وزیر بهداشت: اقتصاد نظام سلامت درحال فروپاشی است

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درمورد احتمال فروپاشی اقتصاد نظام سلامت ایران و پایان تاب‌آوری کادر درمان هشدار داد.
تبلیغات

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان با انتشار پستی در اینستاگرام، بار دیگر نگرانی‌های خود را درمورد نداشتن تجهیزات بهداشتی کافی در بیمارستان‌ها و خستگی کادر درمان بیان کرد.

با گذشت هفت ماه از ورود کرونا به ایران و افت‌وخیزهای کووید ۱۹ در سرتاسر کشورمان، تعداد مبتلایان و جان‌باختگان روزانه افزایش یافته است؛ این درحالی است که روزهای تعطیلات هم‌چنان با سفر و تجمع می‌گذرد، تمام مراکز مختلف بازگشایی شده‌اند و امروز نیز زنگ شروع مدارس به صدا درآمد. تمامی این‌ها منجر به تحمیل فشار زیادی به کادر درمان می‌شود که پس از ماه‌ها درگیری با ویروس جدید کرونا، فرسوده شده‌اند.

رئیس‌جمهور امروز در مراسم آنلاین آغاز سال تحصیلی اعلام کرد که دوگانگی سلامت و آموزش و دوگانگی خانه و مدرسه، همانند دوگانگی نان و جان نادرست و دروغ است. به‌گفته‌ی حسن روحانی، هر کسی که معتقد است آموزش باید تعطیل شود، درواقع موافق با توقف پیشرفت، رشد و تعالی کشور است.

پیش از این هم بارها نسبت به شیوع گسترده‌تر کرونا در پاییز و زمستان هشدار داده شده بود و با متوقف‌نشدن تحرکات اجتماعی، درنهایت وزیر بهداشت نظر خود را نسبت به شرایط حاضر اعلام کرد.

سعید نمکی هفته‌ی پیش هم با انتشار پستی گفته بود درصورت داشتن ابزار و اختیاری فراتر از خواهش و التماس، برخورد سخت‌گیرانه‌تری با افرادی می‌کرد که توصیه‌های بهداشتی را درنظر نمی‌گیرند. در یادداشت جدید وزیر بهداشت، هزینه‌ای که دولت بریتانیا برای مبارزه با کرونا کرد، ۲۲ میلیارد دلار عنوان شد درحالی‌که بخش سلامت ایران پس از هفت ماه، کمتر از ۳۰ درصد از یک میلیارد دلار اختصاص‌یافته از صندوق توسعه ملی را دریافت کرد.

به‌گفته‌ی سعید نمکی، با وجود فداکاری‌های بسیار کادر درمان و ایستادگی نظام سلامت دربرابر کمبودهای مالی، تعداد تخت‌های بیمارستانی و تعداد پزشک و پرستار کمتر از بریتانیا است و دارو، تجهیزات و لوازم حفاظتی هم بسیار سخت تهیه می‌شود.

نمکی در ادامه‌ی مقایسه‌ی خود اعلام کرده که کادر درمان و بهداشتی انگلیس، پاداش‌های درخورتوجه دریافت می‌کنند و مطالبه‌ای از دولت ندارند؛ حال آنکه مطالبات کادر بهداشت و درمان ایران ماه‌ها معوق مانده و آن‌ها هنوز سرکار هستند. به‌گفته‌ی وزیر بهداشت، اقتصاد کشورمان در دوره‌ی کرونا تنها ۳/۵ درصد کوچک شد؛ درحالی‌که اقتصاد بریتانیا ۲۵ درصد کوچک شد، اما درآمدهای اقتصادی بیمارستان‌های ایران، توان جسمی و دریافتی نیروهای بهداشتی از بین رفته است.

وزیر بهداشت درانتها یادآور شد که بزرگان اقتصاد کشور باید بدانند، درصورت فروپاشی نظام سلامت، ازدست‌رفتن تاب‌آوری کادر درمان و نبود دارو و تجهیزات، دیگر اقتصادی برپا نخواهد ماند؛ به‌همین‌جهت لازم است تا به مسائل اقتصادی نظام سلامت توجه ویژه‌ای شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات