پردازنده ‌های انویدیا GeForce RTX 30 تا سال ۲۰۲۱ با کمبود عرضه مواجه هستند

پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 از نمای بالا
طرفداران انویدیا که برای خرید جدیدترین محصولات این شرکت در خانواده‌ی RTX 30 لحظه‌شماری می‌کنند، احتمالا تا سال ۲۰۲۱ امکان تهیه‌ی آسان آن‌ها را نخواهند داشت.
تبلیغات

انویدیا در طراحی و ساخت محصولات جدید تصمیم گرفت تا از فناوری تولید هشت نانومتری سامسونگ استفاده کند. یکی از دلایل این انتخاب، خلاص‌شدن از مشکلات و محدودیت‌هایی بود که همکاری با TSMC در زنجیره‌ی تأمین ایجاد می‌کرد. اکنون اخباری به گوش می‌رسد که احتمالا برای گیمرها خوشایند نخواهد بود. ظاهرا تأمین پردازنده‌های جدید خانواده‌ی RTX 30 با وجود همه‌ی پیش‌بینی‌ها تا پایان سال با حجم و توزیع مناسبی همراه نخواهد بود. درنتیجه طرفداران جدی کارت‌های گرافیکی جدید، احتمالا باید برای پیش‌خرید محصولات با هم رقابت کنند.

منابع خبری می‌گویند دلیل کمبود تأمین پردازنده‌های جدید، سعی و خطاهایی است که انویدیا با سامسونگ پیش می‌برد. تیم سبز تصمیم دارد تا بیشترین بازدهی را در تولید تراشه‌ها داشته باشد و هنوز از بازدهی فرایند تولید سامسونگ مطمئن نیست. درنتیجه آن‌ها فعلا سفارش زیادی به فاندری کره‌ای نمی‌دهند تا بازدهی تولید تراشه نسبت به ویفرها به اندازه‌ی کافی افزایش پیدا کند. تصمیم تیم سبز ازلحاظ کسب‌وکاری کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. ازطرفی چنین رویکردی احتمالا باعث می‌شود تا برخی خریداران پس از پیش‌خرید کارت‌ها، آن‌ها را به‌خاطر محدودیت تأمین با قیمت بالاتر در بازار به فروش برسانند و درنتیجه، میانگین قیمت کارت‌ها از حد عادی فراتر رود.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 و 3080 و 3070 کنار هم

باتوجه‌به گزارش‌های منتشرشده پیرامون برنامه‌های انویدیا برای زنجیره‌ی تأمین، این احتمال وجود دارد که اولین سری عرضه‌ی محصولات جدید، در حجم بسیار پایین صورت بگیرد. درواقع برخی منابع ادعا می‌کنند که شاید با کمترین حجم عرضه‌ی اولیه‌ی محصول در تاریخ روبه‌رو باشیم.

محصولات جدید انویدیا در خانواده‌ی GeForce RTX 30 دستاوردهای عظیمی برای شرکت هستند. همه‌ی کارت‌های جدید، حتی RTX 3070، عملکردی بهتر از پرچم‌دارهای نسل قبل، RTX 2080 Ti دارند. آخرین باری که چنین پیشرفتی بین نسل‌ها صورت گرفت، سال ۲۰۰۴ بود. همچنین انویدیا در نسل جدید، تخفیف درخورتوجهی در قیمت نسبت به قدرت و عملکرد پردازنده‌ها اعمال کرده است و RTX 3070 قیمتی پایین‌تر از RTX 2080 Ti دارد. RTX 3080 با همان قیمت، دوبرابر عملکرد و قدرت بیشتر دارد و RTX 3090 یک غول قدرتمند پردازشی محسوب می‌شود که نظیر ندارد.

بسیاری کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که AMD با معماری big Navi توانایی رقابت با محصولات جدید انویدیا را ندارد. درواقع تیم قرمز نمی‌تواند چنین سطحی از بهبود قدرت و سرعت را در کارت‌های جدید خود ارائه کند. ازطرفی انویدیا هم قطعا محصولاتی را در نظر دارد که به‌محض رونمایی AMD از محصولات جدید، به بازار معرفی خواهند شد. هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ی محصولات جدید هم در AMD بسیار زیاد پیش‌بینی می‌شود و شاید آن‌ها باز هم معرفی محصولات جدید را به تأخیر بیندازند. درنهایت امروز می‌دانیم که پردازنده‌های انویدیا با معماری امپر، انقلابی در صنعت گرافیک کامپیوترهای شخصی ایجاد می‌کنند و در سال ۲۰۲۱، در حجم مناسب دراختیار کاربران علاقه‌‌مند قرار خواهند گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات