وزارت کار: ۸۵۰ هزار نفر با شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
با اعلام مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه‌ی بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۸۵۰ هزار نفر با شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند.
تبلیغات

به‌واسطه‌ی اعمال محدودیت‌های ترددی و تعطیلی کسب‌‌وکارها، بیکاری به‌عنوان یکی از تبعات اقتصادی شیوع کرونا، دامن‌گیر بخش درخور‌توجهی از نیروی کار در سراسر جهان شده است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه‌ی بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در برنامه‌ی «سرزمین من» شبکه‌ی سه سیما اعلام کرد که از زمان شیوع ویروس کرونا تا ۱۰ مرداد، ۸۵۰ هزار نفر بیکار شده‌اند.

به‌گفته‌ی بابایی، از نیمه‌ی دوم اسفند که شیوع بیماری کرونا در ایران شکل رسمی‌تری به‌خود گرفت، مشاغل بسیاری از این بیماری متاثر شدند که عمدتا در حوزه‌ی خدمات بودند. مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه‌ی بیکاری وزارت تعاون گفت بیش از ۶۲ درصد کارگاه‌هایی که از کرونا متأثر شده‌اند و حدود ۵۹ درصد نیرو‌هایی که ریزش کرده‌اند، مربوط به حوزه‌ی خدمات هستند.

مسعود بابایی ۳۱ درصد کارگاه‌های بخش صنعتی را نیز متأثر از کرونا دانست و اعلام کرد که ۲۸ درصد کارگران در این حوزه شغل خود را از دست داده‌اند. وی ۲۰ درصد از تعطیلی کسب‌وکار در بخش کشاورزی را نیز به کووید ۱۹ مرتبط دانست و درصد بیکاران این حوزه را ۳ درصد اعلام کرد.

به‌گفته‌ی بابایی، تا سال‌های گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در مدت یک سال به جمعیت مقرری‌بگیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سراسر کشور اضافه می‌شد؛ ولی درحال‌حاضر، بیش از ۸۵۰ هزار نفر مدعی از‌دست‌دادن کار خود تحت‌تأثیر کووید ۱۹ هستند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه‌ی بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد که سامانه‌ای با عنوان سامانه‌ی جامع روابط کار از ۱۰ مرداد به‌صورت آزمایشی برای پنج استان راه‌اندازی شده است. بابایی اعلام کرد که این سامانه با مجوز ستاد ملی کرونا از ابتدای خرداد در این حوزه به‌کار گرفته شده تا هم بررسی‌ها و پرداخت‌ها طبق قانون انجام و هم ایامی مشخص شود که افراد باید مقرری دریافت کنند.

در همین زمینه، بابایی اعلام کرد که آن دسته از بیکارانی که از ابتدای اسفند بدون شغل بوده‌اند یا از اول خرداد بیکار شده‌اند، برای ثبت‌نام در سامانه‌ی جامع روابط کار و بارگذاری مدارکشان اقدام کنند. به‌دنبال این اعلام تا ساعت ۲۴ شب گذشته، ۱۰۷ هزار نفر اعلام کردند که بیکاری‌شان استمرار داشته است یا از ابتدای خرداد بیکار شده‌اند.

همچنین، بابایی افزود که بیمه‌ی بیکاری شامل کسانی می‌شود که از دی ۱۳۹۸ بیمه‌ی بیکاری پرداخت کرده‌اند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه‌ی ۶ ماه پرداخت بیمه را کنار گذاشته و کسانی هم که یک ماه بیمه‌ی بیکاری، یعنی بیمه‌ی دی ماه را پرداخت کرده‌اند، می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات