اپل پتنت جدیدی برای حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر ثبت کرد

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پتنت جدید اپل، بار دیگر احتمال تلاش این شرکت برای ساخت گوشی با حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر را تقویت می‌کند.
تبلیغات

اپل پتنت جدیدی ثبت کرد که باز هم متمرکز بر حسگر اثر انگشت (Touch ID) زیر نمایشگر است. پتنت جدید، قدمی دیگر در مسیر طراحی و ساخت نمایشگرهای کاملا یکپارچه‌ی بدون حاشیه و بریدگی محسوب می‌شود. برخی رسانه‌ها هم اعقاد دارند ویروس کرونا و دشواری‌های استفاده از حسگر تشخیص چهره (Face ID) با ماسک، شرکت‌ها را به توسعه‌ی فناوری‌های بهتر برای حسگرهای زیستی در دستگاه‌های هوشمند ترغیب کرده است.

جانی آیو، مدیر سابق طراحی اپل، از مدت‌ها پیش اعتقاد داشت که هدف نهایی شرکت در طراحی آیفون، ساخت گوشی هوشمندی با یک نمایشگر یکپارچه است. قبلا پتنت‌های برای طراحی مشابه در آی‌مک توسط اپل ثبت شده‌اند که برناه‌های جدی کوپرتینویی‌ها برای حرکت در این مسیر را تا حدی تأیید می‌کنند. جانی آیو می‌گفت آیفون ۱۰ با حذف دکمه‌ی هوم، یک قدم مهم در مسیر طراحی گوشی با نمایشگر یکپارچه بود. ازطرفی آن‌ها به‌جای حسگر اثر انگشت دکمه‌ی هوم در آیفون، از حسگر چهره استفاده کردند که خود نیاز به بخشی جدید در بالای نمایشگر داشت. بخشی که منجر به طراحی بریدگی در بالای نمایشگر شد و تا آیفون ۱۱ هم ادامه داشت. اخبار و شایعه‌‌های کنونی هم تأیید می‌کنند که آیفون ۱۲ نیز از همین زبان طراحی پیروی می‌کند.

اپل از مدت‌ها پیش تلاش کرده تا گوشی هوشمند با نمایشگر تمام‌صفحه تولید کند

گوشی هوشمندی که مجهز به نمایشگر کاملا یکپارچه و بدون بریدگی باشد، نیاز به حسگرهای بیومتریک خاص دارد. شرکت سازنده باید حسگر تشخیص چهره یا اثر انگشت را در زیر نمایشگر قرار دهد. چنین رویکردی ظاهرا در پیاده‌سازی حسگر اثر انگشت اجرایی‌تر به‌نظر می‌رسد. اپل اکنون فهرست بلندبالایی از پتنت‌ها دارد که در مسیر چنین طراحی ثبت شده‌اند. پتنت‌های متعدد کوپرتینویی‌ها، انواع روش جانمایی حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر را به‌نام این شرکت ثبت کرده‌اند. برخی از آن‌ها حتی پیشنهاد حسگری را زیر نمایشگر داده‌اند که در کل صفحه، قابلیت شناسایی داشته باشد. آن‌ها برای رسیدن به هدف نهایی، باید بخش‌های دیگری از گوشی مانند دوربین و حسگرهای نور را هم در زیر نمایشگر جانمایی کنند که ظاهرا برنامه‌هایی جدی در آن بخش نیز دارند.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

نکته‌ی مهم در پتنت جدید اپل برای حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر این است که شرکت سازنده می‌تواند آن را در ابعاد بزرگ‌تری پیاده‌سازی کند. درنتیجه کاربر لزوما نباید انگشت خود را روی ناحیه‌ی مشخصی از نمایشگر قرار دهد و فضای بیشتری، وظیفه‌ی تأیید هویت را انجام می‌دهد. کوپرتینویی‌ها می‌گویند با این روش، نه‌تنها بازکردن قفل گوشی آسان می‌شود، بلکه تأیید هویت در اپلیکیشن‌ها نیز آسان‌تر و بدون نیاز به جابه‌جایی انگشت انجام خواهد شد. در متن توضیحی پتنت اپل درباره‌ی بزرگ‌تر کردن حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر می‌خوانیم:

وقتی حسگر اثر انگشت در یک دستگاه الکترونیکی استفاده شود، بهتر است فرایند تأیید هویت کاربر، خصوصا در هنگام انجام دادن وظایف دیگر یا اجرای یک اپلیکیشن روی دستگاه، تا حد امکان سریع باشد. به بیان دیگر، شاید الزام کاربر به انجام فرایندهای تأیید هویت در مرحله‌ی تأییدی دیگر همچون جابه‌جا شدن بین وظایف برای هویت‌سنجی، آن‌چنان مطلوب نیست.

به‌عنوان مثالی از توضیح اپل درباره‌ی بزرگ‌تر بودن حسگر نمایشگر، تصور کنید که اپلیکیشن بانکی شما نیازمند اعتبارسنجی با حسگر اثر انگشت باشد. در ساختار جدید به‌جای جابه‌جایی انگشت و قرار دادن آن روی مکان مشخص روی نمایشگر، اثر انگشت شما به محض لمس کردن آیکون اپلیکیشن، خوانده می‌شود. درنتیجه اپلیکیشن شبیه به روندی که اکنون با حسگر تشخیص چهره اجرا می‌شود، به‌سرعت اجرا خواهد شد.

همه‌ی کاربران و کارشناسان می‌دانند اپل پتنت‌های زیادی ثبت می‌کند که درنهایت به محصول تبدیل نمی‌شوند. ازطرفی تأکید بیش‌ازحد آن‌ها روی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر با ثبت پتنت‌های متنوع و همچنین احتمال اینکه استفاده از ماسک شاید تا مدت‌های زیادی ادامه داشته باشد، احتمال پیاده‌سازی پتنت‌های اخیر را افزایش می‌دهد. نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ی پتنت اخیر اینکه طراحی مستطیلی دکمه‌ی هوم روی نمایشگر را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان طراحی نهایی اپل در نظر گرفت. کوپرتینویی‌ها همیشه در پتنت‌های خود از طراحی قدیمی و ساده استفاده می‌کنند تا اسرار طراحی خود را فاش نکنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات