بهترین وب‌کم‌ها برای جلسات ویدئویی و استریم بازی [فروردین ۱۴۰۳]

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
بهترین وبکم ها برای استریم
وب‌کم باکیفیت جلوه‌ی خاصی به حضور شما در جلسات ویدئویی و استریم بازی می‌دهد؛ پس انتخاب درست در خرید آن بسیار مهم است. اما بهترین‌ وب‌کم‌ کدام است؟
تبلیغات

حضور در کلاس یا جلسات کاری آنلاین برای بسیاری از افراد اجتناب‌نا‌پذیر شده است و اگر بخواهید در چنین جلساتی شرکت کنید، دوربین سلفی گوشی یا وب‌کم لپ‌تاپ می‌تواند نیاز شما را برطرف کند.

هرچند اگر جلسه‌ی آنلاین بخشی از روتین روزانه‌ی شما به‌حساب می‌آید و نیاز به ارتباط تصویری با کیفیت دارید، یا می‌خواهید به‌عنوان استریمر به صورت جدی فعالیت کنید، باید به فکر خرید تجهیزات حرفه‌ای باشید و البته در کنار وبکم، باید نیم‌نگاهی به لیست بهترین میکروفون‌های بازار هم داشته باشید. البته، محتوا همیشه حرف اول را می‌زند و تجهیزات فقط قرار است کار را آسان کنند.

آموزش استفاده از آیفون و آیپد به‌عنوان وب کم برای کنفرانس‌های ویدئویی
آموزش استفاده از آیفون و آیپد به‌عنوان وب کم برای کنفرانس‌های ویدئویی
مطالعه '4

عموماً وب‌کم‌های لپ‌تاپ تصویری با وضوح عالی در اختیارتان قرار نخواهند داد و صرفاً برای اینکه کارتان را راه بیندازند، مناسب‌اند. داشتن لنز کوچک، نمایش غیردقیق رنگ‌ها، نوردهی ناامیدکننده و عملکرد نامناسب در محیط‌های داخلی جزو ضعف‌هایی هستند که می‌توان به وب‌کم اکثر لپ‌تاپ‌ها نسبت داد.

فارغ از وب‌کم لپ‌تاپ، روش‌هایی نیز برای استفاده از گوشی به‌عنوان وب کم وجود دارد؛ اما جدای از پردردسر بودن مراحل راه‌اندازی و آماده‌سازی آن، دمای بالا و فیلم‌برداری طولانی مدت، باعث آسیب دیدن گوشی و باتری آن خواهد شد. وب‌کم مستقل می‌تواند مشکلات یادشده را رفع کند و دست شما را برای انجام کارهای مختلف ازطریق وب‌کم باز بگذارد.

بهترین وب‌کم‌های بازار

نمای جلو وب کم سی 310 لاجیتک رنگ مشکی

وب کم C310 لاجیتک

قیمت حدودی ۱٫۵ میلیون تومان

بهترین وب‌کم اقتصادی در حدود قیمت ۱٫۵ میلیون تومان را می‌توان وب کم لاجیتک C310 درنظر گرفت که وضوح تصویر HD یا همان 720p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه ارائه می‌کند. نوع فوکوس این وب‌کم ثابت است؛ بنابر این برای تماس ویدئویی کاربرد دارد. به‌لطف فناوری تصحیح نور خودکار لاجیتک می‌توان انتظار تطبیق‌پذیری خوبی با تغییر نور محیط داشت.

زاویه دید لنز وب‌کم لاجیتیک C310 به‌صورت ثابت ۶۰ درجه است و میکروفون omni-directional مونو دارد و ازنظر سازگاری نرم‌افزاری با ویندوز ۷ به بالا و مک‌اواس 10.10 به بالا و کروم‌اواس به‌راحتی راه‌اندازی می‌شود. این محصول را ممکن است در فروشگاه‌های مختلف با قیمتی حدوداً ۳۰۰ هزارتومان ارزان‌تر پیدا کنید.

وب‌کم NexiGo N930AF از نمای سه رخ

وب‌کم NexiGo N930AF

قیمت حدودی ۲ میلیون تومان

با کمی افزایش بودجه، می‌توانید سراغ وب‌کم با وضوح ۱۰۸۰p و قابلیت فوکوس خودکار بروید که امکان ضبط ویدئو با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را فراهم می‌کند. وجود میکروفون استریو با قابلیت کاهش نویز، این وب‌کم را برای جلسات ویدئویی چندنفری کاربردی می‌کند.

زاویه دید وب‌کم NexiGo به ۱۱۰ درجه می‌رسد و پشتیبانی از برنامه‌هایی مثل زوم، اسکایپ، فیس‌تایم و تیمز و سازگاری با پلتفرم‌های ویندوز و مک از سایر مشخصات این وب‌کم اقتصادی به‌حساب می‌آیند.

وب کم لاجیتک C920 پرو از نمای جلو روی میز

وب کم لاجیتک C920 پرو

قیمت حدودی ۵ میلیون تومان

وب‌کم لاجیتک C920 پرو با حداکثر وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه با زاویه دید ۷۸ درجه و میکروفون استریو چندجهته و فوکوس خودکار برای برگزاری جلسات ویدئویی و استریمرها مناسب خواهد بود. نرم‌افزار این وب‌کم به کاربر امکان اصلاح نور به‌صورت دستی را می‌دهد همچنین استریمرها می‌توانند از قابلیت حذف پس‌زمینه‌ی آن بهره‌مند شوند.

در بررسی وب کم لاجیتک C920 پرو در زومیت شاهد بودیم که محصول بدنه‌ی با کیفیتی دارد و پایه کاربردی آن به‌خوبی طراحی شده است. علاوه‌بر این، عملکرد فوکوس در کاربری فردی با توجه به زاویه دید استاندارد مورد توجه قرار گرفته بود. با‌این‌حال، اگر قصد استفاده از وب‌کم برای ویدئو کنفرانس دارید بهتر است سراغ وب کم لاجیتک C930e بروید که زاویه دید ۹۰ درجه ارائه می‌کند و فضای بیشتری را پوشش می دهد.

وب کم لاجیتک Logitech StreamCam Full HD Webcam Graphite White

وب کم لاجیتک StreamCam

قیمت حدودی ۶٫۵ میلیون تومان

اگر به استریم بازی‌های ویدئویی علاقه‌مند هستید، یکی از بهترین مدل‌هایی که می‌توانید پیدا کنید لاجیتک StreamCam است. استریم‌کم با لنز شیشه‌ای و گشودگی دیافراگم f/2.0 و زاویه دید ۷۸ درجه امکان ضبط ویدئو به‌صورت پرتره و Landscape را فراهم می‌کند. این وب‌کم در وضوح FullHD یا ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل می‌تواند نرخ ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه را در اختیار قرار دهد. ضبط ویدئو با وضوح HD نیز در نرخ فریم‌های مشابه امکان‌پذیر است.

فوکوس خودکار و میکروفون دوگانه این مدل را برای ضبط ویدئوهای تیک‌تاک و اینستاگرام به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند. وب‌کم لاجیتک استریم‌کم از درگاه USB-C استفاده می‌کند و با پلتفرم‌های ویندوز ۱۰ به بالا، مک‌اواس 10.14 به بالا و پردازنده اینتل نسل هفتم به بالا سازگاری دارد.

به‌لطف نرم‌افزار لاجیک کپچر، وب‌کم استریم‌کم به نوردهی خودکار و گرفتن لرزش ویدئوها مجهز می‌شود. وب‌کم لاجیتک مجهز به سیستم تشخیص چهره با اتکا بر فناوری هوش مصنوعی است که باعث می‌شود بتواند صرف‌ نظر از محیطی که در آن حضور دارید، فوکوس و اکسپوژر دقیق ارائه دهد.

وبکم لاجیتک Logitech Brio 500 نمای جلو رنگ سفید

انتخاب جایگزین: وب کم لاجیتک Brio 500

قیمت حدودی ۶ میلیون تومان

در این محدوه قیمتی اگر زاویه دید برای شما اهمیت بیشتری دارد و نوع کاربری شما بیشتر برای برگزاری جلسات آنلاین و ویدئو کنفرانس است، وضوح ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و زاویه دید ۹۰ درجه بیشتر کارایی خواهد داشت. بنابراین وب کم لاجیتک Brio 500 انتخاب مناسب‌تری است.

فوکوس خودکار و امکان بزرگ‌نمایی تا ۴ برابر و میکروفونی که می‌تواند تا شعاع ۱٫۲۲ متری صدا را دریافت کند، وب‌کم لاجیتک بریو ۵۰۰ را برای اتاق جلسات آماده می‌کند. از سایر قابلیت‌های آن می‌توان به وایت‌بالانس خودکار و اسکپوژر خودکار و فناوری تنظیم تصویر RightLight 4 لاجیتک اشاره کرد.

وب کم دپستک DEPSTECH 4K HD

وب کم دپستک 4K

قیمت حدودی ۱۰ میلیون تومان

اگر می‌خواهید وب‌کمی با وضوح UHD داشته باشید وب کم دپستک 4K با حسگر ۸ مگاپیکسلی و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه می‌تواند پاسخگوی نیاز شما در جلسات آنلاین و استریم بازی باشد. زاویه دید لنز به ۸۰ درجه می‌رسد و میکروفون داخلی این وب‌کم کیفیت بالایی ارائه می‌کند و آرایه دوگانه آن با قابلیت حذف نویز صدای گوینده را از صدای محیط تفکیک می‌کند.

استفاده از وب‌کمی با وضوح 4K باعث می‌شود دست تولیدکننده محتوای ویدئویی برای افزودن جلوه‌های بصری مثل زوم‌کردن ناگهانی بدون افت کیفیت باز باشد. اما، وب‌کم دپستک 4K، به‌دلیل فیلمبرداری در نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه برای استریم بازی توصیه نمی‌شود. ویژگی‌های تنظیم خودکار نوردهی و بالانس به‌لطف فناوری Bluart 3.0 و WDR درون وب‌کم نهادینه شده‌اند و فوکوس خودکار و راه‌اندازی آسان نیز آن را برای کاربران تازه‌کار گزینه‌ی مناسبی خواهد کرد.

نمای جلو زاویه دار وب کم بریو لاجیتک رنگ مشکی

انتخاب جایگزین: وب کم لاجیتک Brio

قیمت حدودی ۱۲ میلیون تومان

اگر با کمی افزایش بودجه مشکلی ندارید می‌توانید سراغ وب‌کم لاجیتک بریو بروید که درکنار فیلم‌برداری با وضوح بالا، از استاندارد HDR و قابلیت Windows Hello برای احراز هویت کاربر در ویندوز پشتیبانی می‌کند. این وب‌کم با نام لاجیتک 4K Pro Webcam نیز به‌فروش می‌رسد که بسته‌بندی متفاوتی دارد؛ اما مشخصات هردو یکسان است.

وب‌کم 4K لاجیتک می‌تواند ویدئوهایی با وضوح ۲۱۶۰ × ۴۰۹۶ در نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه ضبط کند. نرخ‌ فریم این وب‌کم در وضوح ۱۰۸۰p به ۶۰ فریم‌برثانیه نیز می‌رسد. اگر نرخ فریم برایتان اهمیت دارد می‌توانید در وضوح ۷۲۰p نرخ‌ ۹۰ فریم‌برثانیه را نیز دریافت کنید. بنابراین خرید این وب‌کم به استریمرها توصیه می‌شود. بزرگ‌نمایی پنج برابری دیجیتال، عملکرد فوق‌العاده در محیط‌های کم‌نور به‌واسطه فناوری RightLight 3 آن را برای هر شرایطی آماده می‌کند.

در بریو از حسگرهای نوری و مادون قرمز استفاده شده است تا محصول بتواند به‌سادگی و در زمانی سریع، فرایند تشخیص چهره را برای قابلیت ویندوز هلو انجام دهد. زاویه دید لنز وب‌کم بین اندازه‌های ۶۵، ۷۸ و ۹۰ درجه قابل تنظیم است که براساس نیاز می‌توان آن را تعیین کرد.

وب‌کم Insta360 Link روی لبه مانیتور از کنار رنگ مشکی

وب‌کم Insta360 Link

قیمت حدودی ۲۰ میلیون تومان

وب‌کم Insta360 Link را می‌توان به‌عنوان محصولی با ویژگی‌های بی‌شمار در فهرست بهترین وب‌کم‌ها قرار دارد. در این محدوده قیمتی دیگر وضوح 4K با نرخ ۲۴، ۲۵ و ۳۰ فریم‌برثانیه مزیت رقابتی حساب نمی‌شود و برای متقاعد کردن کاربر برای پرداخت چنین هزینه‌ای باید ویژگی‌های کاربردی دیگری را ارائه کرد که وبک‌کم اینستا۳۶۰ لینک با سربلندی ظاهر می‌شود.

قابلیت‌های Insta360 Link شامل ردگیری سوژه مبتنی‌بر هوش مصنوعی شبیه‌به گیمبال در سه محور که باعث می‌شود حتی در حین حرکت از نقطه فوکوس تصویر خارج نشوید. همچنین، درصورت نیاز به نمایش سطح دسکتاپ می‌تواند تصویر را برای نمایش بهتر بچرخاند تا بدون ایجاد خلل در ارائه‌ی شما تطبیق‌پذیری انجام شود.

سایر ویژگی‌های اینستا۳۶۰ لینک شامل کنترل با اشاره‌ی دست و فرمان صوتی، نوردهی فوق‌العاده، HDR و قابلیت فوکوس خودکار و حذف نویز خودکار میکروفون می‌شود. این وب‌کم در رقابت با وب‌کم فوق‌العاده کاربردی OBSBOT Tiny AI قرار می‌گیرد که در بازار ایران به‌ندرت می‌توان پیدا کرد.

وبکم Facecam pro

انتخاب جایگزین: وب‌کم کورسیر Elgato Facecam Pro

قیمت حدودی ۲۸ میلیون تومان

برای ضبط ویدئو با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه باید بودجه‌ای حدود ۳۰ میلیون تومان درنظر بگیرید و سراغ وب‌کم کورسیر Elgato Facecam Pro بروید. هرچند شاید با چنین بودجه‌ای بخواهید دوربین گوپرو هیرو 11 بلک را نیز مدنظر قرار دهید که به‌صورت چندمنظوره استفاده می‌شود و برای تولید محتوا در محیط بیرونی با قابلیت جلوگیری از نفوذ آب طراحی شده است.

اگر قصد شما از خرید وب‌کم صرفاً برای استریم یا ضبط ویدئوی مناسب یوتیوب است، وب‌کم الگاتو Facecam Pro می‌تواند گزینه بهتری باشد؛ اما نبود میکروفون داخلی ممکن است نظر بسیاری از افراد را جلب نکند. با‌این‌حال، حسگر سونی با اندازه 1/1.8 اینچ و زاویه دید ۹۰ درجه تصویر فوق‌العاده‌ای ضبط می‌کند.

اگر می‌خواهید با کنسول پلی‌ استیشن ۵ استریم انجام دهید باید بدانید که فقط می‌توانید از وب‌کم سونی PlayStation 5 HD استفاده کنید و امکان نصب سایر وب‌کم‌ها روی کنسول وجود ندارد.

درنهایت اگر نمی‌دانید برای خرید وب‌کم به چه نکاتی باید توجه کنید، درادامه به نکات ضروری متناسب با اولویت کاربری به‌طور خلاصه اشاره کرده‌ایم تا براساس آن بهترین انتخاب را داشته باشید.

راهنمای خرید وب‌کم و نکاتی ضروری پیش از خرید

حسین جعفری و حسین خیلی صفا در وب کم لاجیتک C920 پرو

نکات ضروری در خرید وب‌کم با توجه به نوع کاربری می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد؛ پس ابتدا از نوع کاربری خود مطمئن شوید و سپس با درنظر گرفتن ویژگی‌های مورد نیاز و قیمت وب کم اقدام به خرید وب‌کم کنید.

۱- وضوح و نرخ فریم وب‌کم

درحالت عمومی وضوح ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را می‌توانیم حالت استاندارد درنظر بگیریم. هرچند در جلسات کاری وضوح ۷۲۰p نیز نیاز را برطرف می‌کند. اگر قصد تولید محتوای ویدئویی دارید وضوح بالاتر در زمان تدوین ویدئو دستتان را برای زوم‌کردن و بُرش کادر باز می‌گذارد؛ بنابراین، وضوح بالا را نسبت‌به نرخ‌فریم در اولویت بالاتری قرار دهید. درمقابل برای استریم‌ احتمالاً زوم‌کردن کاربرد چندانی نداشته باشد؛ اما نرخ‌فریم بالا قطعاً تفاوت زیادی ایجاد می‌کند، پس نرخ‌فریم مهم‌تر خواهد بود.

۲- مشخصات لنز وب‌کم

لنز روی وب‌کم اهمیتی در حد حسگر دارد. هرچه لنز بزرگ‌تر باشد بهتر است، زیرا تعیین می‌کند چه مقدار نور، توانایی رسیدن به حسگر را دارد. معمولاً در محیط‌های کم‌نور کیفیت نهایی تصویر کاهش پیدا می‌کند؛ بدین ترتیب هرچه نور بیشتری به حسگر برسد، سوژه بهتر دیده می‌شود. میزان نوری که لنز اجازه‌ی عبورش را می‌دهد و همین‌طور عمق میدان، ازطریق ابعاد دیافراگم مشخص می‌شود.

وب کم لاجیتک C920 پرو از نمای نزدیک

عدد مربوط به دیافراگم به‌صورت f/X اعلام می‌شود (به‌جای X، عدد قرار می‌گیرد)؛ هرچه عددی که به‌جای X قرار می‌گیرد کوچک‌تر باشد، گشودگی دیافراگم بیشتر است و به‌تبع، نور بیشتری به حسگر می‌رسد. لنز وب‌کم‌ها به‌طور معمول دارای دیافراگمی با گشودگی f/2.0 تا f/2.8 است و شماری از شرکت‌ها به‌طور کلی عادتی به ارائه‌ی جزئیات دیافراگم محصول‌شان ندارند؛ در چنین شرایطی، فرض را بر این بگیرید که دیافراگمِ وب‌کم کوچک است.

لنز وب‌کم همچنین زاویه‌ی دید را تعیین می‌کند. اگر به‌دنبال کادربندی تصویر هستید، این معیار اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت. برای نمایش چهره‌ در کادر تصویر زاویه‌ی دید محدود کفایت می‌کند یا اینکه سراغ وب‌کمی با وضوح بسیار بالا بروید و سپس فریم را برش دهید.

اگر بخواهید تمام پس‌زمینه در ویدئو دیده شود به وب‌کمی نیاز دارید که زاویه‌ی دید گسترده داشته باشد. زاویه‌ی دید وب‌کم‌ها به‌طور معمول بین ۶۵ تا ۹۰ درجه متغیر است و از ۷۸ درجه به‌عنوان زاویه‌ی دید معمول وب‌کم‌ها یاد می‌شود.

۳- فوکوس خودکار وب‌کم

وب‌کم‌های ارزان‌قیمت دارای سیستم فوکوس خودکار ثابت هستند. این یعنی لنز برای تنظیم تصویر، توانایی حرکت کردن ندارد. اگر می‌خواهید تصویر واضح به‌نظر برسد باید سوژه را در فاصله‌ی مشخصی از این وب‌کم‌ها قرار دهید. اگر از وب‌کم برای جلسه‌ی ویدئویی استفاده می‌کنید، فوکوس ثابت مناسب است؛ اما اگر از وب‌کم برای تولید محتوا یا حتی برای آنباکس کردن محصولات استفاده می‌کنید و فاصله سوژه مدام تغییر می‌کند، فوکوس ثابت کارایی ندارد و تصویر تار خواهد شد.

۴- میکروفون وب‌کم

اگر میکروفون مجزا ندارید یا نمی‌خواهید تجهیزات مختلفی دور و بر شما باشد یا می‌خواهید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، وب‌کمی را انتخاب کنید که دارای میکروفون داخلی با کیفیتی باشد. هرچند، درنهایت میکروفون داخلی وب‌کم بیشتر برای برگزاری جلسات کاربرد دارد و برای استریم بهتر است حتماً به‌فکر خرید وب‌کم باشید.

۵- سیستم مورد نیاز وب‌کم

وب‌کم‌ها غالباً با سیستم عامل ویندوز سازگاری دارند؛ اما شاید برخی مدل‌ها در توزیع‌های لینوکس و مک‌اواس پشتیبانی نشوند؛ بنابراین، به سازگاری نرم‌افزاری آن نیز توجه کنید. علاوه‌براین، ضبط ویدئو با وضوح بالا نیاز به منابع پردازشی و رم دارد، پس در خرید وب‌کم این موضوع را مد نظر بگیرید و اگر سیستم‌تان قدرت کافی را ندارد سراغ وب‌کم‌های معمولی با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه بروید.

برخی وب‌کم‌ها به‌طور پیش‌فرض دارای جلوه‌های بصری ویژه هستند که شاید برای برخی از کاربران جالب باشد. اگر وب‌کمی که تهیه کرده‌اید به‌صورت پیش‌فرض جلوه‌ی بصری ندارد، احتمالاً شرکت سازنده‌ی آن در وب‌سایت رسمی خود، پکیج نرم‌افزاری مربوطه را برای دانلود دردسترس قرار داده است. به‌علاوه شماری از وب‌کم‌های رده‌بالا دارای قابلیتی هستند که آن‌ها را به حرکت، حساس می‌کند. 

استفاده از دوربین عکاسی یا گوشی به‌عنوان وب‌کم

پیش‌تر به‌این موضوع اشاره شد که در استفاده‌ی محدود می‌توانید سراغ استفاده از گوشی به‌عنوان وب‌کم بروید. در این‌صورت بدون نیاز به بودجه زیاد و با خرید نگهدارنده‌ی گوشی امکان استفاده از آن مثل یک وب‌کم فراهم خواهد شد. علاوه‌بر این، امکان استفاده از دوربین به‌عنوان وب‌ کم نیز وجود دارد. البته، با نظر به قیمت دوربین عکاسی درصورتی استفاده از آن مقرون‌به‌صرفه است که صرفاً برای کاربری وب‌کم خریداری نشده باشد.

اگر مدل خاص دیگری مدنظر دارید که در مقاله به‌آن اشاره نکردیم آن را با ما و سایر کاربران زومیت درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات