نسبت به آن زودتر انجام می‌شود که به هیچ عنوان آمار جالبی نیست.

دما و سلامت باتری

استفاده از شارژ فوق سریع به شرطی که در درازمدت روی طول عمر باتری تأثیر منفی نداشته باشد، بسیارعالی به ‌نظر می‌رسد؛ اما بزرگ‌ترین دشمن طول عمر باتری، دمای زیاد است؛ بنابراین در هنگام انجام این آزمایش‌ها مقدار دمایی که در زمان شارژ شدن باتری تولید شده، در جدول ثبت شده است. 

ماهیت این اطلاعات حسگر باتری ممکن است کاملا دقیق نباشد؛ اما ازآنجاکه در طول تمام آزمایش‌ها از همان مدل گوشی هوشمند استفاده شده است، باز هم به‌عنوان یک شاخص مرجع برای مقایسه‌های نسبی خوب عمل می‌کند.

تست دمای شارژر فوق‌العاده شیائومی می ۱۰

دمای شیائومی می ۱۰ با استفاده از شارژر ۸۰ وات، نهایتا به ۴۳٫۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که این موضوع مقداری نگران‌کننده است؛ زیرا اگر این گوشی بتواند ۱۲۰ وات کامل را بکشد، ممکن است دمای آن حتی از این مقدار بالاتر برود که در آن صورت قطعا یک علامت هشدار برای طول عمر باتری است؛ زیرا دمای باتری در حالت ایده‌ال باید کمتر از ۴۰ درجه‌سانتی‌گراد باشد. البته باز با توجه ‌به اینکه مدت‌زمانی ‌که گوشی زیر شارژ قرار دارد فقط ۲۱ دقیقه به طول می‌انجامد و باتری برای مدت‌زمان طولانی در معرض دمای بالا قرار ندارد، خیلی جای نگرانی نیست و نکته‌ی دیگر اینکه وقتی شارژ باتری به ۷۰ درصد می‌رسد و احتمالا از مرحله‌ی شارژ ثابت ثابت خارج می‌شود، دمای باتری سیر نزولی پیدا می‌کند.

با استفاده از شارژ ۱۲۰ وات، گوشی شما چقدر داغ می‌شود؟

وقتی گوشی به شارژر ۵۰ وات متصل می‌شود، اوج گرمای آن به ۳۹٫۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که در مقایسه با شارژ ۸۰ وات، ۴٫۷ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر است و در زیر خط قرمز قرار دارد؛ ضمن اینکه دمای باتری در اواخر مرحله‌ی ثابت به اوج خود می‌رسد و قسمت عمده‌ی شارژ در دمای کمتر از ۳۷ درجه سانتی‌گراد انجام می‌گیرد که چندان بد نیست؛ درحالی‌که با استفاده از شارژر ۸۰ وات خیلی سریع‌تر افزایش پیدا می‌کند.

با استفاده از شارژ ۱۸ وات، حرارت‌سنج حتی به مرز ۳۰ درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد. وقتی گوشی با چنین جریانی شارژ می‌شود، اوج گرمای باتری حدود ۲۹٫۱ درجه‌ی سانتی‌گراد است که به‌معنای ۱۴٫۷ درجه سانتی‌گراد کمتر از مقدار گرمایی است که با شارژ ۸۰ وات تولید می‌شود و درواقع به اندازه‌ی تفاوت دمای روز و شب است. بهترین دما در هنگام شارژ باتری احتمالا همان مقداری است که در هنگام استفاده از شارژرهای ۳۰ تا ۴۰ وات تولید می‌شود.

آیا شارژر ۱۲۰ وات ارزش تهیه دارد؟

شارژر ۱۲۰ وات مزایا و معایب خودش را دارد. حداقل درمورد شارژر ۱۲۰ وات شیائومی می‌توان گفت تولید گرمای زیاد در باتری می‌تواند باعث ایجاد نگرانی شود؛ به‌خصوص در مقایسه با شارژر ۵۰ وات که باتری در دمایی بسیار پایین‌تری شارژ می‌شود، فقط چند دقیقه سریع‌تر است.

از شارژر ۱۲۰ وات می‌توان گهگاه برای شارژ سریع باتری استفاده کرد؛ اما باید توجه داشت که به‌ معنای واقعی کلمه فقط برای یک تا دو دقیقه که در طی این مدت دمای باتری خیلی زیاد نمی‌شود اما می‌تواند باتری را به ۲۰ درصد شارژ کند که برای زمان‌هایی که فرصت کافی دراختیار نیست، مفید است؛ اما درصورتی‌که به بیشتر از ۲۰ درصد شارژ نیاز باشد باید سعی کرد از شارژرهایی با وات پایین‌تر استفاده کرد.

باید دید شیائومی برای خنک نگه داشتن باتری چه راهکاری به کار می‌بندد. این امر ضمن اطمینان از سلامت بهتر باتری در طولانی‌مدت، مزایای شارژ سریع مداوم را حفظ می‌کند. هرچند مزایای واقعی شارژ سریع یعنی کمک سریع به کاربر تا در طول روز بتواند از آن بهره ببرد؛ اما به خاطر کاهش چنددقیقه‌ای زمان شارژ، ارزش سوختن باتری ندارد.

بدبینی درباره‌ی شارژر ۱۲۰ وات نسبت به زمانی‌که برای اولین ‌بار معرفی شد کمتر شده؛ اما مشخص است که هنوز باید کارهایی برای کاهش مشکلات طول عمر باتری انجام شود. البته شرکت‌های دیگری مانند اوپو ادعا دارند که دمای باتری را کنترل می‌کنند که باید عملکرد آن را از نزدیک مشاهده کرد.

بی‌گمان دلایلی وجود دارند که شیائومی این ویژگی را در برترین تلفن خود یعنی می ۱۰ الترا قرار داده است. تکنیک‌های جدید تولید باتری و تنظیم دو سلول، مدار شارژ بهبودیافته و یک شارژر GaN کارآمد که توانایی تحمل ۱۲۰ وات داشته باشد، آسان به دست نمی‌آید. حداقل در حال‌ حاضر شارژر ۱۲۰ وات شیائومی بیش از آنکه برای استفاده‌ی مداوم باشد، یک دستگاه آزمایشی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات