پاسخ اپل به فشارها علیه انحصارطلبی اپ استور

یک‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
روابط عمومی اپل به اتهامات منتسب به این شرکت مبنی بر انحصارطلبی و نقض قوانین ضدانحصار واکنش نشان داده است.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته، روابط‌عمومی اپل به فشارهای مربوط به انحصارطلبی در حال افزایش علیه خود پاسخ داد. این پاسخ بازطراحی کامل صفحه‌ی اصلی اپ‌استور را شامل می‌شود. در طراحی جدید این صفحه، بخش جدیدی قرار داده شده است که مزایای استفاده از اپ‌استور برای توسعه‌دهندگان را شرح می‌دهد. همچنین، بخش ارسال پیام نونوار شده و برنامه‌ی جدیدی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های استریم ویدئو تعبیه شده است.

پاسخ به این فشارها در صفحه‌ی اصلی وب‌سایت رسمی اپل شروع می‌شود؛ جایی که بنر بزرگی طراحی شده و بازدیدکنندگان را به صفحه‌ی اپ‌استور جدید هدایت می‌کند. شعار نوشته شده روی بنر چنین است: «اپلیکیشن‌های دلخواهتان از محلی که به آن اعتماد دارید.» درادامه صفحه‌ی اصلی اپ‌استور، به مزایای استفاده از اپ‌استور برای مصرف‌کنندگان تأکید می‌شود. در متن پیام کمپین روابط‌عمومی اپل چنین آمده است:

بیشتر از یک دهه است که اپ‌استور خود را به‌عنوان محلی امن برای پیداکردن و دانلود اپلیکیشن اثبات کرده است؛ اما اپ‌استور بیش‌ از ویترینی نمایشی است. اپ‌استور مقصدی برای خلاقیت قلمداد می‌شود که هدف آن ایجاد محیطی امن برای داشتن تجربه‌ای فوق‌العاده است. یکی از بخش‌های بزرگ داشتن تجربه‌ی عالی، اطمینان از اپلیکیشن‌ها است و تمام تلاش ما معطوف بر این است که اپلیکیشن‌هایی ارائه کنیم که بیشترین استاندارد حفاظت از حریم شخصی و امنیت و محتوای سالم را برای کاربران به‌ارمغان بیاورند. درحال‌حاضر، حدود دومیلیون اپلیکیشن فراهم کرده‌ایم و می‌توانید با خاطری آسوده از هریک از آن‌ها استفاده کنید.

صفحه‌ی جدید مخصوص توسعه‌دهندگان نیز حامل پیامی بلندبالایی برای توسعه‌دهندگان است که با این عنوان شروع می‌شود: «درکنار هم اپلیکیشن‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنیم»:

اپل متعهدانه معتقد است که باید به توسعه‌دهندگان کمک کند تا ایده‌های خود را به اپلیکیشن‌هایی تبدیل کنند که نقطه‌ی عطفی برای دنیا باشند. به‌همین‌دلیل، اپ‌استور از ابتدا تا انتهای پروژه با شما همراه است تا محصول خود را بسازید، بیازمایید، بازاریابی کنید و توزیع کنید و موجب رشد کسب‌وکار خود شوید. فروشگاه ما ایمن و دردسترس است و به شما امکان می‌دهد به بیش‌ از ۱٫۵ میلیارد دستگاه در ۱۷۵ منطق در سراسر جهان متصل شوید.

درادامه، اپل پیامی با محوریت تأکید بر حریم شخصی و امنیت منتشر کرده است. در این پیام، اپل می‌گوید از ابتدای راه‌اندازی اپ‌استور تاکنون توانسته است شرایط رشد ۵۰۰ اپلیکیشن را فراهم کند و به‌طور متوسط آن‌ها را به ارزش ۱٫۸ میلیون دلار برساند. همچنین، کمپین نوین روابط‌عمومی اپل در این پیام‌ها از ابزاری گفته است که دراختیار توسعه‌دهندگان می‌گذارد تا ایده‌های خود را عملی کنند. علاوه‌براین، برخی از آمارها در این صفحات منتشر شدند که از ردشدن بیش‌ از یک‌میلیون اپلیکیشن به‌‌دلیل محتوای ناشایسته حکایت می‌کند. افزون‌براین فقط در سال گذشته، بیش از ۱۵۰ هزار اپلیکیشن به‌دلیل برآورده‌نکردن الزامات حریم شخصی مدنظر اپل مجوز انتشار دریافت نکردند.

یکی دیگر از اتهام‌های واردشده به اپل این است که برخلاف ادعای اپل، با تمام توسعه‌دهندگان به‌صورت برابر رفتار نمی‌کند. شواهدی منتشر شده است که نشان می‌دهد اپل به توسعه‌دهندگان بزرگ قراردادهای اختصاصی ارائه می‌کند تا بتواند برنامه‌هایشان را حتما در اپ‌استور داشته باشد. برای مثال، اطلاعات قرارداد خصوصی امضاشده بین جف بزوس و ادی کیو حاکی از آن است که اپلیکیشن Amazon Prime Video نصف کمیسیون معمولی اپ‌استور را می‌پردازد، اطلاعات این قرارداد ماه جولای ۲۰۲۰ افشا شد.

همچنین، اتهام دیگری علیه اپل طرح شده است که این شرکت قوانین دلخواهی برای برخی اپلیکیشن‌ها وضع می‌کند تا رضایت برخی شرکت‌های بزرگ نظیر نتفلیکس را جلب کند. طبق این اتهام، اپل از سال ۲۰۱۶ تاکنون برنامه‌ای اختصاصی برای استفاده‌ی اپلیکیشن‌های استریم ویدئو ارائه کرده است؛ اما اکنون نخستین‌بار رسما این سرویس را با فرم جدید و با نام Video Partner Program تبلیغ می‌کند. در بیانیه‌ی روابط‌عمومی اپل درباره‌ی این ادعا چنین آمده است:

اپل این برنامه را برای ارائه‌ی خدمات اشتراکی ویدئویی طراحی کرده است. اپلیکیشن‌هایی که از این برنامه استفاده می‌کنند، باید خدمات خود را با تعدادی از فناوری‌های اپل مثل Universal Search و Siri و AirPlay یکپارچه کنند تا تجربه‌ی باثباتی برای مصرف‌کنندگان به‌ارمغان بیاورند. نتیجه‌ی این یکپارچه‌سازی باعث می‌شود که این اپلیکیشن‌ها روی Apple TV و سیستم‌عامل tvOS دردسترس باشند و محتوای آن‌ها نیز ازطریق Universal Search و Siri جست‌وجو‌شدنی باشد.اعضای این برنامه ۸۵ درصد از سهم فروش ازطریق سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل را دریافت می‌کنند. همچنین، اگر اعضای اشتراکی اپلیکیشن شما ازطریق روش‌های پرداخت خارج از سیستم اپل عضو شدند، همچنان قادر خواهند بود برای خرید ویدئوهای بیشتر از روش پرداخت درون برنامه‌ای اپل بهره‌مند شوند؛ بنابراین برای بهره‌مندی از این مزایا، باید قابلیت پرداخت درون‌برنامه‌ای را فعال کنید.

پاسخ اپل به‌دلیل اتحاد بین چندین توسعه‌دهنده‌ی بزرگ برای ایجاد ائتلاف با هدف مبارزه علیه انحصارطلبی‌های اپ‌استور منتشر شده است. درهرصورت، هنوز اتهام‌ها رفع نشده‌اند و اپل برای برخی از ایرادهای واردشده باید پاسخ مناسبی ارائه کند؛ هرچند پاسخ‌گویی کمپین روابط‌عمومی اپل تا حدی از فشارها می‌کاهد. امکان ارسال پیام بهبودیافته می‌تواند سبب دلگرمی بیشتر توسعه‌دهندگان جزئی شود؛ اما ظاهرا اپل قصد ندارد درآمد خود از توسعه‌دهندگان را کاهش دهد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی اتهام‌های و پاسخ‌های اپل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات