گوگل از کارمندان خود خواسته حتی در مکالمات داخلی از عبارات انحصارگرایانه استفاده نکنند

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
چالش‌های اتهام انحصارگرایی در گوگل تمامی ندارند و شرکت برای مقابله با آن‌ها، حتی در آموزش‌های خود هم با دقت بیشتری کارمندان را آماده می‌کند.
تبلیغات

کارمندان آلفابت و گوگل، آموزش‌هایی خاصی ازسوی مدیران شرکت می‌گیرند تا ازهرگونه الفاظ و عبارت‌های انحصارگرایانه خودداری کنند. آن‌ها در متون آموزشی یاد می‌گیرند که در ارتباط‌های داخلی شرکت هم از عبارت‌هایی با بار انحصارگرایی و سلطه بر بازار (مونوپولی) استفاده نکنند. در بخشی از اسناد آموزشی به کارمندان گفته می‌شود تصور کنند که روز هر سند آن‌ها، به‌صورت عمومی منتشر می‌شود. برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند اهالی مانتین ویو به‌خاطر چالش‌های اخیر اتهام انحصارگرایی، چنین سیاست‌هایی را پیاده کرده‌اند، درحالی‌که گوگل می‌گوید روش آموزش مذکور، از سال‌ها پیش استفاده می‌شده است.

گوگل هشدار می‌دهد هر سند داخلی شاید روزی به‌صورت عمومی منتشر شود

سند آموزشی گوگل که به دست رسانه‌ها رسید، چند قانون ابتدایی را پیرامون ارتباط‌های متنی مطرح می‌کند. در این سند گفته می‌شود که کلمه‌ها، خصوصا در بررسی‌های قانون ضد انحصار (آنتی تراست) اهمیت زیادی دارند. کارمندان در بخش‌های گوناگون شرکت شامل مهندسان، فروشنده‌ها، کارآموزها، توزیع‌کننده‌ها، پیمانکارها و کارمندان و کارگران موقت، به عدم استفاده از برخی کلمه‌ها تشویق می‌شوند. کلمات و عبارت‌هایی همچون «بازار»، «موانع ورود» و «تأثیر شبکه‌ای» نباید در اسناد ارتباطی وجود داشته باشند. عبارت آخر، به افزایش ارزش یک شبکه‌ی اجتماعی با افزایش تعداد کاربران اشاره می‌کند. در بخشی از اسناد آموزشی گفته می‌شود: «هلدینگ مادر، هدف شکایت‌های حقوقی متعدد قرار می‌گیرد و ما همیشه تحت بازرسی‌های تنظیم‌گری متعددی قرار داریم».

جولی تارالو، سخنگوی گوگل، در جوابیه‌ای به رسانه‌های فناوری پیرامون اسناد منتشر شده می‌گوید این اسناد، آموزش‌های هماهنگی با قوانین رقابت هستند که اکثر شرکت‌های بزرگ در اختیار کارمندان خود قرار می‌دهند. او ادعا می‌کند که گوگل از حدود یک دهه پیش، چنین آموزش‌هایی را اجرا می‌کرده است. تارالو در بخشی از جوابیه می‌گوید: «ما کارمندان را آموزش می‌دهیم تا با انصاف به رقابت وارد شوند و محصولاتی عالی بسازند. ما از آن‌ها می‌خواهیم که بیش از حد روی رقبا متمرکز نشوند و تاحدامکان درباره‌ی آن‌ها اظهارنظر نکنند». او درادامه‌ی صحبت‌هایش به اسناد آموزشی مشابه از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ آمریکایی اشاره کرد.

سوندار پیچای مدیرعامل گوگل در جلسه آنتی تراست کنگره با شرکت های فناوری

اسناد آموزشی گوگل که اولین‌بار در The Markup منتشر شدند، جزئیاتی از قانون آنتی تراست را هم به کارمندان آموزش می‌دهند. یکی از اسناد از کارمندان می‌خواهد تا برای شرح دادن موقعیت گوگل در دنیای موتورهای جست‌وجو، از داده‌های منتشرشده توسط شرکت‌ها و گروه‌های تحقیقاتی متفرقه استفاده کنند. در همین سند از آن‌ها خواسته می‌شود تا هیچ‌گاه اسلایدهای مخصوص جلسه‌های فروش یا ارائه‌های داخلی را پرینت یا توزیع نکنند. کارمندان همیشه باید از عبارت User Preference یا ترجیح کاربر استفاده کرده و از به‌کاربردن عبارت «سهم بازار» خودداری کنند. اسناد دیگر، کلمه‌های جایگزین را به‌جای «بازار» پیشنهاد می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به «صنعت»، «فضا» و «حوزه» اشاره کرد. گوگل همچنین از کارمندان می‌خواهد که به‌جای عبارت «موانع ورود به بازار» از کلمه‌ی «چالش» استفاده کنند.

در جلسه‌‌ی استماع هفته‌ی گذشته در کنگره‌ی ایالات متحده با هدف بررسی اقدام‌‌‌های ضد انحصار غول‌های دنیای فناوری، خطر استفاده از اسناد داخلی سازمانی در جلسه‌های عمومی بیش از پیش برای مدیران احساس شد. در این جلسه، اسناد ارتباطی بین مارک زاکربرگ و دیوید ابرسمن، مدیر مالی فیسبوک به نمایش درآمد. ارتباط ایمیلی دو مدیر فیسبوک، در سال ۲۰۱۲ با موضوع بررسی خرید اینستاگرام رخ داده بود و اشاره‌های مستقیمی به «تأثیر شبکه‌ای» در رشد شبکه‌های اجتماعی در آن دیده می‌شد. نماینده‌های کنگره با استناد به همین مکالمه‌ها ادعا کردند که فیسبوک با هدف کاهش رقابت، اینستاگرام را خریده است. آن‌ها رویکرد مذکور را اقدامی کاملا ضد رقابت تفسیر کردند.

درحال‌حاضر پرونده‌های متعدد بررسی عملکرد گوگل در فضای رقابت جریان دارند. دادستان‌های کل ۵۰ منطقه و ایالت آمریکا تلاش می‌کنند تا فعالیت‌های انحصارگرایانه را مورد بررسی موشکافانه قرار دهند. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در جلسه‌ی استماع کنگره تنها ادعا کرد که آن‌ها با مشاهده و بررسی داده‌ها و روندهای موجود در بازار، محصولات خود را برای مشتریان بهبود می‌دهند. او هیچ پاسخ و راهکار مستقیمی برای اتهام‌های عملکرد انحصارگرایانه نداشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات