اینتل پردازنده‌های نسل یازدهمی خانواده تایگر لیک را معرفی کرد

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تایگر لیک نام خانواده‌ی پردازنده‌های نسل‌یازدهمی اینتل است که فعلا به‌طور ویژه برای لپ‌تاپ‌ها معرفی شده است. تعدادی از تراشه‌های خانواده‌ی تایگر لیک از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع مبتنی‌بر معماری Xe بهره‌مند هستند.
تبلیغات

پس از مدت‌ها انتظار، اینتل سرانجام جدیدترین نسل از تراشه‌هایش را معرفی کرد. در‌حال‌حاضر، پردازنده‌های نسل‌یازدهمی سری تایگر لیک اینتل (Intel Tiger Lake) صرفا برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی شده‌اند و براساس اطلاعات رسمی، از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع جدید مبتنی‌بر معماری Xe برخوردار هستند. اینتل می‌گوید پردازنده‌های سری تایگر لیک از استاندارد تاندربولت ۴ و وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند و قدرت پردازشی‌شان درمقایسه‌با نسل دهم بسیار بهبود یافته است.

پردازنده‌های مخصوص دستگاه‌های قابل‌حمل باید ‌کم‌مصرف باشند و اینتل اعلام می‌کند که میزان مصرف انرژی پردازنده‌های تایگر لیک به‌طور محسوس کاهش پیدا کرده است تا لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها بتوانند عمر باتری بهتری ارائه دهند. اینتل در بخشی از مراسمش اعلام کرد پردازنده‌های سری تایگر لیک بهترین پردازنده برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک‌وزن هستند که ادعای بزرگی است و باید درادامه‌ی مسیر ببینیم وضعیت برای تیم آبی چگونه پیش می‌رود.

پیش‌تر در مراسم مهم Architecture Day 2020، اینتل جزئیات مهمی درباره‌ی تراشه‌های سری تایگر لیک منتشر کرده بود. در آن زمان، این شرکت گفت خانواده‌ی تایگر لیک درمقایسه‌با آیس لیک قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر هستند و این خانواده نخستین تراشه‌ی موبایلی دنیا است که از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند.

پردازنده‌های نسل‌یازدهمی تایگر لیک اینتل فعلا برای لپ‌تاپ‌ها معرفی شده‌اند

براساس اعلام رسمی، تراشه‌‌های خانواده‌ی تایگر لیک برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین (SuperFin) ساخته شده‌اند. سوپرفین لیتوگرافی جدیدی است که اینتل به‌تازگی معرفی کرده و طبق ادعای شرکت، بهبودهای محسوسی به‌همراه می‌آورد. اینتل می‌گوید میزان تغییرات سوپرفین درمقایسه‌با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری پیشین به‌گونه‌ای است که انگار یک نسل کامل در بین لیتوگرافی‌ها جابه‌جا شده‌اید.

پردازنده‌های نسل‌دهمی سری آیس لیک هم برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شده‌اند؛ اما وجود هسته‌های پیشرفته‌ی مبتنی‌بر معماری Willow Core در سری تایگر لیک باعث می‌شود این تراشه‌ها درمقایسه‌با خانواده‌ی آیس لیک بسیار قدرتمندتر باشند. لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین اینتل باعث افزایش قدرت پردازشی و کاهش مصرف انرژی پردازنده‌ها می‌شود.

جزئیات تراشه های سری تایگر لیک اینتل / Intel Tiger Lake

اینتل به‌طور ویژه روی پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع مبتنی‌بر معماری Xe حساب باز کرده است که در تراشه‌های خانواده‌ی تایگر لیک به‌کاررفته و با نام Iris Xe از آن یاد می‌شود. اینتل می‌گوید پردازنده‌ی گرافیکی Iris Xe درمقایسه‌با نسل فعلی پردازنده‌های گرافیکی مجتمع حداکثر دوبرابر قدرت پردازشی بیشتر ارائه می‌دهد. اینتل می‌گوید پیشرفت‌های Iris Xe صرفا به افزایش تعداد هسته‌های پردازشی خلاصه نمی‌شود و این پردازنده‌ی گرافیکی بهبودهای اساسی دیگری هم به‌خود دیده است. AMD ازلحاظ شمار هسته‌های پردازشی توانسته است عملکردی بهتر از پردازنده اینتل از خود نشان دهد.

اینتل در رویداد رونمایی تراشه‌های نسل‌یازدهمی سری تایگر لیک، دمو کوتاهی به‌نمایش گذاشت. در این دمو، دیدیم که پردازند‌ه‌ی گرافیکی Iris Xe عملکردی مشابه یا بهتر از پردازنده‌ای نسل‌دهمی ارائه می‌دهد که هم‌زمان از پردازنده‌ی گرافیکی Nvidia MX350 استفاده می‌کند.

اینتل در تراشه‌های خانواده‌ی تایگر لیک از موتور هوش مصنوعی پیشرفته‌تر استفاده کرده است که طبق گفته‌ی این شرکت، می‌تواند بهبودهای خاصی برای برقراری تماس ویدئویی به‌ارمغان بیاورد. موتور هوش مصنوعی در زمینه‌ی تماس ویدئویی قابلیت‌هایی ارائه می‌دهد؛ ازجمله جداکردن سوژه از پس‌زمینه و تارکردن پس‌زمینه. رایانه‌هایی نظیر سرفیس پرو ایکس مایکروسافت که از تراشه‌ی مبتنی‌بر معماری آرم استفاده می‌کنند، عموما در این حوزه‌ عملکردی درخشان دارند. 

اینتل پردازنده‌های Tiger Lake را بهترین پردازنده برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک‌وزن خطاب می‌کند

در مراسم امشب، اینتل ۹ تراشه‌ی جدید نسل‌یازدهمی را در قالب خانواده‌‌های U و Y معرفی کرد که قدرتمندترینشان Intel Core i7-1185G7 نام دارد. این تراشه‌ سرعت کلاک پایه‌ی ۳ گیگاهرتز و هنگام استفاده از یک هسته سرعت کلاک بوست ‌۴٫۸ گیگاهرتز ارائه می‌دهد. همچنین، اینتل اعلام کرده سرعت کلاک پردازنده‌ی Intel Core i7-1185G7 در حالت تمام هسته‌ای ۴٫۳ گیگاهرتز است. در این تراشه، از قدرتمندترین نسخه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Iris Xe استفاده شده است که ۹۶ واحد اجرایی دارد و حداکثر سرعت کلاکش به ۱٫۳۵ گیگاهرتز می‌رسد. 

در نظر داشته باشید که برای دستیابی به پردازنده‌ی گرافیکی جدید Xe باید یکی از تراشه‌های جدید i5 یا i7 را تهیه کنید؛ زیرا مدل‌های Core i3 در خانواده‌ی U و Y به پردازنده‌ی گرافیکی Intel UHD Graphics مجهز هستند. افزون‌براین، پردازنده‌های نسل‌یازدهمی اینتل از نمایشگرهای 8K HDR و چهار نمایشگر 4K HDR هم‌زمان پشتیبانی می‌کنند.

نمای نزدیک تایگر لیک اینتل / Intel Tiger Lake با مشخصات اولیه

اینتل به‌همراه پردازنده‌های نسل‌یازدهمی خانواده‌ی تایگر لیک نسل جدیدی از گواهی استاندارد پروژه‌ی آتن (Project Athena) را روی کار آورد که به آن Intel Evo گفته می‌شود. گواهی Evo به پیش‌نیازهای بیشتری نیازمند خواهد بود که یکی از آن‌ها این است که لپ ‌تاپ دریافت‌کننده‌ی گواهی Evo باید حتما پس از هربار شارژ، بیش از ۹ ساعت در شرایط دنیای واقعی دوام بیاورد (هنگام استفاده از وضوح 1080p).

اینتل گواهی جدید Evo را برای متمایزکردن لپ‌تاپ‌های باکیفیت معرفی کرد

لپ‌تاپ‌های تحت‌پشتیبانی گواهی Evo ‌به داشتن قابلیت شارژ سریع (چهار ساعت شارژدهی با سی دقیقه شارژ) موظف هستند و باید از وای‌فای ۶ و تاندربولت ۴ پشتیبانی کنند. ایده‌ی اصلی پشت این کار آن است که کاربران هنگام دیدن گواهی Evo در هر لپ‌تاپ بفهمند که آن دستگاه محصولی بسیار باکیفیت است و قابلیت‌های متنوعی دارد. اینتل می‌گوید بیش از ۲۰ لپ‌تاپ مختلف با گواهی Evo تا پیش از پایان سال جاری میلادی روانه‌ی بازار می‌شوند.

براساس اعلام رسمی اینتل، تراشه‌های جدید خانواده‌ی تایگر لیک در روزها و هفته‌های آینده در بیش از ۱۵۰ لپ‌تاپ متعلق‌ به شرکت‌هایی نظیر ایسر، ایسوس، دل، HP، لنوو، داینابوک، ال‌جی، MSI، ریزر و سامسونگ عرضه می‌شوند. نخستین سری از این محصولات گلکسی بوک فلکس 5G سامسونگ، مدل جدید سوئیفت ۵، سوئیفت ۳ ایسر و جدیدترین ذن‌بوک‌های ایسوس را شامل می‌شوند. تاریخ عرضه‌ی این لپ‌تاپ‌ها برای پاییز پیش ‌رو تعیین شده است.

لوگو تراشه های نسل یازدهمی تایگر لیک اینتل / Intel

مشخصات فنی تراشه‌های نسل‌یازدهمی سری تایگر لیک اینتل

نام تراشه / پارامتر

تعداد هسته / تعداد ترد

پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع

تعداد واحدهای اجرایی پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع

توان طراحی حرارتی (TDP)

سرعت کلاک پایه (گیگاهرتز)

سرعت کلاک بوست تک هسته‌ای (گیگاهرتز)

سرعت کلاک بوست تمام‌هسته‌ای (گیگاهرتز)

حافظه‌ی کش (Cache)

Intel Core i7-1185G7

۴ / ۸

Intel Iris Xe

۹۶

۱۲ تا ۲۸ وات

۳٫۰

۴٫۸

۴٫۳

۱۲ مگابایت

Intel Core i7-1165G7

۴ / ۸

Intel Iris Xe

۹۶

۱۲ تا ۲۸ وات

۲٫۸

۴٫۷

۴٫۱

۱۲ مگابایت

Intel Core i5-1135G7

۴ / ۸

Intel Iris Xe

۸۰

۱۲ تا ۲۸ وات

۲٫۴

۴٫۲

۳٫۸

۸ مگابایت

Intel Core i3-1125G4

۴ / ۸

Intel UHD Graphics

۴۸

۱۲ تا ۲۸ وات

۲٫۰

۳٫۷

۳٫۳

۸ مگابایت

Intel Core i3-1115G4

۲ / ۴

Intel UHD Graphics

۴۸

۱۲ تا ۲۸ وات

۳٫۰

۴٫۱

۴٫۱

۸ مگابایت

Intel Core i7-1160G7

۴ / ۸

Intel Iris Xe

۹۶

۷ تا ۱۵ وات

۱٫۲

۴٫۴

۳٫۶

۱۲ مگابایت

Intel Core i5-1130G7

۴ / ۸

Intel Iris Xe

۸۰

۷ تا ۱۵ وات

۱٫۱

۴٫۰

۳٫۴

۸ مگابایت

Intel Core i3-1120G4

۴ / ۸

Intel UHD Graphics

۴۸

۷ تا ۱۵ وات

۱٫۱

۳٫۵

۳٫۰

۸ مگابایت

Intel Core i3-1110G4

۲ / ۴

Intel UHD Graphics

۴۸

۷ تا ۱۵ وات

۱٫۸

۳٫۹

۳٫۹

۶ مگابایت

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات