ناسا روش جدیدی را برای فرود ایمن روی ماه ابداع کرد

جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
چگونه می‌توان بدون خلبان انسانی روی ماه فرود آمد؟ ناسا به‌تازگی راه جدیدی برای فرود ایمن روی ماه کشف کرده است که نیاز به خلبان انسانی ندارد.
تبلیغات

ناسا یک سیستم کاملا جدید ساخته است که می‌تواند فرود روی ماه و مریخ را بسیار کم خطرتر کند و قصد دارد آن را برای یکی از مأموریت‌های آینده خود آزمایش کند. پروژه تکامل قابلیت‌های یکپارچه و فرود ایمن ناسا (SPLICE) قصد دارد با ترکیب مجموعه‌ای از حسگرهای لیزری، دوربین، کامپیوتری با سرعت بالا و برخی الگوریتم‌های پیچیده، ایمنی در فرود را بهبود ببخشد که همه آن‌ها، می‌توانند نیاز به خلبان انسانی را برطرف کنند.

ران سوستاریچ، مدیر این پروژه در بیانیه ناسا گفت: «آنچه ما در حال ساختن آن هستیم، سیستم فرود کامل است که برای مأموریت‌های آینده آرتمیس به ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و می‌تواند برای مأموریت‌های مریخ نیز به‌کار گرفته شود. کار ما این است که اجزای جداگانه را کنار هم قرار دهیم و اطمینان حاصل کنیم که به‌عنوان یک سیستم عملکردی درست کار می‌کند.»

این سیستم می‌تواند به کاوشگرها اجازه دهد تا دامنه بسیار گسترده‌تری از مکان‌ها، از جمله نزدیک تخته سنگ‌ها یا چاله‌ها را لمس کنند. همچنین می‌تواند مناطق امنی را که اندازه‌ای برابر با نیمی ‌از یک زمین فوتبال دارند، شناسایی کند. برای درک بهتر این مسئله، لازم است بدانید «آپولو ۱۱» دارای یک منطقه فرود تقریبا ۱۷ و ۵ کیلومتری از دو طرف بود. این محاسبات مربوط به سال ۱۹۶۸ است.

جایگاه فرود آپولو ۱۱

تصویری از منطقه‌ای که آپولو 11 قرار بود روی ماه فرود آید در مقایسه بامنطقه فرودی که فضاپیمای آرتمیس در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت

این سیستم برای تعیین مکانی که در آن قرار دارد، اطلاعات به‌دست آمده از اسکنرهای سطح زیرین خود را با پایگاه داده‌ای از نشانه‌های شناخته شده، مقایسه می‌کند. چهار کیلومتر بالاتر از سطح فرود، لیزر سه پرتویی سیستم، ایمن‌ترین محل فرود را شناسایی می‌کند. ناسا امیدوار است که این سیستم بتواند به‌عنوان بخشی از برنامه آرتمیس که از اوایل سال ۲۰۲۴ اجرا خواهد شد، امکان فرود اولین زن روی کره ماه را فراهم کند.

آژانس قصد دارد، ابتدا این سیستم را در حین پرواز با موشک «نیوشپرد بلو ارجین» طی یکی از مأموریت‌های آینده خود آزمایش کند. زمان انجام این مأموریت مشخص نیست. در این آزمایش‌ها، SPLICE به‌جای جست‌وجوی مکانی امن برای فرود روی ماه، به‌دنبال مکانی مناسب برای فرود موشک نیوشپرد روی زمین خواهد بود. برای تحقق کامل این سیستم، ناسا راه زیادی در پیش دارد.

جان کارسون، مدیر ادغام فنی برای فرود دقیق ناسا، در بیانیه گفت: «فرود ایمن و دقیق بر کرات دیگر هنوز هم با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو است.» وی افزود: «هنوز هیچ فناوری تجاری وجود ندارد که بتوانیم برای این کار تهیه کنیم، ازاین‌رو تمام مأموریت‌های آینده می‌تواند از این قابلیت فرود دقیق استفاده کنند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات