کوالکام فناوری 5G را به گوشی‌های هوشمند ۱۲۵ دلاری می‌آورد

پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
اولین گوشی‌های هوشمندی که از تراشه ارزان‌قیمت کوالکام استفاده خواهند کرد، توسط شرکت‌های موتورولا، شیائومی و اوپو تولید می‌شوند.
تبلیغات

زمانی‌که کوالکام از تراشه‌های ۵ جی رونمایی کرد، شاهد افزایش چشم‌گیر قیمت گوشی‌های هوشمندی بودیم که از آخرین تراشه‌های سری اسنپدراگون با مودم ۵ جی استفاده می‌کردند. بااین‌حال، شرکت آمریکایی تراشه‌هایی از سری ۷ اسنپدراگون معرفی کرد تا فناوری ارتباطات 5G با قیمتی به مراتب کمتر نسبت به گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌های سری ۸ اسنپدراگون دراختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

حال، مشخص شده که برنامه‌ی کوالکام تنها شامل محصولات پرچم‌دار و میان‌رده پریمیوم نمی‌شود؛ بلکه درآینده شاهد گوشی‌های هوشمندی با مشخصات سخت‌افزاری پایین‌رده خواهیم بود که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند. امروز خبری منتشر شده که کوالکام تراشه‌ای پایین‌رده با مودم  5G تولید می‌کند و انتظار می‌رود از این تراشه در محصولات شرکت‌هایی مانند موتورولا، اوپو و شیائومی استفاده شود.

گویا اولین محصولات مجهز به تراشه جدید شرکت آمریکایی نیز در اوایل سال ۲۰۲۱ روانه بازار می‌شوند. نکته قابل‌توجه، کاهش چشم‌گیر قیمت محصولاتی خواهد بود که ارتباطات 5G را دراختیار کاربران قرار می‌دهند. درواقع گوشی‌های هوشمندی مانند گلکسی اس ۱۰ سامسونگ با قیمتی بیش از هزار دلار روانه بازار شدند و حال گزارش‌ها نشان می‌دهند که محصولات مجهز به تراشه‌ی جدید کوالکام در بازه قیمتی ۱۲۵ تا ۲۵۰ دلار قرار می‌گیرند.

در نمایشگاه IFA سال گذشته بود که کوالکام تراشه‌هایی از سری ۶ و ۷ اسنپدراگون با مودم 5G معرفی کرد و حال گویا نوبت به سری ۴ اسنپدراگون رسیده تا مدلی با مودم 5G داشته باشد؛ البته هنوز مشخصات سخت‌افزاری و حتی نام تراشه جدید کوالکام مشخص نشده است. بااین‌حال، عرضه محصولاتی ارزان‌قیمت با ویژگی‌های ارتباطی مدرن می‌تواند برای بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند خبر بسیار خوبی باشد. کریستیانو آمون، یکی از مقام‌های بلندپایه کوالکام در مورد تراشه جدید توضیح می‌دهد:

ما تجارت مرتبط با فناوری 5G در دنیا را سرعت بخشیده‌ایم و می‌خواهیم مطمئن شویم که اکثر محصولات مقرون‌به‌صرفه سازگار با فناوری ارتباطی 5G از تراشه‌های سری اسنپدراگون استفاده می‌کنند.

چنین ادعایی بسیار جسورانه است؛ زیرا کوالکام تنها سازنده‌ی تراشه برای گجت‌های قابل حمل نیست و رقبای توانمندی مانند سامسونگ و مدیاتک دارد. بااین‌حال، مقام ارشد کوالکام به موفقیت تراشه‌ی معرفی‌نشده از سری ۴ اسنپدراگون امیدوار است و انتظار دارد اکثر محصولات اقتصادی موجود در بازار با فناوری 5G مجهز به تراشه جدید این شرکت شوند.

شاید بتوان گفت شیوع بیماری کرونا و تأثیر شدید آن روی بازار گوشی‌های هوشمند دلیلی بوده که سیاست‌های کوالکام را تغییر داده است. آوردن قابلیتی بالارده به محصولات پایین‌رده نشان‌دهنده‌ی تغییراتی گسترده در برنامه‌های شرکت آمریکایی محسوب می‌شود؛ زیرا بسیاری از ویژگی‌های محصولات بالارده را می‌توان نام برد که با وجود گذشت چند ساله از زمان معرفی آن‌ها هنوز برای محصولات پایین‌رده معرفی نشده‌اند.

در هر صورت، چنین تغییر سیاستی به نفع کوالکام خواهد بود؛ زیرا میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا وجود دارند که از محصولاتی ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند و معرفی گوشی‌های هوشمندی با بازه قیمت ۱۲۵ تا ۲۵۰ دلاری می‌تواند بسیاری از آن‌ها را برای خرید تلفن هوشمندی جدید راضی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات