سرعت دانلود اینترنت استارلینک در بتای خصوصی به بیش‌از ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه رسید

پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اسپیس‌ایکس به‌صورت رسمی اعلام کرد که در بتای خصوصی اینترنت استارلینک به سرعت دانلود بیش از ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه دست پیدا کرده. بتای عمومی استارلینک تا پیش از پایان ۲۰۲۰ آغاز می‌شود.
تبلیغات

اسپیس‌ایکس در بیانیه‌ای رسمی برخی از جزئیات نسخه‌ی بتای خصوصی سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (SpaceX Starlink) را تشریح کرد. کیت تایس، از مهندسین اسپیس‌ایکس، در جدیدترین برنامه‌ی ویدئویی شرکت حاضر شد تا پیشرفت‌هایی را که در پروژه‌ی استارلیک حاصل شده اعلام کند. تایس می‌گوید نسخه‌ی بتای سرویس اینترنت اسپیس‌ایکس تأخیر بسیار کمی نشان داده است.

طبق گفته‌ی تایس، تأخیر استارلینک به‌حدی کم است که به شما امکان می‌دهد سریع‌ترین بازی‌های چندنفره‌ی شبکه‌‌ای آنلاین را به‌سادگی تجربه کنید. مهندس اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند این اینترنت در آزمایش‌ها توانسته سرعت دانلود بیش از ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه را ارائه دهد. کیت تایس می‌گوید سرعت اینترنت به‌حدی بالا است که می‌توانید ازطریق آن به‌صورت هم‌زمان چند ویدئوی HD را آنلاین پخش کنید؛ حتی پس از پخش این ویدئوها نیز بخشی از پهنای باند خالی می‌ماند. 

تمامی افرادی که سابقه‌ی استفاده از اینترنت مناطق غیرشهری را دارند می‌دانند که در این مناطق نه‌تنها سرعت خوبی ارائه نمی‌شود بلکه پوشش مناسبی هم وجود ندارد. اینترنت این مناطق یا به ماهواره‌های سنتی متکی است یا سرویس‌های محدود مبتنی‌بر شبکه‌ی سلولار. افراد حاضر در مناطق غیرشهری به‌خوبی درک می‌کنند که سرعت دانلود و میزان تأخیر اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس تا چه خوب است (البته در ایران لازم نیست که ساکن مناطق غیرشهری باشید تا این قضیه را درک کنید).

تأخیر اینترنت استارلینک به‌حدی کم است که تجربه‌ی سریع‌ترین بازی‌های چندنفره‌ی آنلاین را امکان‌پذیر می‌کند

هدف اصلی استارلینک این است که بهبودهایی محسوس برای اینترنت به‌همراه بیاورد و تغییراتی اعمال کند که پیش‌تر نمونه‌ی آن‌ها را ندیده‌ایم. در پروژه‌ی استارلینک، ماهواره‌ها به مدار پایینی زمین فرستاده می‌شوند تا فاصله‌ی چندان زیادی با سطح زمین نداشته باشند. این درحالی است که ماهواره‌های ثابت زمینی در فاصله‌ی بیشتر از سطح زمین قرار گرفته‌اند. 

اسپیس‌ایکس تاکنون حدودا ۶۰۰ ماهواره به مدار زمین فرستاده و مجوز FCC را برای ارسال تقریبا ۱۲،۰۰۰ ماهواره‌ دریافت کرده است. استارلینک فعلا در برنامه‌ی اولیه‌ی خود قصد دارد اینترنت ماهواره‌ای را به پنج‌میلیون مشترک در ایالات متحده ارائه دهد. مدتی پیش در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام شد که فاصله‌ی ماهواره‌های استارلینک از سطح زمین به ۵۴۰ تا ۵۷۰ کیلومتر می‌رسد، درحالی‌که ماهواره‌های ثابت زمینی در فاصله‌ی ۳۵٬۰۰۰ کیلومتری حضور دارند. 

مهندس اسپیس‌ایکس در ادامه‌ی سخنان خود گفت در جریان اجرای بتای خصوصی استارلینک عملکرد این سرویس تحسین‌برانگیز بوده است. او اضافه کرد که اسپیس‌ایکس قصد دارد با گذر زمان سیستم را ارتقا دهد تا اینترنت استارلینک به قابلیت‌های بیشتر دست پیدا کند. کیت تایس می‌گوید اسپیس‌ایکس به‌تازگی نخستین ارتباطِ بین‌ماهواره‌ای را با فضاپیمای استارلینک تکمیل کرده است.

این سیستم ارتباطی می‌تواند ازطریق لیزر نوری، صدها گیگابایت داده را بین ماهواره‌ها منتقل کند، آن هم با بیشترین سرعتی که تجهیزات ارتباطِ میان‌ماهواره‌ای به آن دست پیدا می‌کنند. این سرعت بالا در انتقال داده یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های شبکه‌ی استارلینک به‌حساب می‌آید. ماهواره‌های استارلینک در حین گردش به‌دور زمین همواره درحال انتقال داده خواهند بود. 

بتای خصوصی سرویس استارلینک فعلا منحصربه کارمندان اسپیس‌ایکس است و هنوز دردسترس مردم عادی قرار نگرفته. کارمندان اسپیس‌ایکس با کار شبانه‌روزی روی استارلینک در تلاش هستند آن را از تمامی جوانب بهبود بخشند تا استارلیک به‌هنگام عرضه به کاربران عادی، بی‌نقص باشد.

تایس در برنامه‌ی ویدئویی اسپیس‌ایکس اعلام کرد که بتای عمومی استارلینک قرار است طی سال جاری میلادی آغاز شود و تغییری در برنامه‌های اسپیس‌ایکس ایجاد نشده است. اسپیس‌ایکس از کسانی که به اینترنت استارلینک علاقه دارند درخواست کرده وارد وب‌سایت رسمی این پروژه شوند و فرم لازم را پر کنند. اوایل سال جاری میلادی بود که برخی جزئیات درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد استارلینک ازطریق همین سایت فاش شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات