معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر: تا ۶ ماه آینده از واکسن کرونا خبری نیست

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به افزایش شیوع کرونا و روند صعودی آن در پاییز و زمستان امسال اشاره کرد و گفت ایران تا ۶ ماه آینده روی واکسن کرونا حساب بازنمی‌کند.
تبلیغات

شهنام عرشی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد. به‌گفته‌‌ی عرشی، تا ۶ ماه آینده نمی‌توان روی آماده‌شدن واکسن کرونا حسابی بازکرد.

شهنام عرشی افزود انتظار می‌رود در پاییز و زمستان موارد بیماری کرونا بیشتر شود و این پیش‌بینی برای همه‌ی کشورهای نیم‌کره‌ی شمالی صدق می‌کند. معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل شیوع ویروس کرونا در نیمه‌ی دوم سال را همان اقداماتی می‌داند که در نیمه‌ی اول سال انجام شد. علاوه‌براین، عرشی به اقدامات دیگری مانند تأمین واکسن آنفلوانزا اشاره کرد که به مقدار کافی و بیش از سال‌های گذشته خریده می‌شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر درباره‌ی واکسن کرونا توضیح داد که برخی کشورها مطالبی درزمینه‌ی تولید این واکسن اعلام کرده و حتی برخی گفته‌اند که به مرحله‌ی آزمایش انسانی نیز رسیده‌اند؛ بااین‌حال، در ایران در ۶ ماه دوم سال جاری انتظاری برای تأمین واکسن کرونا وجود ندارد.

شهنام عرشی به تفاوت پیک‌های کرونایی تاکنون سپری‌شده و پیک‌های موردانتظار در پاییز و زمستان نیز اشاره کرد. به‌گفته‌ی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، پشت‌سرگذاشتن یک پیک به‌معنای عبور از یک موج شیوع بیماری نیست و افزایش و کاهش موارد بیماری در یک موج شیوع طبیعی است.

به‌گفته‌ی عرشی، در برخی استان‌ها به‌علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده بیشتر از ماسک، پیک شیوع کرونا کاهش یافته است؛ بااین‌حال با رعایت‌نکردن پروتکل‌ها، به‌طور مجدد پیک و روند افزایشی موارد کرونا در یک یا چند استان اتفاق می‌افتد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که برخی استان‌ها درحال‌حاضر کوهان دوم نمودار کرونا را گذرانده‌اند که درواقع همان پیک دوم کرونا است. عرشی می‌گوید امکان آن وجود دارد که در یک موج اپیدمی کرونا، نمودار ۱۰ کوهانه نیز وجود داشته باشد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره‌ی هم‌زمانی شیوع آنفلوانزا و کرونا به این مسئله اشاره کرد که به‌طور طبیعی، هم‌زمانی چند ویروس باهم شدت و موارد بیماری را افزایش می‌دهد و با شروع فصل سرما نیز، انتقال ویروس بین افراد تسهیل خواهد شد. در این زمینه، یکی از اعضای شورای عالی نظام پزشکی نیز پیش‌بینی می‌کند که موج سوم کرونا را با شدت بیشتری شاهد باشیم.

حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی، به خستگی و فرسودگی شدید کادر درمان و کاهش سطح عملکرد آن‌ها به‌دلیل خستگی اشاره کرد و افزود که درصورت وقوع موج سوم کرونا، آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا افزایشی ناگهانی خواهد یافت.

حسین قشلاقی در این باره اضافه کرد که یکی از عوامل مؤثر در کاهش و کنترل موج سوم کرونا بازنشدن مدارس بود که دولت بدون درنظرگرفتن فرسودگی شدید کادر درمان این خطر خطرناک را پذیرفت و نگرانی شدیدی برای کادر درمان کشور ایجاد کرد.

در ایران تا امروز ۲۴ شهریور، مجموع بیماران مبتلا به کرونا به بیش از ۴۰۴ هزار نفر رسید. از میان تعداد مبتلایان، ۲۳ هزار و ۳۱۳ نفر جان خود را از دست داده‌ و ۳۴۸ هزار و ۱۳ نفر از آن‌ها نیز بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

بنابر اعلام کمیته‌ی اپیدمیولوژی کرونا وزارت بهداشت، در روند کشوری بیماری هرچند موارد ابتلا و مرگ نسبتا فراوان بوده، در این روند صعودی، ثبات و تغییرات مختصری مشاهده می‌شود. در همین زمینه، در شش استان زنجان، بوشهر، آذربایجان‌شرقی، قزوین، قم و یزد روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی و در استان‌های کهگیلویه.وبویراحمد، اصفهان، خراسان‌شمالی، لرستان، ایلام، سمنان، فارس، البرز، تهران، خوزستان، گیلان و کردستان نیز روند صعود یا شروع پیک مشاهده شد.

همچنین، در ۱۰ استان چهارمحال‌وبختیاری، مرکزی، هرمزگان، آذربایجان‌غربی، مازندران، خراسان‌رضوی، کرمان، خراسان‌جنوبی، سیستان‌وبلوچستان و گلستان روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. در سه استان کرمانشاه و اردبیل و همدان نیز به‌علت ناسازگاری داده‌ها، تحلیل درستی از وضعیت شیوع کرونا دردسترس نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات