سامسونگ تراشه‌های 5G اسنپدراگون 400 را برای کوالکام تولید می‌کند

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود سامسونگ با کوالکام بر سر تولید تراشه‌های 5G سری اسنپدراگون ۴۰۰ برای استفاده در گوشی‌های اقتصادی به‌توافق رسیده است. این گوشی‌ها احتمالا سال آینده به بازار می‌آیند.
تبلیغات

خبرگزاری یونهاپ‌نیوز در گزارشی اختصاصی نوشت سامسونگ و کوالکام اخیرا قرارداد جدیدی امضا کرده‌اند تا با همکاری یکدیگر، تراشه‌های 5G را برای گوشی‌های هوشمند اقتصادی تولید کنند. احتمالا قرارداد تجاری بین سامسونگ و کوالکام به تولید تراشه‌های جدید سری اسنپدراگون ۴۰۰ مربوط می‌شود که طی هفته‌های گذشته شاهد انتشار جزئیاتی اولیه از آن‌ها بودیم.

آن‌طور که شایعه‌ها اعلام می‌کنند، سری جدید اسنپدراگون ۴۰۰ مخصوص گوشی‌های اقتصادی مجهز به فناوری 5G است. بدین‌ترتیب، سامسونگ و کوالکام با تمام توان در تلاش‌اند تا نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی را به‌شکلی گسترده‌تر به گوشی‌های هوشمند بیاورند. سامسونگ ازطریق تولید تراشه‌های سری اسنپدراگون ۴۰۰ قصد دارد جدی‌تر در صنعت تراشه‌ها حضور پیدا کند. در نظر داشته باشید که طبق گفته‌ی افشاگران، خانواده‌ی اسنپدراگون ۴۰۰ شامل تراشه‌های 4G هم خواهد بود و سامسونگ فعلا وظیفه‌ی تولید نسخه‌های 5G را برعهده دارد. 

این نخستین‌باری نیست که کوالکام و سامسونگ همکاری می‌کنند؛ چراکه اخبار رسمی نشان می‌دهد سامسونگ از مدت‌ها پیش فرایند تولید شماری از تراشه‌های 5G کوالکام را آغاز کرده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به اسنپدراگون ۶۹۰ با لیتوگرافی هشت‌نانومتری اشاره کنیم. سامسونگ همچنین تراشه‌های اسنپدراگون ۷۶۵ و اسنپدراگون ۷۶۸ را که برپایه‌ی لیتوگرافی هفت‌نانومتری EUV تولید می‌شوند، برای کوالکام می‌سازد. با درنظرگرفتن بازاری که تراشه‌های سری اسنپدراگون ۴۰۰ هدف قرار داده‌اند، احتمال می‌دهیم این تراشه‌ها از لیتوگرافی هشت‌نانومتری استفاده کنند. 

یونهاپ‌نیوز می‌نویسد شیائومی و اوپو و موتورولا منتظر عرضه‌ی نخستین سری از تراشه‌های 5G جدید کوالکام هستند تا آن‌ها را در گوشی‌های اقتصادی خود استفاده کنند. احتمالا نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌های سری اسنپدراگون ۴۰۰ اوایل سال آینده‌ی میلادی از راه می‌رسند؛ بدین‌معنی که فرایند تولید آن‌ها به‌زودی آغاز خواهد شد.

سامسونگ مدتی پیش قرارداد تولید تراشه‌های پرچم‌دار سری اسنپدراگون را به شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) باخت؛ بااین‌حال، قرارداد جدیدی با انویدیا امضا کرد تا نسخه‌ی سفارشی لیتوگرافی «8N» را برای استفاده از کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 توسعه دهد.

سامسونگ به‌طور کلی طی چند وقت اخیر با شرکت‌های بزرگی برای تولید تراشه وارد همکاری شده است. IBM هنگام رونمایی تراشه‌ی پاور ۱۰ اعلام کرد این تراشه را سامسونگ و با استفاده از لیتوگرافی هفت‌نانومتری EUV تولید کرده است. بااین‌همه‌، سامسونگ به‌‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌ی حافظه در دنیا، در صنعت تراشه‌سازی به‌شکلی محسوس از TSMC عقب است. TSMC مشتریان بسیار بزرگی نظیر AMD و اپل دارد و زودتر از شرکت‌هایی مثل سامسونگ توانسته به لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر دست پیدا کند. 

براساس گزارش منتشرشده‌ی شرکتی پژوهشی با نام ترندفورس، انتظار می‌رود سامسونگ در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی ۱۷٫۴ درصد از سهم بازار تراشه‌ها را به‌خود اختصاص دهد. این در حالی است که طبق پیش‌بینی تحلیلگران، TSMC به سلطه‌ی خود بر بازار همچنان ادامه خواهد داد و ۵۳٫۹ درصد از سهم بازار را دراختیار خواهد گرفت. سامسونگ پیش‌تر گفته است با سرمایه‌گذاری عظیم ۱۱۲ میلیارد دلاری قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین شرکت تراشه‌ساز دنیا تبدیل شود و بیشترین سهم بازار را دراختیار بگیرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات