بیمارستان آجی بادم؛ گامانایف، متد درمانی چندمنظوره

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گامانایف یک شیوه رادیوجراحی است که بیشتر برای تومورهای مغزی کاربرد دارد و بیمار می‌تواند بدون نیاز به جراحی و مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گیرد.
تبلیغات

 پروفسور کورای اوزدومان، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان آجی بادم شعبه آلتونیزاده استانبول مشغول به فعالیت است. دکتر اوزدامان که درزمینه درمان تومورها و نارسایی‌های مغزی در کشورهای آمریکا و ژاپن سابقه فعالیت دارد، درحال‌حاضر، پزشک معالج بخش گامانایف در بیمارستان آجی بادم و همچنین عضو هیات علمی دانشگاه این بیمارستان است.

پروفسور اوزدومان معتقد است که طی ۱۰ سال گذشته، در جراحی‌های مغز و اعصاب به‌دلیل افزایش تجربه پزشکان و همچنین پیشرفت در فناوری و تجهیزات مورد استفاده، امکان درمان برخی از جدی‌ترین تومورهای خوش‌خیم و بدخیم مغزی وجود دارد و آگاهی مناسب و تشخیص به‌موقع بیماری عامل بسیار مهمی است.

خوشبختانه اکثر مردم هرگز نیازی به جراحی ندارند، اما در مواردی که نیاز به جراحی باشد، باید این نکته را در نظر بگیرند که یک انتخاب دیگر نیز وجود دارد که مزایای آن از سایر روش‌ها بیشتر است.

درمان یک روزه با استفاده از تکنیک گامانایف نیاز به هیچ گونه بستری ندارد. در درمان تومورهای سرطانی با استفاده از گامانایف، شما دیگر درد ناشی از جراحی را نخواهید داشت و اثری از زخم‌های جراحی در بدن شما نخواهد بود. دقت درمان در این روش بسیار بالا است و برای ناحیه‌های حساس بسیار کاربردی خواهد بود. کادر هیئت مدیره بیمارستان آجی بادم (شعبه آلتونی زاده)، آخرین نسل از این دستگاه که نسل ششم آن است (Gammaknife ICON) برای درمان بیماران سرطانی تهیه کرده‌اند.

تابستان سال گذشته، ملتم یازال (Meltem Yazal) بیست‌و‌هشت ساله به‌دلیل بی‌حسی در پا به پزشک مراجعه نمود. مشکل او پس از معاینه توسط یک متخصص مغز و اعصاب باتجربه و همچنین آزمایش‌های عصبی تشخیص داده شد که او دارای یک تومور خوش‌خیم در عصب تعادل (شوانوم دهلیزی) است که از هر یک میلیون نفر در یک نفر مشاهده می‌شود و باعث کاهش شنوایی در بیشتر بیماران می‌شود. به همین علت او متوجه شد که کم‌شنوایی موقتی که مدتی قبل با آن رو‌به‌رو شده، ناشی از این بیماری بوده است. اگر بیماری او به‌موقع تشخیص داده نمی شد، شنوایی گوش چپ خود را برای همیشه از دست می داد. یازال پس از معالجه تومور خوش‌خیم در عصب شنوایی و تعادل گوش چپ خود با استفاده از گامانایف آیکون در بیمارستان آجی بادم، اکنون می‌تواند با امید به زندگی آینده خود بپردازد.

بیمار دیگری به‌نام خانم نسیم دیو (Nasim Dave) از کشور کنیا که به بیماری نورالژی عصب سه‌قلو مبتلا بود و به‌موقع توسط متخصصان آجی بادم تشخیص داده شد. این بیماری یک سندرم درد است که با درد متناوب در یک طرف صورت ایجاد می‌شود. در ابتدا برای این بیمار جهت بررسی سایر علل ایجاد این مشکل، یک MRI با تمرکز بر حفره خلفی برای مشخص کردن عوامل دیگری از نورالژی عصب سه‌قلو ‌از جمله ضایعات توده‌ای، رگ‌های خونی بزرگ یا سایر ناهنجاری‌های عروقی انجام شد. پس از آن، درمان گامانایف توسط پروفسور پروفسور اوزدومان تجویز شد.

پروفسور اوزدومان با بیان اینکه گامانایف یک فناوری است که در پنج حوزه مختلف استفاده می‌شود، موارد زیر را توضیح داد:

  • تومورهای بدخیم: گامانایف یک روش درمانی مؤثر در درمان متاستازهای سرطان ریه، پستان، کلیه و روده بزرگ بوده و می‌تواند این متاستازها (در مغز) را از بین ببرد.
  • تومورهای خوش‌خیم: این روش در درمان مننژیوما (یکی ازتومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی) و شووانوم دهلیزی (تومورهای عصبی تعادل شنوایی) استفاده می‌شود. گامانایف از رشد تومور جلوگیری  بین و باعث حفظ کیفیت زندگی بیماران می‌شود. میزان موفقیت در درمان هر دو نوع تومور (خوشخیم و بدخیم) با  گامانایف  ۹۵٪ است.
  • ناهنجاری‌های عروقی مادرزادی مغز: شایع‌ترین نوع این ناهنجاری‌ها که باید تحت درمان قرار بگیرند، AVM (ناهنجاری شریانی) است. پس از یک جلسه گامانایف در ناحیه AVM، در حدود ۷۰٪ بیماری AVM از بین می‌رود. در ضمن برای درمان ناهنجاری‌های عروقی مادرزادی مغز با استفاده از گامانایف سه سال زمان لازم است.
  • اختلالات عملکردی: گامانایف همچنین می‌تواند برای درمان اختلالات عصبی که به درمان پزشکی پاسخ نمی دهند، کابردی باشد. پروفسور اوزدومان، تحقیقات بسیاری را در این مورد انجام داده است و تنها روش کاربردی درمان اختلال درد صورت (نورالژی عصب سه‌قلو) است که باعث ایجاد درد غیر منتظره و شدید می‌شود.
  • تومورهای چشم: اگرچه به‌صورت نادر، اما در مواردی می‌توان از گامانایف برای درمان اختلالات داخل چشمی و تومورها نیز استفاده کرد.

مشاوره با تیم آجی‌بادم

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه، تمامی‌ خدمات پزشکی را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید. آن‌ها به فارسی پاسخ‌گوی شما خواهند بود.

راه‌های ارتباطی:

ایمیل: KDAF@acibadem.com

تلگرام: acibadem_iran@

واتساپ: ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات