فناوری Adaptive ANC کوالکام با عملکرد شبیه‌به ایرپادز پرو اپل معرفی شد

پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
Adaptive ANC فناوری حذف نویز انطباقی کوالکام است که عملکردی شبیه به یکی از قابلیت‌های اصلی ایرپادز پرو اپل دارد و برای هدفون‌های تمام‌بی‌سیم توگوشی معرفی شده است.
تبلیغات

کوالکام ساعت ۱۲:۳۰ امروز نخستین کنفرانس مطبوعاتی همایش ایفا ۲۰۲۰ را برگزار کرد و در جریان آن شاهد رونمایی نسل دوم تراشه‌ی اسنپدراگون 8cx بودیم. این شرکت در بخشی از مراسم خود، فناوری حذف نویز انطباقی (Adaptive Noise Cancellation) را برای هدفون‌های توگوشی تمام‌بی‌سیم معرفی کرد. کوالکام، Adaptive Noise Cancellation را فناوری جدیدی به‌حساب می‌آورد که به‌طور ویژه برای ایربادهای دارای حذف نویز فعال (ANC) طراحی شده و تجربه‌ی کاربری آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

بر اساس گفته‌های کوالکام، فناوری Adaptive Noise Cancellation می‌تواند بسته‌به اینکه ایرباد چگونه در گوش کاربر جای گرفته، به‌صورت آنی عملکرد صدا را تنظیم کند. اگر موقعیت ایرباد در گوش کاربر به‌میزانی اندک تغییر کند، Adaptive ANC برخی تغییرات در تنظیمات صدا اعمال می‌کند تا همواره بهترین تجربه‌ی شنیداری ارائه شود. 

فناوری جدیدی که کوالکام معرفی کرد به‌احتمال زیاد برای کسانی که به‌شکلی جدی دنیای هدفون‌های توگوشی را پیگیری می‌کنند آشنا به‌نظر می‌رسد. این دقیقا همان قابلیتی است که اپل پیش‌تر در هدفون تمام‌بی‌سیم ایرپادز پرو جای داده بود. اپل ادعا کرد که هدفون ایرپادز پرو می‌توانند در هر ثانیه ۲۰۰ بار به‌طور مداوم، سطح حذف نویز را تغییر دهد تا در تمامی شرایط بهترین کیفیت صدا به گوش کاربر برسد. ایرپادز پرو دارای قابلیتی با نام Adaptive EQ است که می‌تواند به‌صورت خودکار بر اساس شکل گوش شما، خروجی صدا را تقویت کند.

فناوری Adaptive ANC کوالکام بر اساس نحوه‌ی قرار گرفتن ایرباد در گوش، کیفیت صدا را تنظیم می‌کند

کوالکام در تلاش است با Adaptive Noise Cancellation در زمینه‌ی ارائه‌ی تجربه‌ی شنیداری رده‌بالا پابه‌پای اپل قدم بردارد و می‌گوید قابلیتی که معرفی کرده مزیت‌هایی متنوع به‌همراه می‌آورد. کوالکام ادعا می‌کند که Adaptive ANC می‌تواند به‌صورت خودکار بر اساس معیارهایی مثل محکم قرار گرفتن هدفون در گوش و میزان نفوذ صدای محیط به درون از گوش، کیفیت صدا را تغییر دهد؛ بدون درنظرگرفتن اینکه ایرباد در کجا و چگونه مورداستفاده قرار بگیرد.

تا به‌امروز اکثر هدفون‌های توگوشی تمام‌بی‌سیم مجهز به قابلیت سنتی حذف نویز فعال بودند تا بتوانند سروصدای محیط را از بین ببرند. ایربادها به‌طور معمول از صدایی که در محیط اطراف شما وجود دارد نمونه‌برداری می‌کنند و بر اساس همان صدا، امواج صدای ضدفاز می‌سازند تا نگذارند که صدای محیط به گوش شما برسد. درواقع هدفون‌های مجهز به قابلیت حذف نویز فعال ازطریق امواجی که ایجاد می‌کنند صدای محیط را دور نگه می‌دارند. 

کوالکام ادعا می‌کند که قابلیت Adaptive ANC ازلحاظ تئوری باید با تمامی ایربادها با هر نوع سبکی که دارند کار کند. این یعنی طبق گفته‌ی کوالکام، فناوری جدید با انواع هدفون‌های تو‌گوشی نظیر آن‌هایی که سَری سیلیکونی دارند و خودشان به‌طور محکم در گوش قرار می‌گیرند و حتی نسل جدید هدفون‌های توگوشی که طراحی بازتر دارند و از بین آن‌ها می‌توانیم به گلکسی بادز لایو اشاره کنیم کار می‌کند.

راحتیِ هدفون در گوش، معیاری بسیار مهم است. کوالکام می‌گوید در تلاش است تا بتواند وابستگی هدفون‌های توگوشی را به محکم‌قرارگرفتن در گوش از بین ببرد تا کاربر مجبور نباشد برای دستیابی به قابلیت حذف نویز، هر بار که هدفون اندکی جابه‌جا شد، با دست آن را محکم در گوش فرو کند.

بر اساس ادعاهای مطرح‌شده از سوی کوالکام، Adaptive ANC هیچ نیازی به محکم‌قراردادن سَری هدفون در گوش ندارد و به‌طور کامل با موسیقی و تماس‌های صوتی کار می‌کند. Adaptive ANC بر اساس شرایط محیطی به‌صورت خودکار قدرت قابلیت حذف نویز را تعیین می‌کند. 

فعلا هیچ‌ هدفون توگوشی تمام‌بی‌سیمی که از قابلیت Adaptive ANC کوالکام بهره‌مند باشد معرفی نشده است، بااین‌حال شکی نداریم که معرفی نخستین هدفون مجهز به این قابلیت چندان به‌طول نخواهد انجامید. کوالکام می‌گوید از مدتی پیش همکاری نزدیک با جبرا و سنهایزر و بنگ اند اولافسن و وان‌مور و آدیو تکنیکا و اسکال‌کندی و چند برند دیگر تولیدکننده‌ی ایرباد را آغاز کرده است؛ این نوع هدفون‌ها در آینده‌ای نزدیک از راه خواهند رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات