با قابلیت‌های کاربردی گالری عکس در iOS 14 آشنا شوید

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
اپل در اپلیکیشن گالری عکس iOS 14 قابلیت‌های جدیدی را به کاربران ارائه می‌کند که قطعا در بهبود تجربه‌ی کاربری آن‌ها مؤثر خواهد بود.
تبلیغات

اپلیکیشن‌های متعددی برای مشاهده و ویرایش عکس در اپ استور اپل دردسترس کاربران iOS قرار دارد. بااین‌حال نیاز بسیاری از کاربران با همان اپلیکیشن پیش‌فرض گالری یعنی Apple Photos برطرف می‌شود. به‌علاوه، کوپرتینویی‌ها در هر نسخه‌ی جدید از اپلیکیشن اختصاصی، قابلیت‌های کاربردی بیشتری را ارائه‌ می‌کنند که موجب تکمیل‌تر شدن خدمات می‌شود. در iOS 14 شاهد بهینه‌سازی‌های متعدد در اپلیکیشن گالری هستیم که قابلیت‌های کاربردی آن را دوچندان می‌کنند.

اپلیکیشن Apple Photos برخلاف iOS 13 در iOS 14 با تغییرهای ساختار آن‌چنانی روبه‌رو نشده است، اما هنوز قابلیت‌های زیاد جدیدی در آن دیده می‌شود که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نیست. ابزارهای جدید فیلتر، گزینه‌های بهینه برای مدیریت آلبوم‌ها، لرزش‌گیر برای عکس‌‌های Live Photos و اضافه کردن زیرنویس به عکس‌ها و ویدیوها تنها بخشی از قابلیت‌های جدید هستند. در ادامه، تعدادی از ابزارها و قابلیت‌های کاربردی اپلیکیشن گالری عکس را در iOS 14 بررسی می‌کنیم.

فیلتر کردن آلبوم‌ها براساس نوع

آلبوم‌ها یکی از ابزارهای جذاب و کاربردی برای دسته‌بندی عکس‌ها و فیلم‌ها در مجموعه‌های مرتب هستند. البته در iOS 13 و نسخه‌های قبلی، امکان مرتب کردن محتوای آلبوم‌ها وجود ندارشت. درنتیجه‌ی همین محدودیت‌ها، پیدا کردن انواع خاصی از تصاویر، خصوصا در پوشه‌های بزرگ، دشوار بود. اپلیکیشن گالری در iOS 14 امکان فیلتر کردن آلبوم با چهار روش وجود دارد. می‌توان هر آلبوم را با گزینه‌های Favorites, Edited, Photos و Video مرتب و فیلتر کرد. کاربر حتی امکان ترکیب کردن فیلترها با هم را نیز دارد که پیدا کردن محتوای مدنظر را آسان‌تر می‌کند.

فیلتر آلبوم در Apple Photos iOS 14

برای دسترسی به قابلیت جدید، ابتدا باید روی آیکن سه نقطه در اپلیکیشن فوتوز را لمس کرده و سپس Filter را انتخاب کنید. فیلترها، در انواع آلبوم‌های موجود در اپلیکیشن قابل پیاده‌سازی هستند. پوشه‌هایی که توسط اپل یا اپلیکیشن‌های متفرقه ساخته شده‌اند، با استفاده از فیلترهای جدید قابل دسته‌بندی می‌شوند. البته در پوشه‌هایی که تنها یک نوع محتوا وجود دارد (مانند پوشه Live Photos) تنها گزینه‌های Favorites و Edited فعال هستند.

مرتب‌سازی آلبوم‌ها براساس جدیدترین و قدیمی‌ترین

در قابلیت مرتب‌سازی، مانند قابلیت بالا می‌توانید محتوای موجود در آلبوم‌ها را براساس قدیمی یا جدیدبودن مرتب کنید. در نسخه‌های قبلی با لمس کردن نوار وضعیت یا تب آلبوم، امکان مشاهده‌ی جدیدترین یا قدیمی‌ترین محتوا وجود داشت. البته این راهکارها در نسخه‌ی جدید هم دردسترس هستند.

مرتب سازی آلبوم ها iOS 14

اپل در نسخه‌ی جدید اپلیکیشن فوتوز، گزینه‌های اختصاصی را برای مرتب‌سازی جدیدترین و قدیمی‌ترین محتوا دراختیار کاربران قرار می‌دهد. این مرتب‌سازی به‌صورت دو انتخاب Oldest to Newest یا Newest to Oldest دراختیار کاربران قرار می‌‌گیرد. مرتب‌سازی در تمامی آلبوم‌های ساخته‌شده توسط خود کاربر یا اپلیکیشن‌های متفرقه، قابل اجرا خواهد بود. البته آلبوم‌های پیش‌فرض مانند Recents, Favorites و هر آلبومی که در پخش Media Types وجود دارد، امکان مرتب‌سازی نخواهد داشت. برای دسترسی به گزینه‌های مرتب‌سازی، آیکن سه نقطه‌ای را لمس کرده و سپس از میان گزینه‌ها، Sort را انتخاب کنید. گزینه‌ی پیش‌فرض مرتب‌سازی، سفارشی یا Custom است. این گزینه همیشه دردسترس قرار دارد تا درصورت نیاز، به تنظیمات مرتب‌سازی قبلی خود باز گردید.

بزرگ‌نمایی آلبوم‌ها

در نسخه‌های قبلی اپل فوتوز، بزرگ‌نمایی تنها در تب Photos ممکن بود. در iOS 14 این قابلیت برای همه‌ی بخش‌های دیگر همچون Albums و Favorites و Media Types هم فراهم می‌شود. این قابلیت برای پیدا کردن محتوای مدنظر از میان عکس‌ها و فیلم‌ها بسیار کاربردی است.

بزرگ‌نمایی آلبوم‌ها iOS 14

در نسخه‌ی جدید اپلیکیشن فوتوز، کاربر می‌توان در نمای آلبوم، محیط را با بزرگ‌نمایی به وضعیت نمایش یک عکس در صفحه تغییر دهد یا با کوچک کردن محیط نمایش، محتوای عکس یا ویدئو را به‌صورت سه یا پنج محتوا در یک سطر ببیند. برای بزرگ‌نمایی می‌توانید از عملکرد مرسوم لمس با دو انگشت استفاده کرده یا از منوی سه نقطه‌ای، گزینه‌های Zoom In یا Zoom Out را انتخاب کنید.

مشاهده تصاویر بندانگشتی در نسبت اصلی

در نسخه‌های کنونی اپلیکیشن فوتوز، تصاویر بندانگشتی از عکس‌های موجود در تب Photos با نسبتی مربعی نمایش داده می‌شوند. این نوع از طراحی برای یکپارچه بودن محیط کاربری بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد، اما به‌هرحال عکس‌ها و ویدیوهای کاربر، همگی در نسبت مربعی نیستند و نسبت‌های متفاوتی دارند.

مشاهده تصاویر بندانگشتی در نسبت اصلی iOS 14

 اپل در iOS 14 گزینه‌ای به‌نام Aspect Ratio Grid اضافه کرده است که ازطریق منوی سه نقطه‌ای دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. با فعال‌سازی گزینه، عکس‌ها و ویدیوها در نسبت‌های واقعی‌تر و برابر با نسبت اصلی به نمایش در می‌آیند. همچنین جهت‌گیری تصویر بندانگشتی عکس‌ها و ویدیوها نیز با جهت‌گیری محتوای اصلی یکی خواهد بود. برای بازگرداندن این نوع از نمایش به مدل عادی می‌توانید از همان منوی سه نقطه‌ای، گزینه‌ی Square Photo Grid را انتخاب کنید.

ساختن Memory از آلبوم‌ها

قابلیت مموری در اپلیکیشن اپل فوتوز جذابیت زیادی برای کاربران دارد. این قابلیت، از تصاویر و ویدیوهای مخصوص یک تاریخ یا موقعیت خاص، یک ویدیوی خودکار تولید می‌کند. یک موسیقی مرتبط با تم عکس‌ها نیز به ویدئو اضافه می‌شود. درنهایت همه‌ی بخش‌ها هم قابل ویرایش هستند. در نسخه‌های قبلی اپلیکیشن گالری iOS، امکان ساختن مموری تنها از تب‌های For You و Photos ممکن بود. در نسخه‌ی جدید کاربر می‌تواند از هر آلبومی یک مموری بسازد.

ساختن Memory از آلبوم‌ها iOS 14

برای ساختن مموری از محتوای موجود در یک آلبوم، روی منوی سه نقطه‌ای کلیک کرده و گزینه ی Play Memory Movie را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه‌ی جدید، تمامی قابلیت‌ها مانند ساختن مموری از تب‌های قبلی به نمایش در می‌آید.

ساختن اسلایدشو در همه آلبوم‌ها

این قابلیت هم مانند قابلیت مموری، مشاهده‌ی یک اسلایدشو از محتوای موجود در هر آلبوم را ممکن می‌کند. قبلا این قابلیت تنها در تب For You فعال بود. اسلایدشو برای نمایش عکس‌‌ها و ویدیوها برای دیگران کاربرد زیادی دارد. برای استفاده از قابلیت جدید تنها باید آیکن سه‌نقطه‌ای را لمس کرده و Slideshow را انتخاب کنید.

ساختن اسلایدشو در همه آلبوم‌ها

امکان ویرایس اسلایدشو در تمامی آلبوم‌ها برای کاربر وجود دارد. برای این کار در هر اسلایدشو روی Options کلیک کنید تا گزینه‌های ویرایش، نمایان شود. از گزینه‌های دردسترس می‌توان به موسیقی یا تغییر جلوه‌ی نمایش عکس‌ها اشاره کرد. همچنین سرعت تغییر بین اسلایدها و تکرار آن‌ها نیز در همین بخش تنظیم می‌شود.

نمایش روان‌تر Live Photos

عکس‌های Live که در iOS 13 ثبت شده‌اند، از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند

یکی از قابلیت‌های جذابی که در iOS 14 در اپلیکیشن گالری اضافه می‌شود، نمایش و ضبط روان‌تر و بدون لرزش تصاویر Live است. این تصاویر همچنین در نمای Years, Months یا Days در تب Photos به‌صورت خودکار پخش می‌شوند. البته قابلیت‌های جدید و پخش روان، در عکس‌هایی که در iOS 13 ثبت کرده‌اید فعال نمی‌شود.

اضافه کردن متن توضیح به عکس‌ها و ویدیوها

اضافه کردن توضیح و زیرنویس به محتوای تصویری، در پیدا کردن آن‌ها بسیار کارآمد خواهد بود. در iOS 14 کاربر می‌تواند عکس‌ها و ویدیوها را با کپشن و کلمات کلیدی، برچسب‌گذاری کند. اگر گزینه‌ی پشتیبان‌گیری در iCould هم فعال باشد، کلمات کلیدی و متن‌ها در تمامی دستگاه‌های کاربر هماهنگ می‌شوند. درنهایت برای جست‌وجوی عکس‌ها، تنها با وارد کردن کلمه‌ی کلیدی می‌توان به‌راحتی آن‌ها را پیدا کرد.

اضافه کردن متن توضیح به عکس‌ها و ویدیوها iOS 14

زیرنویس و توضیحاتی که کاربر برای عکس‌های iOS وارد می‌کند، در داده‌های Exif عکس هم ذخیره می‌شوند. درنتیجه پس از اشتراک‌گذاری تصاویر با هر کاربر دیگر، توضیحات و زیرنویس‌ها برای او هم نمایش داده می‌شوند.

انتخاب سریع‌تر عکس‌ها در اپلیکیشن‌های دیگر

در نسخه‌های کنونی برای اشتراک‌گذاری عکس با دوستان، الزاما نیازی به بازکردن اپلیکیشن فوتوز ندارید. برای این کار در هر اپلیکیشنی که قرار داشته باشید، یک گزینه‌ی انتخاب تصویر در حالت اشتراک‌گذاری دیده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید وارد پوشه‌ی مدنظر شده و عکس را از داخل محیط اپلیکیشن متفرقه، انتخاب کنید. این قابلیت مشکلات خود را دارد و آن‌چنان پربازده نیست.

انتخاب سریع‌تر عکس‌ها در اپلیکیشن‌های دیگر iOS 14

اپل در iOS 14 انتخاب عکس از داخل اپلیکیشن‌های دیگر را آسان‌تر می‌کند. رابط کاربری اشتراک‌گذاری بهبود یافته است و گزینه‌ی جست‌وجو هم دراختیار کاربران قرار دارد. به‌علاوه، در همان پنجره‌ی جدید هم تب‌های عکس و آلبوم به‌صورت مجزا دیده می‌شوند که انتخاب تصویر برای اشتراک‌گذاری را آسان‌تر می‌کند.

در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اپل، در زمان اشتراک‌گذاری عکس در اپلیکیشن Messages، محدودیت تعداد عکس‌ها به کاربر نمایش داده می‌شود. در این اپلیکیشن، می‌توان حداکثر ۲۰ عکس یا ویدئو را به‌‌صورت هم‌زمان در یک پیام به اشتراک گذاشت که در منوی انتخاب عکس برای اشتراک‌گذاری، این محدودیت به کاربر نمایش داده می‌شود.

متوقف کردن دسترسی اپلیکیشن‌های دیگر به همه تصاویر

اپلیکیشن فوتوز در iOS 14 با تمرکز بیشتر روی امنیت و حریم خصوصی کاربر فعالیت می‌کند. از نسخه‌ی جدید دیگر نیازی به ارائه‌ی دسترسی کامل به همه‌ی عکس‌ها به اپلیکیشن‌های متفرقه نیست. درواقع کاربر می‌تواند عکس‌ها و ویدیوهای مجاز برای دسترسی اپلیکیشن متفرقه را خودش انتخاب کند. 

متوقف کردن دسترسی اپلیکیشن‌های دیگر به تصاویر iOS 14

حفظ وضعیت انتخاب محتوا پس از اشتراک‌گذاری

در نسخه‌های قبلی iOS پیش از iOS 13، پس از انتخاب چند عکس و ویدئو و اشتراک‌گذاری آن‌ها، با بازگشت به منوی قبلی باز هم موارد در حالت انتخاب مانده بودند. این قابلیت خصوصا برای زمانی‌که کاربر قصد پاک کردن عکس‌ها پس از اشتراک‌گذاری را داشت، کارایی بسیار خوبی ارائه می‌کرد. قابلیت مذکور در iOS 13 حذف شده بود، اما ظاهرا کوپرتینویی‌ها تصمیم دارند در iOS 14 مجددا آن را ارائه کنند.

ویجت گالری برای صفحه‌ هوم iOS 14

ویجت گالری برای صفحه‌ هوم

اپل در iOS 14 قابلیت ویجت را ارائه کرد که کاربران از سال‌ها پیش منتظرش بودند. ویجت‌ها به کاربر امکان می‌دهند تا صفحه‌ی هوم خود را بهتر مدیریت کرده و شخصی‌سازی کند. اپلیکیشن فوتوز هم از ویجت‌های جدید پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با انتخاب آن، عکس‌های مدنظر خود را در ابعاد کوچک یا متوسط یا بزرگ در صفحه اصلی مشاهده کنید.

قابلیت‌های جدید اپلیکیشن فوتوز در iOS 14، کارایی آن‌ را برای کاربران اکوسیستم اپل دوچندان می‌کنند. کاربران در نسخه‌ی جدید امکانات بیشتری برای مشاهده‌ی آسان و همچنین جست‌وجو و اشتراک‌گذاری محتوای تصویری دارند که بیش‌ازپیش، Apple Photos را به گزینه‌ی پیش‌فرض آن‌ها برای مشاهده و ویرایش محتوای عکس و ویدئو تبدیل می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات