سازمان نظام پزشکی نسبت‌به بازگشایی مدارس هشدار داد

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش درخواست کرده تا در بازگشایی مدارس بازنگری کند و در روزهای شیوع کرونا به استفاده از فضای مجازی جهت آموزش نگاهی جدی‌تر داشته باشد.
تبلیغات

محمدرضا ظفرقندی در نامه‌ای به وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر وضعیت قرمز بسیاری از استان‌های کشور، تأکید آموزش و پرورش بر بازگشایی حضوری مدارس را غیرمنتظره خواند. وی بازگشایی مدارس در شرایط خطیر شیوع بیماری کووید ۱۹ را موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه‌ی پزشکی و کادر درمان دانست و نگرانی‌های خانواده‌ها را نیز قابل‌توجه اعلام کرد.

در نامه‌ی ظفرقندی به وزارت آموزش و پرورش تأکید شده است که با وجود ابلاغ بخشنامه‌ها، امکان عملی و مطمئنی برای رعایت اصول سه‌گانه‌ی محافظتی و بهداشتی بخصوص در پایه دبستان وجود ندارد.

محمدرضا ظفرقندی موارد ذکر شده در بخشنامه‌ی ابلاغی معاون وزارت آموزش و پرورش را از بسیاری جهات، غیر علمی و دارای تناقض دانست. به گفته‌ی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، اکثر موارد تسری بیماری در دوره‌ی بدون علامت (کمون) است و لذا عدم حضور دانش آموزان در ایام علامت‌دار، به حل مشکل انتقال بیماری کمکی نخواهد کرد. وی عدم حضور مراقبان بهداشتی در بسیاری از مدارس و نیز عدم آمادگی خانواده‌ها و مدارس برای تنظیم برنامه‌های ابلاغی در مورد بازگشایی حضوری و رفت‌و‌آمد دانش آموزان را از دیگر دلایل انتقال کووید ۱۹ به‌دنبال بازگشایی حضوری مدارس دانست.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به کشورهایی که در کنترل ویروس کرونا شرایط بهتری داشته‌اند و نرخ مرگ‌ومیر کرونا در آن کشورها حتی کمتر از یک‌صدم کشور ایران محاسبه شده است، بازگشایی مدارس در ایران را بی احتیاطی دانست. ظفرقندی از نظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت در شرایط همه‌گیری بیماریهای واگیردار مانند کرونا، مدارس را جزو اولین محل‌ها برای تعطیل شدن و همچنین یکی از آخرین محل‌ها برای بازگشایی اعلام کرد.

دکتر محمدرضا ظفرقندی به منظور حفظ سلامت مردم و عبور از شرایط بحرانی موجود، درخواست جدی خود مبنی بر بازنگری در ابلاغیه‌ی آموزش‌و پرورش و اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را اعلام کرد.

عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران پیش از بازگشایی مدارس، در نامه‌ای به ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرد تا از بازگشایی حضوری مدارس در کلیه‌ی مناطق کشور جلوگیری کنند چرا که این موضوع منجر به وقوع یک فاجعه‌ی انسانی در کمترین فاصله زمانی می‌شود.

رئیس‌جمهور نیز امروز در مراسم آنلاین آغاز سال تحصیلی اعلام کرد که دوگانگی سلامت و آموزش و دوگانگی خانه و مدرسه، همانند دوگانگی نان و جان نادرست و دروغ است. به‌گفته‌ی حسن روحانی، هر کسی که معتقد است آموزش باید تعطیل شود، درواقع موافق با توقف پیشرفت، رشد و تعالی کشور است. روحانی تصریح کرد امسال سال انضباط دقیق دانش‌آموزان است؛ نظم و انضباطی که چیزی از پادگان‌های نیروهای مسلح کم ندارد.

باتوجه‌به شرایط خطیر کنونی جامعه و نرخ مرگ‌ومیر بالای روزانه براثر ابتلا به کرونا، به‌نظر می‌رسد که بازکردن مدارس منجر به اتفاقات ناخوشایندی شود؛ چه بسا که به گفته‌ی بسیاری از متخصصان، بیمارستان‌ها و آی سی یوهای ایران از امکانات و متخصصان کافی در زمینه‌ی رسیدگی به کودکان برخوردار نیستند.

در شرایط کنونی و به‌دنبال نگرانی‌های به وجودآمده، آیا شما با بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری موافق هستید؟ نظرات خود را با ما و کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات