ویدئو تبلیغاتی اپل: حفظ حریم خصوصی در آیفون و تمسخر زیرپوستی رقبا

جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل ویدئوی تبلیغاتی جدیدی روی کانال یوتیوب خود منتشر کرد تا باری دیگر نشان دهد که برای حریم خصوصی اهمیت ویژه‌ای قائل است. اپل در این ویدئو به‌وضوح به رقبایش در حوزه‌ی فناوری اشاره می‌کند.
تبلیغات

یک مرد در اتوبوسی که افراد زیادی در آن حضور دارند داد می‌زند که هشت وب‌سایت را برای پیدا کردن وکیل طلاق جست‌و‌جو کرده است. یک خانم در سینما با خوشحالی اطلاعات لاگین کردن در حساب‌های کاربری مختلف را به غریبه‌ها می‌گوید. دو همکار با صدای بلند مشغول مکالمه با یکدیگر هستند و درباره‌ی یکی از همکاران‌شان که در همان نزدیکی نشسته است حرف می‌زنند و در همان حین به ایموجی‌های مختلف هم اشاره می‌کنند (نظیر آنجا که یکی از افراد می‌گوید «ایموجی استفراغ»). یک خانم دیگر با استفاده از بلندگو اطلاعات شماره‌ی کارت بانکی‌اش را در فضایی عمومی اعلام می‌کند تا تمامی افرادی که در آنجا حضور دارند، گفته‌هایش را بشنوند.

شماری از مثال‌های بالا شرم‌آور هستند و شماری دیگر پتانسیل نقض حریم خصوصی را دارند؛ بااین‌حال هرآنچه که گفتیم در ویدئوی تبلیغاتی جدیدی که اپل با عنوان «به‌اشتراک‌گذاریِ بیش‌از‌حد» منتشر کرده است دیده می‌شوند. این ویدئو به‌وضوح اعلام می‌کند که اپل قصد دارد بگوید اهمیتی ویژه به مبحث حریم خصوصی می‌دهد. اپل تاکنون بارها ادعا کرده که تمام تلاش خود را برای محافظت از حریم خصوصی کاربران انجام می‌دهد و ویدئوی تبلیغاتی جدید شرکت هم همین موضوع را اعلام می‌‌کند.

شعار تبلیغ جدید اپل که در پایان ویدئو به‌نمایش درمی‌آید این است: «برخی چیزها نباید به‌اشتراک گذاشته شوند. آیفون کمک می‌کند تا این اصل حفظ شود». اپل در ویدئوی تبلیغاتی جدید خود مستقیما به هیچ‌یک از رقبایش در حوزه‌ی فناوری اشاره نمی‌کند؛ رقبایی که بارها در زمینه‌ی حریم خصوصی مشکلاتی برای‌شان پیش آمده. برای مثال فیسبوک سال ۲۰۱۸ با رسوایی کمبریج آنالیتیکا مواجه شد، همین امسال بود که حمله‌ی هکری بزرگی علیه توییتر انجام شد و کنترل حساب‌های کاربری بزرگ در دست هکرها افتاد، حتی گوگل نیز برخی قوانین بحث‌برانگیز در زمینه‌ی حریم خصوصی دارد. گرچه اپل به‌طور دقیق به این شرکت‌ها اشاره نمی‌کند، اما ویدئوی تبلیغاتی کوپرتینونشین‌ها به‌وضوح رقبای فناوری‌محور را هدف قرار داده است.

اپل پس از مدتی، دوباره تصمیم گرفته خودش را به‌شکل عمومی به‌عنوان رهبر بازار در زمینه‌ی محافظت از حریم خصوصی کاربران جلوه دهد. اگر همایش CES 2019 را به‌خاطر داشته باشید، می‌دانید که اپل بیلبورد تبلیغاتی بزرگی روی یکی از ساختمان‌های نزدیک محل برگزاری همایش نصب کرد که روی آن نوشته شده بود: «هرآنچه در آیفون شما اتفاق می‌افتد، در آیفون‌تان باقی می‌ماند».

اپل همچنین مدتی پیش تبلیغ جدید دیگری با عنوان «حریم خصوصی اهمیت دارد» منتشر کرد که در آن چنین عبارتی گفته شد: «اگر حریم خصوصی در زندگی شما اهمیت دارد، باید برای گوشی هوشمندی که زندگی‌تان روی آن قرار گرفته نیز پراهمیت باشد». این ویدئوی تبلیغاتی چند ماه پس از باگ عجیب فیس‌تایم منتشر شد که به کاربران امکان می‌داد بدون اینکه طرف مقابل بفهمد، تماس‌‌ها را شنود کندند. 

در یکی از مراسم‌های سال گذشته‌ی اپل، تیم کوک و دیگر مدیران اجرایی شرکت اعلام کردند تمامی سرویس‌های ارائه‌شده توسط اپل شامل کارت اعتباری، سرویس خبری و... به‌گونه‌ای طراح شده‌اند تا اطلاعات شخصی را «خصوصی و امن» نگه دارند. اپل پیش‌تر به‌دفعات سابقه‌ی حفظ حریم خصوصی کاربر را در تمامی شرایط دارد. این شرکت سال‌ها پیش به درخواست FBI برای بازکردن قفل آیفون یک فرد مجرم جواب رد داد. اپل در آن زمان اعلام کرد که شکستن قفل آیفون آن فرد کار اشتباهی بوده و به‌همین دلیل آن را انجام نداده است. 

البته اپل در زمینه‌ی حریم خصوصی و امنیت با برخی مشکلات مواجه شده است. درکنار باگ فیس‌تایم، در ماه آگوست گذشته (مرداد و شهریور ۱۳۹۸) مشخص شد اپل پیمان‌کارانی انسانی دارد که به‌صورت مخفیانه به چیزهایی که دستیار صوتی گوشی‌های آیفون یعنی سیری ضبط می‌کند گوش می‌دهند. اپل درنهایت از کاربران عذرخواهی کرد.

ویدئوی تبلیغاتی جدید اپل باری دیگر به ما یادآوری می‌کند که اطلاعات شخصی‌مان تا چه حد ممکن است به‌صورت عمومی دردسترس بقیه قرار بگیرد و باید بیش‌ازپیش حواس‌مان را در دنیای دیجیتال جمع کنیم. اگر ما و سرویس‌هایی که به آ‌ن‌ها متکی هستیم دقت کافی نداشته باشیم و محافظه‌کارانه عمل نکنیم، ممکن است اطلاعات شخصی‌مان دردسترس افراد سودجو قرار بگیرد و ضررهایی جبران‌ناپذیر به بار بیاید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات