سامسونگ چهار حسگر جدید با پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری معرفی کرد

پنج‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سامسونگ چهار حسگر جدید از سری ایزوسل را معرفی کرد که از پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری و وضوح ۱۰۸، ۶۴، ۴۸ و ۳۲ مگاپیکسل بهره می‌ببرند.
تبلیغات

سامسونگ یکی از شرکت‌های فناوری بزرگ دنیا است که وارد بخش‌های مختلف بازار شده و قطعات متنوعی تولید می‌کند. در سال‌های اخیر، این شرکت با اتکا بر دانش مهندسانش، حسگرهایی با وضوح درخورتوجه تولید کرده که عکاسی با گوشی‌های هوشمند را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کنند.

اکثر حسگرهای سامسونگ پیکسل‌هایی نسبتا کوچک در ابعاد ۰٫۸ میکرومتر دارند. این شرکت برای دستیابی به نتایج بهتر، به ترکیب‌کردن پیکسل‌ها روی می‌آورد تا از ترکیب آن‌ها، اَبَرپیکسل‌های جدید با قابلیت جذب نور بیشتر ایجاد شوند و کیفیت نهایی عکس افزایش پیدا کند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد سامسونگ نمی‌خواهد خودش را به پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری محدود نگه دارد. چند روز پیش، شرکت کره‌ای از تولید چندین حسگر تصویر جدید خبر داد که تعداد بسیار زیادی پیکسل در ابعاد ۰٫۷ میکرومتر را شامل می‌شوند. 

حسگرهای جدید سامسونگ ۱۰ درصد کوچک‌تر شده‌اند

معمولا هرچه ابعاد پیکسل کوچک‌تر باشد، آن پیکسل توان کمتری برای جذب نور محیط دارد؛ بنابراین، تصاویر ثبت‌شده در محیط‌های کم‌نور مطابق انتظار به‌نظر نمی‌رسند. سامسونگ با وجود آگاهی از این حقیقت، اعتقاد دارد استفاده از پیکسل‌های کوچک مزیت‌های مهمی نظیر بهبود عملکرد کلی حسگرها و کاهش اندازه‌ی برآمدگی دوربین در پشت گوشی‌های هوشمند به‌ارمغان می‌آورد. سامسونگ در بیانیه‌ی مطبوعاتی‌اش می‌گوید حسگرهای جدید حداکثر ۱۵ درصد کوچک‌تر از حسگرهای ۰٫۸ میکرومتری هستند و همان وضوح را ارائه می‌دهند و ضخامت آن حداکثر ۱۰ درصد کاهش یافته است.

تمامی حسگرهای جدیدی که سامسونگ معرفی کرده، فناوری اختصاصی این شرکت با نام ایزوسل پلاس (Isocell Plus) را دربر دارند تا امکان نفوذ نور و ارتباط مستقیم در بین پیکسل‌ها فراهم شود و کیفیت نهایی تصویر افزایش یابد. سامسونگ از حضور فناوری اسمارت ایزو (Smart ISO) در حسگرهای جدیدش به‌منظور ارائه‌ی اکسپوژر (نوردهی) بهبودیافته نیز خبر می‌دهد.

تمامی حسگرهای جدید سامسونگ

سنسور 0.7 میکرومتری سامسونگ / Samsung برای دوربین گوشی

بهترین حسگر جدید شرکت کره‌ای با نام Samsung Isocell HM2 شناخته می‌شود که سومین حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی سامسونگ به‌حساب می‌آید. سامسونگ می‌گوید با حسگری 1/1.52 اینچ طرف هستیم که ۱۵ درصد کوچک‌تر از حسگرهای پیشین است و همچنان می‌تواند قابلیت‌های آن‌ها نظیر بزرگ‌نمایی سه‌برابری بدون افت کیفیت و سیستم فوکوس خودکار Super PD را ارائه دهد.

همچون Isocell HM1 که روی گلکسی اس ۲۰ اولترا و گلکسی نوت ۲۰ اولترا استفاده شده، حسگر جدید سامسونگ می‌تواند هر ۹ پیکسل مجاور را با یکدیگر ترکیب کند. با ترکیب پیکسل‌ها، داده‌های موجود در پیکسل جدیدی ادغام می‌شوند تا امکان ثبت تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی فراهم شود. همچنین، سامسونگ می‌گوید حسگر ایزوسل HM2 می‌تواند ویدئوهای 8K/24fps و 4K/120fps را ضبط کند. 

ایزوسل HM2 سامسونگ با وضوح ۱۰۸ مگاپیکسلی مخصوص پرچم‌داران آینده است

دومین حسگر جدید سامسونگ Isocell GW3 نام دارد و از وضوح ۶۴ مگاپیکسل برخوردار است. این حسگر نسخه‌ی جدید حسگرهای ۶۴ مگاپیکسلی GW1 و GW2 و برای دستگاه‌های مین‌استریم تولید شده است. این یعنی به‌طور عمومی در میان‌رده‌‌ها و حتی دستگاه‌های نزدیک به پایین‌رده حضور پیدا خواهد کرد.

سامسونگ در بیانیه‌‌اش از کلیدواژه‌ی «ابعاد نوری» برای ایزوسل GW3 استفاده می‌کند و می‌گوید ابعاد نوری حسگر تقریبا معادل حسگر ۴۸ مگاپیکسلی این شرکت با پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری است و به 1/1.97 اینچ می‌رسد. حسگر ایزوسل GW3 سامسونگ ویدئوهای 4K/60fps را نیز می‌تواند ضبط کندو سیستم لرزش‌گیر تصویر مبتنی‌بر ژیروسکوپ ارائه می‌دهد.

سومین حسگر جدید این غول کره‌ای با نام Isocell GM5 شناخته می‌شود که به وضوح ۴۸ مگاپیکسلی و ابعاد 1/2.55 اینچ و پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری مجهز است. سامسونگ می‌گوید این حسگر ۴۸ مگاپیکسلی به‌طور ویژه برای دوربین‌های مجهز به لنز فوق‌عریض یا دوربین‌های مبتنی‌بر مکانیسم پریسکوپی ساخته شده است. درواقع، اگر دوربینی که بزرگ‌نمایی پنج‌برابری پریسکوپی ارائه می‌دهد، از حسگر جدید سامسونگ استفاده کند، برآمدگی کمتری روی پنل پشتی گوشی ایجاد خواهد کرد. 

آخرین حسگر جدید سامسونگ Isocell JD1 نامیده می‌شود و وضوح ۳۲ مگاپیکسلی دارد. سامسونگ ادعا می‌کند ایزوسل JD1 کوچک‌ترین حسگر ۳۲ مگاپیکسلی صنعت است و ابعادش به 1/3.14 اینچ می‌رسد. حسگر ۳۲ مگاپیکسلی ایزوسل JD1 مخصوص دوربین‌های سلفی پاپ‌آپ (بالاجهنده) است و می‌تواند برای دوربین‌های پنهان‌شده در زیر صفحه‌نمایش هم مناسب باشد. این حسگر به‌راحتی در زیر نمایشگر جای می‌گیرد و ضخامتش معادل ضخامت حسگری ۱۶ مگاپیکسلی با پیکسل‌های یک میکرومتری و حسگری ۲۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰٫۹ میکرومتری است.

چه نکات دیگری باید درباره‌ی حسگرهای جدید سامسونگ بدانیم؟

تصویر فناوری ترکیب پیکسل ها / Pixel Binning

دو حسگر ایزوسل GM5 و ایزوسل JD1 که به‌ترتیب از وضوح ۴۸ و ۳۲ مگاپیکسل بهره می‌برند، به نسخه‌ی ویژه‌ای از استاندارد HDR مجهزند. سامسونگ می‌گوید این استاندارد HDR با رویکردی ویژه، فرایند پردازش تصویر را تسریع می‌کند. در این الگوریتم، بازخوانشی از هر ردیف از پیکسل‌ها با اکسپوژر کوتاه و متوسط و بلند ثبت و به پردازنده‌ی گوشی فرستاده می‌شود. طبق گفته‌ی سامسونگ، این راهکار HDR سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر است. با درنظرگرفتن این حقیقت که راهکار سامسونگ برپایه‌ی پیکسل‌های ترکیب‌شده‌ی ۱٫۴ میکرومتری طراحی شده و به پیکسل‌های منفرد کوچک‌تر متکی نیست، تصاویر حاصل از آن روشن‌تر و واضح‌‌تر خواهند بود و نویز کمتری خواهند داشت.

سامسونگ تا پیش از پایان ۲۰۲۰، حسگرهای دیگری نیز با پیکسل ۰٫۷ میکرومتری معرفی می‌کند

درحال‌حاضر، حسگرهای جدید ۱۰۸ و ۶۴ و ۳۲ مگاپیکسلی سامسونگ وارد مرحله‌ی تولید انبوه شده‌اند و حسگر ۴۸ مگاپیکسلی ایزوسل GM5 اکنون آماده‌ی تحویل به مشتریان است. سامسونگ هنوز اعلام نکرده است که چه زمانی می‌توانیم منتظر عرضه‌ی نخستین گوشی‌ها با حسگرهای جدید سامسونگ باشیم. اینکه رویکرد جدید سامسونگ برای استفاده از پیکسل‌های کوچک‌تر درنهایت می‌تواند جواب‌گو باشد یا نه، سؤالی است که هنگام عرضه‌ی نخستین گوشی‌ها و بررسی آن‌ها پاسخش را خواهیم فهمید.

سامسونگ می‌گوید تا پیش از پایان سال جاری میلادی، حسگرهای دیگری نیز با پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری رونمایی خواهد کرد. حسگرهایی که در آینده معرفی می‌شوند از فناوری جدید Isocell 2.0 بهره خواهند برد. شرکت کره‌ای اعلام می‌کند فناوری Isocell 2.0 درنهایت میزان حساسیت حسگرها به نور را درمقایسه‌با ایزوسل پلاس حداکثر ۱۲ درصد بهبود می‌بخشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات