رابط کاربری EMUI 11 هواوی برپایه اندروید 10 معرفی شد

پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
EMUI 11 جدیدترین رابط کاربری گوشی‌های هواوی است که برخلاف انتظارات به‌جای اندروید ۱۱ از اندروید ۱۰ استفاده می‌کند.
تبلیغات

هواوی در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان موسوم‌به HDC درکنار معرفی سیستم‌عامل اختصاصی HarmonyOS 2.0، رابط کاربری EMUI 11 را نیز معرفی کرد که برپایه‌ی اندروید ۱۰ توسعه داده شده است، نه اندروید ۱۱. هنگامی که اولین‌بار نام رابط کاربری جدید هواوی را شنیدیم با خود تصور کردیم که شرکت چینی، آن را بر اساس اندروید ۱۱ طراحی کرده، اما چنین اتفاقی نیافتاده است. این موضوع شاید در نگاه اول چندان مهم نباشد، اما اتفاقی پراهمیت به‌حساب می‌آید.

هواوی مدت‌ها است که نام رابط‌های کاربری سری EMUI را با نسخه‌ی جدید اندروید هماهنگ می‌کند، اما امسال خبری از این کار نیست. معرفی ای ام یو آی ۱۱ با اندروید ۱۰ نشان می‌دهد که گوشی‌های فعلی و آینده‌ی هواوی از جدیدترین نسخه‌ی اندروید پشتیبانی نمی‌کنند (حداقل نه به‌این‌زودی‌ها). هواوی در تلاش است با تغییراتی که روی EMUI 11 اعمال کرده، تجربه‌ی متفاوتی از اندروید ۱۰ را به کاربران ارائه دهد. رسانه‌های مختلف خواستار ارائه‌ی توضیحات بیشتر درباره‌ی دلیل معرفی EMUI 11 با اندروید ۱۰ شده‌اند، اما هواوی فعلا ترجیح داده است پاسخ ندهد. البته لزوما به پاسخ هواوی نیازی نیست و می‌دانیم که چرا چنین اتفاقی رخ داده.

هواوی اعلام کرده است که EMUI 11 برخی تغییرات محسوس به‌خود دیده تا تجربه‌ی کاربری لذت‌بخش‌تری را ارائه دهد. جدیدترین نسخه از رابط کاربری گوشی‌های هواوی روی سه اصل مهم تمرکز دارد: بهبود رابط کاربری، بهبود امنیت و حریم خصوصی و ارائه‌ی آنچه که هواوی از آن به‌عنوان «زندگی یکپارچه‌ی متکی‌بر هوش مصنوعی» یاد می‌کند. رسانه‌های مختلف توانسته‌اند به نسخه‌ی اولیه‌ی EMUI 11 روی گوشی هواوی P40 پرو دسترسی پیدا کنند و با قابلیت‌های مختلفی که این رابط کاربری ارائه می‌دهد آشنا شوند. 

نمایشگر همیشه روشن رابط کاربری EMUI 11 هواوی

نمایشگر همیشه‌روشنِ قابل‌شخصی‌سازی

رابط کاربری EMUI 10 قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن (AOD)‌ را برای گوشی‌های هوشمند ساخت هواوی معرفی کرد. این قابلیت در نسخه‌ی ۱۱ بهبودهای محسوسی به‌خود دیده است تا همه‌چیز وارد سطح جدیدی شود. کاربر در EMUI 11 می‌تواند نمایشگر همیشه‌روشن را شخصی‌سازی کند. هواوی می‌گوید با الهام گرفتن از چندین سبک هنری، طراحی‌های متنوعی برای نمایشگر همیشه‌روشن EMUI 11 در گوشی‌های مقصد قرار می‌دهد. سه مورد از این طراحی‌های جدید شامل Piet Mondrian و سبک Memphis و Mobius Strip می‌شوند.

هر یک از این طراحی‌ها با رنگ‌ها و چینش‌های متفاوت قابل‌شخصی‌سازی هستند تا کاربران بتوانند بنابه‌سلیقه‌ی خود، از رنگ‌های مختلف در این بخش استفاده کنند. هواوی همچنین طراحی‌های استانداردتری را برای نمایشگر همیشه‌روشن EMUI 11 ارائه می‌دهد. اگر این موارد برای‌تان کافی نیستند، می‌توانید با گوشی عکس بگیرید تا نرم‌افزار EMUI 11 به‌صورت خودکار رنگ‌های موجود در عکس را تجزیه‌و‌تحلیل و آن را روی طراحی نهایی نمایشگر همیشه‌روشن اعمال کند.

هواوی همچنین در EMUI 11 نمایشگر همیشه‌روشن پویا قرار می‌دهد که به واسطه‌ی آن،‌ حرکاتی ظریف در نمایشگر همیشه‌روشن اتفاق می‌افتد. کاربران همچنین می‌توانند عکس‌های ثابت، عکس‌های زنده (لایو فوتو) یا حتی عکس‌های متحرک (گیف) مدنظر خودشان را در این بخش جای دهند. البته امکان تغییر اطلاعات روی صفحه، چندان برای کاربر فراهم نیست؛ بااین‌حال EMUI 11 تلاش می‌کند با ارائه‌ی گزینه‌های مختلف برای شخصی‌سازی، استفاده از نمایشگر همیشه‌روشن را لذت‌بخش‌تر کند. 

تغییرات رابط کاربری

هواوی در EMUI 11 کل رابط کاربری را از نو بازطراحی نکرده، بنابراین در نگاه اول همه‌چیز برای‌مان آشنا به‌نظر می‌رسد. هواوی تلاش کرده است در EMUI 11 انیمیشن‌های جدیدی بگنجاند و امکان انجام کارهای بیشتری را فراهم سازد. در نگاه اول قطعا متمایز کردن EMUI 11 از EMUI 10 برای‌تان کار ساده‌ای نخواهد بود. EMUI 10 انیمیشن‌های جالبی دارد و این انیمیشن‌ها در جدیدترین نسخه‌ی EMUI بیش‌ازپیش پیشرفت کرده‌اند. هواوی همچنین تلاش کرده برخی از انیمیشن‌های اضافی را از رابط کاربری بردارد؛ این کار باعث شده تماشای رابط کاربری در گاهی اوقات چندان لذت‌بخش‌ نباشد، اما قطعا همه‌چیز به‌شکلی روان‌تر انجام می‌پذیرد. 

انیمیشن های جدید رابط کاربری EMUI 11 هواوی

همان‌طور که اشاره کردیم، هواوی در تلاش بوده تا انیمیشن‌های EMUI 11 را روان‌تر کند. این انیمیشن‌های روان‌تر در سراسر رابط کاربری EMUI جدید دیده می‌شوند و این موضوع مواردی همچون گالری، تقویم و اپلیکیشن‌های ویدئویی را پوشش می‌دهد. هواوی می‌گوید برای اعمال تغییرات در انیمیشن‌ها سراغ یکی از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی خود رفته؛ همان آزمایشگاهی که مهندسینش پیش‌تر  حالت تاریک (Dark Mode) را برای EMUI 10 طراحی کرده‌اند.

هواوی همچنین با ردیابی و کاهش حرکات چشم، تلاش کرد انیمیشن‌های EMUI 11 را بهبود بخشد. قطعا این موضوع باعث شده انیمیشن‌ها بهبود پیدا کنند، اما نکته‌ی منفی این است که وقتی وارد اپلیکیشن‌های دیگر شوید و با آن‌ها کار کنید، تفاوت بین انیمیشن‌ها برای‌تان بسیار محسوس خواهد بود. 

EMUI 11 همچنین روی لرزش گوشی هوشمند تغییراتی اعمال می‌کند تا تجربه‌ی ناخوشایندی به کاربر منتقل نشود. از این پس لرزش‌های گوشی خواهند توانست زنگ تماس و صدای هشدارها را پایش کنند و خودشان را با آن‌ها تطبیق دهند تا با ریتمی مشابه صدا، فرایند لرزش گوشی انجام بگیرد. 

درکنار همه‌ی این‌ها بزرگ‌ترین تغییر اعمال‌شده در رابط کاربری EMUI 11 را می‌توانیم قابلیت Smart Multi-Window به‌حساب بیاوریم. این قابلیت همان‌طور که از نامش پیدا است می‌تواند به‌شکلی بسیار محسوس توانایی‌های گوشی را در زمینه‌ی مولتی‌تسکینگ بهبود بخشد. این قابلیت برپایه‌ی یکی از قابلیت‌هایی ساخته شده که هواوی پیش‌تر در گوشی‌هایش قرار داده بود.

کاربران می‌توانند در زمانی سریع اپلیکیشن‌ها را در یک پنجره‌ی شناور قابل‌تنظیم که روی تمامی اپلیکیشن‌های پس‌زمینه قرار می‌گیرد، مجددا باز کنند. دستگاه‌های مجهز به صفحه‌نمایش بزرگ نظیر هواوی میت Xs خواهند توانست به‌صورت هم‌زمان دو پنجره‌ی شناور باز کنند تا قابلیت مولتی‌تسکینگ بسیار کاربردی‌تر باشد.

قابلیت مولتی تسکینگ رابط کاربری EMUI 11 هواوی

قابلیت موردبحث را می‌توانیم بهترین قابلیت جدید EMUI 11 به‌حساب بیاوریم. کاربرانی که استفاده‌ی زیادی از گوشی‌های هواوی دارند، قطعا از اضافه شدن این قابلیت جدید برای مولتی‌تسکینگ خوشحال هستند. با همه‌ی این‌ها عادت کردن به روند قرار دادن اپلیکیشن‌ها در پنجره‌های شناور ممکن است به کمی زمان نیاز داشته باشد. درضمن احتمال می‌دهیم بسیاری از کاربران اصلا توجهی به این قابلیت نشان ندهند. 

حریم خصوصی و امنیت

امنیت، سومین و آخرین رکن جدیدترین نسخه از رابط کاربری EMUI برشمرده می‌شود. هواوی در جدیدترین نسخه از EMUI در تلاش است قابلیت‌هایی را که در EMUI 10 برای این بخش معرفی کرد، پیشرفته‌تر کند. هواوی در EMUI 11، فرایند اعطای مجوز به اپلیکیشن‌ها را بازطراحی کرده است.

در EMUI 11 در هر زمان که اپلیکیشن‌های بازشده، از لوکیشن گوشی، میکروفون یا دوربین شما استفاده کنند، آیکون مربوطه در قالب نوتیفیکیشن به‌نمایش درمی‌آید. به‌علاوه اپلیکیشن‌های پس‌زمینه اجازه‌ی دسترسی به میکروفون و دوربین را ندارند. پیغام‌های شناور مربوط به صدور مجوز به این تنظیمات، از این پس حاوی گزینه‌ی Always Allow نخواهند بود. این گزینه در EMUI 11 به منوی مدیریت صدور مجوزها در بخش تنظیمات منتقل شده است.

هواوی همچنین می‌گوید مجوزهای جدیدی برای صفحات تاریخچه و سابقه‌ی بازکردن اپلیکیشن‌ها تعریف کرده و آن را در بخش تنظیمات قرار داده است. این بخش به شما امکان می‌دهد زمان و تعداد درخواست‌ها برای صدور مجوز این بخش را مشاهده کنید.

ویجت سرچ رابط کاربری EMUI 11 هواوی

شرکت چینی همچنین چند قابلیت جدید در حوزه‌ی حریم خصوصی به درون اپلیکیشن‌هایش اضافه کرده است. به بخش گالری EMUI 11 گزینه‌ای تحت عنوان Hidden Album اضافه شده است که می‌توان با رمز عبور از آن محافظت کرد. این بخش می‌تواند تصاویر مدنظر شما را از دید بقیه و البته اپلیکیشن‌های متفرقه در امان نگه دارد. همچنین بخش یادداشت‌ها نیز به قابلیتی مشابه مجهز شده است تا بتوانید محتوای مدنظر خود را مخفی کنید.

در EMUI 11 فرایند به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها، به‌شکلی امن‌تر انجام می‌گیرد. به‌هنگام به‌اشتراک‌گذاری عکس می‌توانید برخی از داده‌های آن نظیر لوکیشن، زمان و متادیتای دستگاه را حذف کنید. قابلیت Safety Casting به شما امکان می‌دهد هنگام به‌نمایش‌درآوردن صفحه‌نمایش گوشی روی تلویزیون، از بالا آمدن نوتیفیکیشن و SMS و تماس جلوگیری کنید. 

قابلیت چند نمایشگری رابط کاربری EMUI 11 هواوی

یکپارچه‌سازی با محصولات

اکوسیستم هواوی امروزه شامل دستگاه‌های متنوعی است و هواوی تلاش می‌کند نرم‌افزار آن‌ها را تا حد امکان به یکدیگر نزدیک کند. نسخه‌ی جدید Multi-Screen Collaboration که سومین نسل از آن به‌حساب می‌آید به شما امکان می‌دهد اسناد را به‌اشتراک بگذارید، فیلم تماشا کنید و به تجربه‌ی بازی روی گوشی هوشمند خود مشغول شوید؛ در همین‌حین می‌توانید تصویر صفحه‌نمایش گوشی را روی صفحه‌نمایش لپ‌ تاپ هواوی یا آنر به‌نمایش دربیاورید. اکنون از اجرای سه اپلیکیشن به‌صورت هم‌زمان روی PC پشتیبانی می‌شود تا مولتی‌تسکینگ بهبود پیدا کند. 

دستیار صوتی سیلیا (Celia) هواوی نیز برخی بهبودها به‌خود دیده است. این دستیار صوتی از این پس توانایی پشتیبانی از زبان‌های ایتالیایی و آلمانی را دارد تا شمار کل زبان‌های تحت پشتیبانی سیلیا به هفت زبان مختلف در سراسر ۱۱ کشور برسد. سرویس تماس صوتی MeeTime نیز قرار است به‌شکلی گسترده‌تر دردسترس کاربران قرار بگیرد. طبق اعلام هواوی، MeeTime برای ساکنین لهستان و سنگاپور و فیلیپین و عربستان سعودی و آفریقای جنوبی در قالب سه دستگاه مختلف، دردسترس قرار می‌گیرد. 

تاریخ انتشار و دستگاه‌های سازگار

هواوی تاکنون به‌طور دقیق اعلام نکرده است که رابط کاربری EMUI 11 در چه تاریخی منتشر می‌شود. البته شکی نداریم که EMUI 11 در ابتدا روی گوشی‌ها و تبلت‌هایی که هنوز عرضه نشده‌اند حضور پیدا می‌کند و سپس به دستگاه‌های دیگر راه می‌یابد. احتمالا EMUI 11 نخستین بار در گوشی‌های خانواده‌ی میت ۴۰ مشاهده خواهد شد. 

هواوی در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگانش اعلام کرد که نسخه‌ی بتای EMUI 11 برای کسانی که به‌دنبال تجربه‌ی نسخه‌ی تکمیل‌نشده‌ی این رابط کاربری هستند دردسترس قرار می‌گیرد. از امروز به بعد، دارندگان گوشی‌های سری P40 و میت ۳۰ و تبلت میت‌پد پرو می‌توانند به بتای EMUI 11 دسترسی پیدا کنند. طبق اعلام هواوی، نسخه‌ی بتای EMUI 11 به‌زودی برای آنر ۳۰ و آنر V30 و نوا ۷ هم منتشر می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات